Bukefalos 28 år!

Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Myzan87

Trådstartare
Jag har egentligen ett rätt fint trägolv i den gamla delen av huset. Ett trägolv jag gärna bevarar. Men i farstun så har en golvplanka förstörts och en till är påväg att bli för gammal. Så just nu är det hål rätt ner i grunden tror jag.

Så jag funderar på att lägga nytt golv men den stora frågan är hur jag ska göra med det gamla trägolvet? Ska jag riva bort allt eller kan jag göra det lite enkelt för mej genom att lägga spånskiva ovanpå? Spånskivan kommer givetvis vara täckt av något typ av golv.

Ursprungshuset är byggt 1925 men brann 1950. Hur illa vet vi inte. Farstun är på ca 2,5kvm så det rör sig inte om så stor yta.

golvtypen ses till höger i bild (trägolvet)


Vad skulle ni själva ha gjort?
 
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Jag skulle ha försökt fixa till det gamla trägolvet. Annars lagt nytt golv ovanpå. Men jag är låååååångt ifrån någon som 'vet' i sådana här sammanhang.

Är det någon skillnad i höjd mellan det nya och gamla golvet i dagsläget?
 
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Om det bara är 2 golvplank som är dåliga hade jag bytt ut dem, slipat och lackat alltihopa och golvet är sen som nytt igen.
 
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Plankgolvet i farstun ser ut att vara ett undergolv, dvs. ett golv som det egentligen ska ligga ett annat golv på (vanligen linoleum). Det är också skälet till varför det har gått hål och att du kan se ner i grunden. Undergolv är ofta tillverkade av lite mindre hållbart och tunnare material. En masonitskiva och sedan ett snyggt linoleumgolv. Det blir nog både enklast, billigast och mest tidstypiskt. :)
 
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Vi håller på och byter golven i hela huset så lite koll har jag fått. ;)

Jag hade först kollat ut ett golv som jag vill ha och kolla hur högt det är. Vi har ett golv som är 14 mm tror jag och det gick inte att lägga på det andra golvet för att det skulle bli nivåskillnader till andra rum. Kanske du vill sätta in klinker i hallen eftersom det ändå är ett område som utsätts för fukt?

Tänk även på att det inte bara är att lägga på nytt, du ska numer även ha på åldersbeständig plast för att skydda mot fukt samt sen gärna antingen grålumppapp eller foam så det blir lite svikt i golvet och inte känns som ett betonggolv...
 
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Fast nej man ska inte alltid lägga åldersbeständig plast under, beror på vad det är för undergolv och hur ventilationen ser ut.
På fel ställe skapar man fuktproblem istället för att slippa dem genom att lägga plast.
Samma sak med foam och lumppapp, vilket man ska ha beror på vad det är för underlag.
Tex foam ska aldrig läggas på en plastmatta/linoleum golv.
Å alla golv ska inte ha foam eller lumppapp en del har det inbyggt i golvet redan.
Så ska det bli riktigt rätt och riktigt är det en hel vetenskap man behöver ta reda på och det kan vara väldigt olika beroende på hur huset är byggt.
 
Senast ändrad:
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Tänk även på att det inte bara är att lägga på nytt, du ska numer även ha på åldersbeständig plast för att skydda mot fukt samt sen gärna antingen grålumppapp eller foam så det blir lite svikt i golvet och inte känns som ett betonggolv...

Men det är ju inte ett betonggolv under.
 
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Svarar er alla med ett gemensamt svar:

Vi kom fram till att det var bättre att riva upp golvet och lägga om bjälkar och allt i farstun. Det rör sig om 2,6kvm. Tittade lite som hastigast under plankan och såg inget annat än sten :S Så uppenbarligen är det enbart träplankorna som "isolerar".

Ventilation finns det nog inte mycket av i grunden på det huset. Funderar på om vi ska sätta in det i grunden men kan vara svårt eftersom den verkar bestå av sten? Åtminstone vad man ser från yttersidan.
 
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Fast det är inget konstigt alls att det ser ut så i ett äldre hus.
Det är en del i ventilationen att ha det så så det ska nog inte alls stängas in utan måste kunna andas.
 
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Fast nej man ska inte alltid lägga åldersbeständig plast under, beror på vad det är för undergolv och hur ventilationen ser ut.
På fel ställe skapar man fuktproblem istället för att slippa dem genom att lägga plast.
Samma sak med foam och lumppapp, vilket man ska ha beror på vad det är för underlag.
Tex foam ska aldrig läggas på en plastmatta/linoleum golv.
Å alla golv ska inte ha foam eller lumppapp en del har det inbyggt i golvet redan.
Så ska det bli riktigt rätt och riktigt är det en hel vetenskap man behöver ta reda på och det kan vara väldigt olika beroende på hur huset är byggt.

Jag antog att det var något hårdare golv, som en grund under eftersom det är ett hus. Har du ett annat golv under, nej då ska du inte lägga plast men river du bort golvet helt och hållet så bör du lägga plast under, man gjorde inte det förr men nu ska det tydligen läggas på alla golv rekommenderar alla experter.

Nej, det är väl klart att har golvet ett eget skikt av mjukdämpande så ska man inte lägga dubbelt!
 
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Jag har blivit lärt att om det fungerar så ska man inte ändra något i äldre hus!
Nu har ni ju redan tagit upp golvet men annars skulle jag ha tipsat om att använda en golvolja som vi hört mkt bra om, det kommer vi att göra i vår stora hall (vi har dubbla dörrar och en stenlagd pyttefarstu innan den riktiga hallen).
Produktbeskrivning: "För behandling av furu och grangolv samt parkettgolv. Passar även på tegel- och stengolv. Ett klart bättre alternativ än golvlack till gamla hus. Ger en stark sidenmatt och lättstädad yta. Kan med fördel användas även i offentliga lokaler. Lätt att bättra och underhålla (golvet behöver inte slipas om). Innan oljan har härdat igenom så kan den vara känslig mot vattenstänk och smuts"
 
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Vi har inte tagit upp allt golv men en planka är så dålig att man kunde pilla sönder den lite till för att se vad som fanns där under. Såg att det dessutom är fler brädor som håller på att gå mot samma öde. Ingen har gjort något åt huset på många år. Det användes som sommarstuga innan jag köpte det. Men från början var det för att en gammal dam skulle bo där permanent.
 
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Ni kan inte ersätta de dåliga plankorna då? Är det gran eller furuplank? Vi har slipat upp våra golv och fått ersätta vissa, en del låg också ned kärnsidan fel väg
 
Sv: Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?

Jag har ingen aning om vad det är för golv. Men eftersom det är en farstu och det blir rätt så blött där vill jag undvika att behöva byta plankor i framtiden. Dessutom har jag sett nu i efterhand att det är fler som håller på att gå mot samma öde. Så med andra ord så blir det bäst om hela golvet läggs om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp