Bukefalos 28 år!

Golvvärme i badrum - är det värt kostnaden?

Inte alls vart det. :cautious: Jag har haft golvvarme och avskydde det. Det var alltid FOR varmt i badrummet ... och dorren behovde sta pa glant da golvvarmen i badrummet ocksa varmde upp hallen.
 
Min åsikt är ja, det är värt det. Vi golvvärmen som uppvärmning i badrummet och även handukstorken blir en del i det. Slipper fula element som tar plats och det torkar snabbt på golven. Tycker det är sjukt otrevligt med kaklade golv utan värme.
 
Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in golvvärme eller inte. Det är inte så stort, 2,5*2,7 m, har klinkergolv idag och jag är införstådd med att golvet måste höjas om ev golvvärmeslingor ska få plats. Jag har länge tänkt att jag självklart ska golvvärme men jag börjar fundera mer och mer på om det verkligen är värt det.

Jag har aldrig bott så jag haft golvvärme men har ju stött på det hos familj och bekanta. Och visst, det är gott, men ärligt talat är det ju inte många minuter per dygn som jag i genomsnitt tillbringar i badrummet så jag börjar tveka mer och mer om det verkligen är värt det. Jag går ofta i innetofflor inne av ergonomiska skäl så det är mest i duschen och när man kliver ut som jag står barfota på golvet. Storleken på badrummet är ju inte så stort så det blir ju inga stora mängder slingor men med tanke på de skenande elpriserna kanske det blir dyrt i längden. I dag värms badrummet upp via stor handukstork med vattenburen värme som ingår i avgiften till Brf.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa att jag kommer bo kvar i ca 5 år till här. Så det är även en liten avvägning om det påverkar ev försäljningspris nämnvärt. Fastigheten är från 30 talet och ganska omodern, jag trivs jättebra, men en köpare som vill ha allt av det allra senaste kommer troligen ändå inte att köpa här då bl a de gemensamma utrymmena lämnar lite i övrigt att önska.

Hjälp mig gärna med input. Är golvvärme en sådan sak som man kommer prisa varje dag när man väl har det och undra varför man inte satt in det tidigare eller är det mer, mja, det är gott att ha men ni skulle klara er helt ok utan det också?
Vi har också ett pyttebadrum och valde plastmatta utan golvvärme. Istället för element har vi en stor handdukstork. Funkar super och golvet känns inte kallt. Vi har också en liten lätttvättad badrumsmatta.
 
Tack alla för er input. :up: Meningarna går isär, precis som mina egna. :D

Mer info, jag bor på tredje våningen men tjocka stenväggar/golv och upplever inte att jag får något "gratis" av grannarna under, det är ett hemmakontor som knappt används i rummet under mitt badrum.

Det är som sagt klinker idag och det är jag helt bestämd med att det kommer bli sedan också. Står jag på golvet idag barfota känner jag klart att det är kallt, men jag har dålig blodcirkulation i fötterna så det är inte direkt obehagligt, mer ett konstaterande. Men mina isbitar till fötter kanske iofs skulle göra uppskattningen av värmen ännu större isf.

Idag har jag badkar som jag får stå i när jag duschar, sedan är det tänkt att det ska bli duschväggar och göra plats för tvättmaskin istället. Badkaret gör att det inte blir så mycket vatten på golvet nu, så det är ju helt klart en aspekt att ta hänsyn till att golvet torkar snabbare. Själva tiden i duschen lär ju också bli lite behagligare.

Någon badrumsmatta kommer jag inte vilja ha. Handukstorken kommer ersättas med en ny, så ev golvvärme kommer inte behöva värma badrummet helt ensamt utan blir mer "nice to have". Jag får väl helt enkelt räkna på båda alternativen för att enklare kunna motivera köp eller inte. Är helt klar med att kostnaden per spenderad minut i badrummet lär bli hög men räknar man vad det kostar per år kanske det inte blir så mycket jämfört med hur mycket man lägger på hästarna. :angel:
 
Är det nån som har konkret prisuppgift på vad golvvärme kostar per kvm?
Omöjligt att säga. Köpa ett nytt vattenburet system (inte så billiga)? Lägga en elslinga ,(inte så dyrt, dock dyrare driftkostnad). Ska man ändå göra ett badrum är det marginellt på materialkostnaden. Det är arbetet som kostar. Sambon gör badrum och att gjuta ner och installera en elslinga är ganska enkelt.
 
Omöjligt att säga. Köpa ett nytt vattenburet system (inte så billiga)? Lägga en elslinga ,(inte så dyrt, dock dyrare driftkostnad). Ska man ändå göra ett badrum är det marginellt på materialkostnaden. Det är arbetet som kostar. Sambon gör badrum och att gjuta ner och installera en elslinga är ganska enkelt.

Men mellan tummen och pekfingret måste det ju gå att säga ett ungefärligt pris?
 
Jaa, värt det! Saknar det nu när jag ej har längre
Kommer jag någonsin renovera ett badrum igen ska jag absolut ha golvvärme den gången med
Eller köra all in som min mormor och morfar, lägga golvvärme hela nedervåningen. Gött!!
 
När det gäller renovering tycker jag även bygghöjden är viktig, jag vill absolut inte ha ett badrumsgolv som ligger högre än andra golv i lägenheten.
 
Bygghöjd. Elslinga brukar kunna klara sig med 6-7 mm och vattenburen finns på runt 10mm sist jag kollade.

Om man renoverar gamla badrum brukar sällan golvvärme vara det som mest driver bygghöjden, det tenderar till att vara kraven på fall mot golvbrunn. Men ska man addera golvvärme till existerande godkänt våtrum så blir det den där extra centimetern eller drygt det.
 
Bygghöjd. Elslinga brukar kunna klara sig med 6-7 mm och vattenburen finns på runt 10mm sist jag kollade.

Om man renoverar gamla badrum brukar sällan golvvärme vara det som mest driver bygghöjden, det tenderar till att vara kraven på fall mot golvbrunn. Men ska man addera golvvärme till existerande godkänt våtrum så blir det den där extra centimetern eller drygt det.
Sant iofs. Det finns fall till golvbrunnen idag, jag upplever att det fungerar bra de gånger jag sölat ordentligt på golvet men om det är tillräckligt för att få godkänt idag får jag kolla upp. Golvbrunnen är iaf längst in från dörren. Det blir elburet om det blir aktuellt, fastigheten har svårt att hålla trycket nog för att hålla mina element varma så att få det att fungera prickfritt med golvvärme känns bortkastat. Handukstorken är den jag brukar märka det på först om varmvattnet inte orkar ända upp till mig.
 
Men mellan tummen och pekfingret måste det ju gå att säga ett ungefärligt pris?

Nu var det aldrig aktuellt eftersom jag inte var intresserad av det, men snickaren som gjorde mitt badrum sa: ”Lägg till 15-20 till så får du ju golvvärme, det är ju småpengar med tanke på det stora hela när du ändå renoverar allt här inne!”

Jag kollade som sagt inte upp mer då det inte var intressant från början och han var ju ”bara” snickare så vet inte hur exakt koll han hade.
 
Jag älskar golvvärmen och tycker klinkergolv utan golvvärme är obehagligt kallt.

Hade det i min lägenhet som jag nyss sålde och där var badrummet litet. Jag tycker inte storleken på badrum har betydelse. Oavsett storlek på badrum vill jag ha golvvärme! Förutom komforten så torkar golvet snabbare efter dusch. Sen går ju golvvärme att reglera om man tycker badrummet blir för varmt.

Även min nya lägenhet har golvvärme i badrummet (tack och lov!). Det kanske varierar över landet men i sthlm tycker jag golvvärme är standard. Standard på så sätt att jag faktiskt förväntar mig att det finns i hus/lgh i sthlm, i vart fall om badrummet är gjort under de senaste 20 åren. Men mitt perspektiv påverkas säkert av att jag alltid har haft golvvärme frånsett under studietiden.
 
Tack alla för er input. :up: Meningarna går isär, precis som mina egna. :D

Mer info, jag bor på tredje våningen men tjocka stenväggar/golv och upplever inte att jag får något "gratis" av grannarna under, det är ett hemmakontor som knappt används i rummet under mitt badrum.

Det är som sagt klinker idag och det är jag helt bestämd med att det kommer bli sedan också. Står jag på golvet idag barfota känner jag klart att det är kallt, men jag har dålig blodcirkulation i fötterna så det är inte direkt obehagligt, mer ett konstaterande. Men mina isbitar till fötter kanske iofs skulle göra uppskattningen av värmen ännu större isf.

Idag har jag badkar som jag får stå i när jag duschar, sedan är det tänkt att det ska bli duschväggar och göra plats för tvättmaskin istället. Badkaret gör att det inte blir så mycket vatten på golvet nu, så det är ju helt klart en aspekt att ta hänsyn till att golvet torkar snabbare. Själva tiden i duschen lär ju också bli lite behagligare.

Någon badrumsmatta kommer jag inte vilja ha. Handukstorken kommer ersättas med en ny, så ev golvvärme kommer inte behöva värma badrummet helt ensamt utan blir mer "nice to have". Jag får väl helt enkelt räkna på båda alternativen för att enklare kunna motivera köp eller inte. Är helt klar med att kostnaden per spenderad minut i badrummet lär bli hög men räknar man vad det kostar per år kanske det inte blir så mycket jämfört med hur mycket man lägger på hästarna. :angel:
Okej har du kalla fötter och dålig blodcirkulation ändrar jag mitt till ett KÖR. Sambon har samma typ av fötter och han älskar golvvärmen i badrummet!
 
Om jag skulle renovera golvet och sätta in klinker skulle jag sätta in golvvärme även om jag aldrig skulle velat sätta på den själv. Att lägga klinker utan golvvärme brukar betraktas som ett rejält minus vid försäljning, som vida överstiger den ringa extrakostnaden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp