Buke mot matsvinn

Voeux

Trådstartare
Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats. Dessvärre, när jag väl lyckades öppna kylskåpet igår hade en ekologisk köttfärs och en mjölk blivit dåliga. Men jag lyckades steka upp pannkakor på den andra mjölken, baka bröd på yoghurt, göra grönkålschips av grönkål som började se trött ut samt skala och skiva upp morötter och lägga i vatten. Nu gjorde vi linsbolognese till middag och det räddade väl tyvärr bara en ynka lök.

Det dyker ju upp lite trådar här på Buke ibland om vad man kan laga på diverse matvaror som börjar närma sig sitt slut. Jag tänkte att vi kunde ha en gemensam tråd? Så kan vi hjälpas åt med tips på hur varor håller längre, recept på det som börjar gå ut och extra guldstjärna för recept som går att laga och sen frysa in!

Just nu har jag kvar ett vitkålshuvud och en påse rödbetor som skulle behöva bli någonting. Tips?
 
Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats. Dessvärre, när jag väl lyckades öppna kylskåpet igår hade en ekologisk köttfärs och en mjölk blivit dåliga. Men jag lyckades steka upp pannkakor på den andra mjölken, baka bröd på yoghurt, göra grönkålschips av grönkål som började se trött ut samt skala och skiva upp morötter och lägga i vatten. Nu gjorde vi linsbolognese till middag och det räddade väl tyvärr bara en ynka lök.

Det dyker ju upp lite trådar här på Buke ibland om vad man kan laga på diverse matvaror som börjar närma sig sitt slut. Jag tänkte att vi kunde ha en gemensam tråd? Så kan vi hjälpas åt med tips på hur varor håller längre, recept på det som börjar gå ut och extra guldstjärna för recept som går att laga och sen frysa in!

Just nu har jag kvar ett vitkålshuvud och en påse rödbetor som skulle behöva bli någonting. Tips?
Kan du inte göra surkål eller något liknade?
 
Vitkål - riv eller strimla, stek upp och frys in.
Perfekt till wok eller färsrätter.

Rödbetor - skala, tärna och koka snabbt några minuter. Frys in på plåt i några timmar och häll sedan över i plastpåse. Perfekt att ugnsrosta/gratinera, lägga i sallad, steka i en pytt eller liknande.

Eller syra/lägg in!
 
Snyggt jobbat!

Vitkålen skulle jag syra, det är så extremt enkelt och väldigt roligt att ha egengjord. Perfekt salladsbas eller sidorätt till allt. Den måste inte rivas/hyvlas utan det blir gott också i lite större bitar/strimlat eller hackat med kniv. Dessutom kan det ge en boost av probiotika vilket kanske passar just nu för er. Surkålsjuice går lite fortare att göra och blir en probiotisk dryck. (Samma metod och mängd salt men mindre kål och fyll upp med vatten). Mina vänner med barn kallar syrade grönsaker för surisar. De går hem hos både tvååringen och femåringen.

Rödbetor gillar jag att göra kvass av med ingefära i. I antimatsvinnets namn kan sedan rödbetorna (som blivit syrade) finhackas och blandas med äpple och eventuellt rödlök samt crème fraîche till rödbetssallad. Gott till korv, skinka, ja typ all vardagsmat.

Det går att syra i större bitar också (googla grönsaksmedley/vegetabl medley) så slipper man skära så mycket och får både syrade grönsaker och dryck i ett. Både vitkål och rödbeta ingår i grundreceptet.

Om en blir biten av syrning så är möjligheterna för matsvinnsminimering oändliga! Dessutom finns plötsligt burkar med färdig mat som inte behöver tillagas och inte ens tinas.

Alla trista grönsaker och många grönsaksskal och -snuttar är perfekt att (frysa i en bytta och) kasta i nästa soppkok för mer fyllig smak och kanske istället för buljongtärning. Jag brukar använda en fruktpåse i bommulsnät så går det lätt att fiska upp de grönsaksrester som inte ska ätas utan bara lämna smak och näring.

Mos är också en bra rätt för grönsaker som ser trötta ut. Alla rotsaker och blomkål/broccoli är goda att göra mos av. Antingen koka och mosa eller ugnsbaka och sedan mosa/mixa. Mos av ugnsbakad blomkål och vitlök!

Att skaffa en tork (svamptork eller torkugn) är guld värt om en får mycket frukt så här års. Göra egna torkade plommon, äppelringar, frukt- eller bärremmar. De håller fram till nästa års skördetid (om de inte ätits upp) och är perfekt godis.
 
Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats. Dessvärre, när jag väl lyckades öppna kylskåpet igår hade en ekologisk köttfärs och en mjölk blivit dåliga. Men jag lyckades steka upp pannkakor på den andra mjölken, baka bröd på yoghurt, göra grönkålschips av grönkål som började se trött ut samt skala och skiva upp morötter och lägga i vatten. Nu gjorde vi linsbolognese till middag och det räddade väl tyvärr bara en ynka lök.

Det dyker ju upp lite trådar här på Buke ibland om vad man kan laga på diverse matvaror som börjar närma sig sitt slut. Jag tänkte att vi kunde ha en gemensam tråd? Så kan vi hjälpas åt med tips på hur varor håller längre, recept på det som börjar gå ut och extra guldstjärna för recept som går att laga och sen frysa in!

Just nu har jag kvar ett vitkålshuvud och en påse rödbetor som skulle behöva bli någonting. Tips?
Allt håller längre än man tror är mitt första tips. Skulle inte chansa med kyckling och skaldjur men mjölk/yoghurt har vi ofta en som passerat utgång men fler veckor, ibland upp till en månad men har lite kallare i kylen. Rödbetor klarar sig nästan hur länge som helst, likaså potatis. Tomater mår bäst utanför kylen men går alltid att ugnsbaka om de är lite soggiga. Ägg är vår gräns på 6 mån efter utgångsdatum.
 
Allt håller längre än man tror är mitt första tips. Skulle inte chansa med kyckling och skaldjur men mjölk/yoghurt har vi ofta en som passerat utgång men fler veckor, ibland upp till en månad men har lite kallare i kylen. Rödbetor klarar sig nästan hur länge som helst, likaså potatis. Tomater mår bäst utanför kylen men går alltid att ugnsbaka om de är lite soggiga. Ägg är vår gräns på 6 mån efter utgångsdatum.
Ägg är gränsen när de är dåliga och det känns på lukten. Våra ägg har aldrig datum.

Vi använder vanlig röd mjölk och det är inte ovanligt att den håller nästan veckan efter bäst före och ändå kan den stå framme hela dagar.
 
Det jag lagade ikväll var meckigt - extremt mycket rivande men blev gott. Hade dock blivit godare utan felläsning i receptet tsk/msk. Vitkål, morötter, rödlök, köttfärs och lite paprika som jag råkade ha hemma. Kylskåpsrensning av billiga basvaror. Gjorde en stor sats som ska frysas in till matlådor.

Har halva vitkålshuvudet kvar så planerar vitkålssoppa senare i veckan. Jag är tyvärr fruktansvärt dålig på att köpa hem ffa grönsaker och sedan inte äta upp dem innan de hinner bli dåliga men ska försöka skärpa mig.
 
Jag köpte 400 gram ryggbiff som var nedsatt med 30% pga kort datum idag, blir in i frysen och sedan ska jag fundera vad som blir bäst till. :D

Passar på alltid kika kort datum eller bra deal på kött, och slänga in i frys. Så fullknökat med färs och annat kött b.la Biff också i frysen :rofl:


Kom på jag fryser in matlådor till sambon (jag har svår för matlåda..) när behövs när inte blir matlåda av middagen dagen innan av nån anledning eller pga nått annat.

Frysa in tomat , sen ha i köttfärsås, Tacopaj, ha på pizza eller nått annat. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp