Bukefalos 28 år!

Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Siggelina

Trådstartare
På söndag åker vi till Gotland för några dagar. Vad bör man se och vad kan man hitta på för kul när man är där? Finns det några efarna "Gotlandsexperter" här som kan ge oss lite tips?
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Jag är född och uppväxt på ön. Vad har ni för intressen? Kommer ni att ha någon bil?

Lite tips på rak arm:
  • Högklint för promenad i naturen med fantastisk utsikt
  • Visby crêperie för goda galettes
  • Isola Bella om man vill äta italienskt i trevlig miljö
  • Black Sheep Arms om man känner suget för en brittisk pub (och kanske vill spotta en fantastisk charmig bukefalist) Rekommenderar inte att man går dit för en matbit på lördagar då de brukar ha band som spelar då (och volymen blir HÖG)
  • Strutta runt i Visby innerstad
  • Fiket är ett rätt trevligt café som ligger vid Österport (där ni hittar Åhléns, H&M, Systembolaget)
  • Är det fint väder så åker man till Ljugarn och raukarna där och grillar
  • Jag åker gärna ner till Kovik och tar en promenad med hunden. Är absolut värt ett stopp om man ska ner till södra Gotland
  • Glass äter man på Glassmagasinet i Visby hamn och ingen annanstans
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Café Gula huset. Men man ska tänka på att det lätt blir fullt. Tror det ligger i närheten av Jaulgreis pub.

Fornsalen gillar jag.

Om man känner sig lite alternativ kan man åka förbi Leva, ett Café med stenugnsbakat och lite grejs.

Och så ska det finnas en Vikingagård åt det hållet.

Av alla krukmakare gillar jag egentligen bara Etelhem. Men det gäller ju att de råkade göra saker man gillade just det året. De varierar.
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Har ni bil så kan ni ju åka till Fårö också. Fin natur och en massa raukar och trevliga cafeer. Men vet iofs inte om de har öppnat ännu.
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Jag säger som personen ovan, vad har ni för intressen?

Jag håller med om Ljugarns och Folhammars raukområde som ligger strax norr om Ljugarn. Överhuvudtaget är östra Gotland lite av en favorit. I närheten ligger även Torsburgen med sin fina utsikt, spännande natur och intressanta historia. När man ändå uppehåller sig på östra Gotland så tycker jag att man ska ta en tur till Sysne udd för att titta på den vackra blåelden som förhoppningsvis har hunnit slå ut (hela udden är knallblå då), samt till det vackra Östergarn för att promenera utmed de vackra klintarna.

På södra Gotland så är mitt favoritställe Holmhällar som har en fin strand, vackra fiskebodar och ett litet raukområde. På nordvästra Gotland är min favorit Hall-Hangvars naturreservat där naturen längs med kusten är väldigt vacker. På norra delen finns även den lite spännande ön Furillen som är värt ett besök.

Gillar man gamla hus/museigårdar så finns det massor att titta på, t.ex. Katthamra gård i Katthammarsvik, Kattlunds museigård, Bottarve gård och Petesgården.

Vill man bada och tycker att havet är för kallt så kan man alltid åka till Sigvalde träsk.
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

När vi var på Gotland använde vi en app med sevärdheter där. Sen åkte vi runt och stannade de vi var i närheten av och tyckte lät intressanta.
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Tack för många bra idéer!

Vi kommer att ha två hundar med oss och om jag har förstått saken rätt så kan man inte ta med bil in i Visby hur som helst. Vi kommer att bo någon mil utanför stan och eftersom det ska firas examen och födelsedag i kombination så skulle vi vilja gå ut och äta på någon bra restaurang där det finns parkering precis i närheten så att vi kan hålla uppsikt över jyckarna samtidigt.

Bil kommer vi som sagt att ha med oss så vi kan definitivt tänka oss att se mer av ön än bara Visby med omnejd. Förutom utomhusaktiviteter gillar vi nog alla konst och arkitektur, men är öppna för lite vad som helst.
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Gotland är ju inte så stort så man hinner lätt med att se ganska stora delar av ön även under en kort vistelse. Jag har tillbringat somrarna på norra Gotland sedan jag föddes och älskar den delen av ön. Naturen är väldigt speciell, karg och i mitt tycke underbart fin.

Fårö är en självklarhet att besöka tycker jag. Det tar egentligen bara 45 minuter eller så att köra från Visby till Fårösund och sedan 5 minuter med bilfärjan över (gratis) så det är inte svårt att ta sig dit. Man får bara tänka på att åka tidigt på morgonen så man slipper färjeköerna. Under semesterperioden kan de vara lååånga en solig dag. Välpå Fårö skulle jag strunta i Sudersand och i stället köra mot Fårö fyr och Norsta Auren. En av Sveriges vackraste stränder.

Är man ändå på norra Gotland tycker jag att Rute Stenugnsbageri är värt ett besök. Har sedan starten serverat fantastiska bullar i en speciell, väldigt gotländsk, miljö. Man kan få stå ut med att se familjen Schulman, eftersom de har sommarhus mittemot ;)

Jag tycker också att Furillen kan vara värt ett besök, eftersom ni tycker det är roligt med konst och arkitektur. Googla så ser ni vad det är :)

Gallerier och konstutställningar är det gott om på Gotland.
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Åker ni båt hit? ombord på båten finns Gotlandsguiden, perfekt att bläddra i när man åker över hit :) Det finns även en tidning som heter Just nu där, som visar evenemang dag för dag. Jag bor i visby och har stuga i fröjel.. älskar naturen därute, åka ekstakusten, äta mat på Fröjelgården, riktigt god mat där. Sen kan man åka ut till Stora Karlsö eller Lilla Karlsö. Jag tror båtarna börjat gå ut dit nu.. Sen kan man åka ner till Hoburgen och hälsa på Hoburgsgubben :) Då är man allra längst ner på Gotland :)

Lummelundagrottorna kanske har öppnat? Kneipbyn är ett måste om man har barn.
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Gotland är underbart!

Bungemuset om man skall norrut o Fårö. Lummelundagrottan. Russen på Lostjahed(säker på stavningen), Krusmyntagåden med fina örter och trevlig liten butik hade lite mat när vi var där. Finns mycket att göra och se på när man är på Gotland.

Fast vi brukar inte gå ut o spana in nattlivet utan vi brukar åka omkring och titta besöka muser och andra platser och kolla mycket historiska platser.

Gottland är vår favorit ö vi är där alldeles för sällan.

Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Blå lagunen, russen på heden, äta rökt flundra, besöka de många gårdsbutikerna. Det finns hur mycket som helst.
Nu vill jag åka hem till öjn....
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Japp, vi åker båt. Gotlandsguiden ska definitivt bläddras i :)

Tack för alla era idéer. Det känns som att vi säkert inte kommer vilja åka därifrån i första taget! :D
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Lars Jonssons museum i Vamlingbo Pästgård är värt ett besök. Finns mat och fika.
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Åh vad avundsjuk jag blir! Jag ville dit i sommar men blev totalt avskräckt när jag såg vad färjan skulle gå på..
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

knapplån

Är det någon som vill tipsa om en strand nära Visby som är "barnvänlig", gärna med lekplats och kiosk/servering nära? :)
 
Sv: Gotland - vad ska man se, vad ska man göra?

Snett över ön, ca 2 mil kanske finns både Åminne och Slite. Båda välbesökta tror jag..

Själv spenderar jag min tid vid Fröjel strand, söderut ca 4 mil. Efter det beryktade Tofta. Här är det lugnt, långgrunt=barnvänligt? och det finns en kiosk (finns jättegoda pizzor också) sen när ni föräldrar är trötta och hungriga kan ni åka upp på Fröjelgåren :) Tror jag nämnde den tidigare också:d
 

Liknande trådar

Mat Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 347
Senast: Lyan
·
Tjatter Jag ska åka till Karlstad senare i år genom jobbet. Jag funderar på att ta ett tidigare tåg och passa på att se lite av stan, men vad...
Svar
10
· Visningar
710
Senast: Guldaskig
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 601
Senast: Sirap
·
Kultur Vilka scenföreställningar har ni sett nyligen, och vad planerar ni att se? Jag trycker att jag hinner se alldeles för lite teater, opera...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 913
Senast: Halfrek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp