Bukefalos 28 år!

Gräsklipparen ryker

Magiana

Trådstartare
Jag drog igång gräsklipparen, men det ryker om den. Hur kan det komma sig att den plötsligt börjar spotta ut betydligt mer avgaser än den ska?
 
Har du låtit den vara igång en stund utan att det slutat ryka? Har den stått lutad eller lyfts så att den lutat så kan olja ha läckt ut, i så fall så slutar det ryka efter en stund.
 
Har du låtit den vara igång en stund utan att det slutat ryka? Har den stått lutad eller lyfts så att den lutat så kan olja ha läckt ut, i så fall så slutar det ryka efter en stund.
Maskinen har inte lyfts eller vänts åt något håll, inte mer än den lutning som blir när jag kör ut den från ladan. Men sist använde jag nog inte rampen och det är ett trappsteg ut.

Den slutade ryka efter att den gått en stund, men det är ju inte normalt att den ryker i början heller.
 
Vår kan ryka lite blåaktig rök om den stått en längre period.
Brukar bli normal efter drygt 10 sekunder.
 
Maskinen har inte lyfts eller vänts åt något håll, inte mer än den lutning som blir när jag kör ut den från ladan. Men sist använde jag nog inte rampen och det är ett trappsteg ut.

Den slutade ryka efter att den gått en stund, men det är ju inte normalt att den ryker i början heller.

Min är rätt bra misshandlad pga alldeles för tjockt gräs och för mycket lutning på gräsmattan. Den bränner ur olja med jämna mellanrum.
 
Hade du bekymmer att starta den? Låter som att den blivit sur.
Den har blivit något svårare att starta än den var första året, men det brukar ändå inte krävas mer än kanske 3 ryck i snöret, eventuellt 4, eller så. Det är tredje sommaren jag har den och i år har jag inte kört mer än 4-5 gånger.

Jag vet inte vad som skulle ha gjort den sur.
 
Den har blivit något svårare att starta än den var första året, men det brukar ändå inte krävas mer än kanske 3 ryck i snöret, eventuellt 4, eller så. Det är tredje sommaren jag har den och i år har jag inte kört mer än 4-5 gånger.

Jag vet inte vad som skulle ha gjort den sur.
Om man drar i snöret många gånger kan den bli sur, men det går ju över mellan gångerna. Rengöring av luftfiltret kan också vara bra, blås det med tryckluft.
 
Om man drar i snöret många gånger kan den bli sur, men det går ju över mellan gångerna. Rengöring av luftfiltret kan också vara bra, blås det med tryckluft.
Jag har inte tillgång till tryckluft. Det enda jag har är en minikompressor och den blåser ganska svagt, även när jag sätter på ett smalt munstycke. Jag har blåst med den så gott jag kunnat, men tycker inte det blev så stor skillnad.
 
Har du under dessa år bytt och/eller fyllt olja? Rengjort luftfiltret? Annars kan du ha svaret där
Jag bytte olja dels efter inkörningen, men också efter en säsong (på våren). I år har jag inte bytt för jag hade ingen olja hemma när våren kom och när jag köpt det slutade gräset växa. Men maskinen körs inte så mycket. Eller är det tiden som får oljan att åldras?

Hur jag ska få rent luftfiltret vet jag inte.
 
Jag bytte olja dels efter inkörningen, men också efter en säsong (på våren). I år har jag inte bytt för jag hade ingen olja hemma när våren kom och när jag köpt det slutade gräset växa. Men maskinen körs inte så mycket. Eller är det tiden som får oljan att åldras?

Hur jag ska få rent luftfiltret vet jag inte.

Luftfiltret står i instruktionsboken. Brukar vara väldigt lätt att göra.
 

Liknande trådar

Mat Imorgon är det våffeldagen. Hur många kommer grädda våfflor? Jag är lite sugen, men vill inte äta mer än en eller högst två, helst med...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 763
Hemmet Ska börja kika efter robotgräsklippare. Detta år får jag stå och slita med vanlig gräsklippare men nästa år så ska jag införskaffa en...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: tgd
·
Hemmet När värmer den vattnet?! Jag körde en maskin nu för rengöring då jag tycker att den kändes lite sunkig efter att ha tvättat...
Svar
3
· Visningar
470
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 753
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp