Gotlandsruss - maxvikt och längd

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Midlingur

Jag har under en längre tid läst allt jag kommit över angående vikt- och längdrekommendationer när det gäller B-ponny, speciellt när det gäller gotlandsruss. Enligt tabeller som det även tipsats om här så klarar en B-ponny max 50 kg. Dock är det så, att enligt Ridsportsförbundets tävlingsregler för B-ponny så ska ryttaren vara max 12 år och 45 kg tung. Många russentustiaster hävdar att russ klarar vuxna ryttare utan problem. Dessa människor är alltså inga nybörjare när det gäller russ och hästar, utan har sysslat med uppfödning av russ i många år, varit ordförande i Svenska Russavelsföreningen, tillsynsmän för flocken på Lojsta, samt avelsdomare.

Nu är jag nyfiken på vad ni tycker? Kan russen jämställas med t.e.x islandshästar?
 
Sv: Gotlandsruss - maxvikt och längd

Min spontana reaktion är att ett russ är MYCKET mindre än en islandshäst. På höjden kanske det inte skiljer så jättemycket, men det är en väldig skillnad på hur mycket häst det är. Min "C-ponny" till islandshäst kan t.ex. inte ha ponnystorlek på benskydd, transportskydd osv., och kräver täckesstorlek som en "liten storhäst". Nu finns det givetvis mindre islandshästar än min (även om han inte är direkt grov), men generellt har de ganska mycket massa och har rejäla ben. De russ jag träffat har varit betydligt mer finlemmade och smäckra än de flesta islandshästar jag träffat.
 
Sv: Gotlandsruss - maxvikt och längd

Jag väger 55 och har ett gotlandsruss och red själv in honom. Han hade det inte bra i sitt förra hem det var därför jag köpte honom annars hade han fortfarande varit där, för jag är den enda som fått köpa honom. Har funnits folk som velat det innan men inte fått det. Han bar mig utan problem och klarar lätt att gå i form, gallopera mm. Har inte haft några problem alls, dock är han 125cm och är grovt byggd.
 
Sv: Gotlandsruss - maxvikt och längd

Det är ju svårt att säga generellt vad en ryttare ska väga till en speciell hästras, om rasen har många varianter och storlekar som särskilt islandshästen har.

Hos oss finns allt från islandshäst 126 cm, lättbyggd (60 kg har jag satt som maxgräns på den), till islandshäst 145 cm normalbyggd (80 kg har jag som maxgräns på den)
(de skulle troligen kunna bära mycket mer, men jag tar det säkra före det osäkra, för jag är rädd om mina hästar. Tycker att om man är väldigt stor och tung, finns det andra hästraser som kanske passar bättre)

Upplever inte russ lika viktbärande som islandshästar. De känns tunnare på något vis. Smalare över hals och bogar, samt tunnare ben o mindre hovar. Känns mer som en barnponny. Tycker ett maxad lättbyggd russ skall bära max 55 kg.

Men det är bara mina åsikter.
Och som vanligt måste man ju väga in hur musklad o tränad hästen är, samt ryttarens förmåga att rida i balans och med lätt säte.
 
Sv: Gotlandsruss - maxvikt och längd

Jag har hört av russuppfödare att de är mer viktbärande än man tror! Kolla montén t.ex. Där MÅSTE ryttarna ha en viss vikt annanrs beläggs de med vikter (har inte vikten i huvudet).

Förr reds russen av vuxna långa sträckor, precis som islänningarna.

Naturligtvis tycker jag att man ska bedöma varje individ och kolla hur de ser ut exteriört och hur de är musklade. Vidare märker man förhoppningsvis på hästen om den gillar det eller inte.

Jag rider till vårt gotlandsruss. Det är ett måste eftersom hon är mycket tuff och det inte går att hitta så små tillräckligt duktiga ryttare. Mina barn klarar henne inte om jag inte rider till henne då och då!! Vi har ridit upp henne i kondition och byggt upp hennes muskler och jag tycker att hon bär mig utan problem. Nu markarbetar jag henne mest och hoppar t.ex inte. Tömkör gör jag ganska mycket!

Jag väger kanske 55 kg. och hon är 120 cm hög. Det är mest benen som är vägen.... får vika ihop dem ganska mycket!!
 
Sv: Gotlandsruss - maxvikt och längd

Iris71 skrev:
Jag har hört av russuppfödare att de är mer viktbärande än man tror! Kolla montén t.ex. Där MÅSTE ryttarna ha en viss vikt annanrs beläggs de med vikter (har inte vikten i huvudet).
öh, det där har du fått om bakfoten. Man får inte väga mer än 65kg om man ska rida russ i monte ;) Sen måste de se harmoniskt ut så du får itne heller vara för lång
Förr reds russen av vuxna långa sträckor, precis som islänningarna.

Naturligtvis tycker jag att man ska bedöma varje individ och kolla hur de ser ut exteriört och hur de är musklade. Vidare märker man förhoppningsvis på hästen om den gillar det eller inte.

Jag rider till vårt gotlandsruss. Det är ett måste eftersom hon är mycket tuff och det inte går att hitta så små tillräckligt duktiga ryttare. Mina barn klarar henne inte om jag inte rider till henne då och då!! Vi har ridit upp henne i kondition och byggt upp hennes muskler och jag tycker att hon bär mig utan problem. Nu markarbetar jag henne mest och hoppar t.ex inte. Tömkör gör jag ganska mycket!

Jag väger kanske 55 kg. och hon är 120 cm hög. Det är mest benen som är vägen.... får vika ihop dem ganska mycket!!

Alla hästar klarar av mkt vikt ett tag, men det sliter också på dem. Sj.klart kan du rida ett russ om du väger 70kg, men hur länge håller de? När kommer skadorna?
Índividen får man se till först och främst, tänk alltid på HÄSTENS bästa, inte på att ni ska få rida
 
Sv: Gotlandsruss - maxvikt och längd

Rider du honom fortfarande?
 
Sv: Gotlandsruss - maxvikt och längd

Midlingur skrev:
Jag har under en längre tid läst allt jag kommit över angående vikt- och längdrekommendationer när det gäller B-ponny, speciellt när det gäller gotlandsruss. Enligt tabeller som det även tipsats om här så klarar en B-ponny max 50 kg. Dock är det så, att enligt Ridsportsförbundets tävlingsregler för B-ponny så ska ryttaren vara max 12 år och 45 kg tung. Många russentustiaster hävdar att russ klarar vuxna ryttare utan problem. Dessa människor är alltså inga nybörjare när det gäller russ och hästar, utan har sysslat med uppfödning av russ i många år, varit ordförande i Svenska Russavelsföreningen, tillsynsmän för flocken på Lojsta, samt avelsdomare.

Nu är jag nyfiken på vad ni tycker? Kan russen jämställas med t.e.x islandshästar?

Jag rider till min kusins russ ibland och jag väger 47 och är 160 lång. Detta fungerara dock allderles utmärkt! Men då är hon 130 hög och jag rätt liten. Det enda jag måste tänka på är att vara mer upprätt när jag hoppar henne. Annars stör jag balansen.
Men jag vet inte om man kan jämställa russen med islänningarna. Russet jag rider ibland har iaf pytte hovar (ingen bäryta alls) och är spinkig i benen. Islänningarna är juh betydligt grövre.
 
Sv: Gotlandsruss - maxvikt och längd

Jag har ett övervuxet gotlandsruss på ca 1.33 cm i mankhöjd. Hon är en riktigt grov dam med bamse hals och bred rygg. Jag väger själv 50 kg och känner mig absolut inte för stor för henne, vad skulle ni satt som maxvikt på henne?

Nu är hon inte speciellt vältränad men låt säga om hon nu hade varit det. Är det då för mycket för henne att gå med 60 kg. någon gång i veckan ca. 30-45 min. under lugna förhållanden?

Överhuvudtaget, vad tycker ni hade varit lämpligt så här i teorin? Det är förstås väldigt inviduellt från häst till häst också men er rent spontana reaktion?
 
Sv: Gotlandsruss - maxvikt och längd

Finns en nålad tråd överst i detta forum där du kan ställa din fråga

mvh
moderator
mysko
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp