Bukefalos 28 år!

Grand national

Sv: Grand national

Min egendomliga metafor handlar om att jag inte är säker på att slitande på 4-kantsspår och 30 min utevistelse om dagen (om man har tur) i 12 år inlindad i alla skydd för att till slut bli triangelmärkt för kotledsinflammation är trevligare för en häst än att ha ett kul liv och sedan vurpa i GN.

Nyfiken på vad för slags hästar det syftas på här?...
 
Sv: Grand national

Skulle tippa på att det är "krumelurhästar",(dressyr), han syftar på.
Det är iaf de första jag kommer att tänka på.
 
Sv: Grand national

Du, fortsätt att leva i din "my little pony drömvärld". I det stora hela är verkligheten nåt helt annat än den verklighet du beskriver.

hopp i hopp:bump::bump::bump: :banana::banana::banana:
 
Sv: Grand national

Du, fortsätt att leva i din "my little pony drömvärld". I det stora hela är verkligheten nåt helt annat än den verklighet du beskriver.

hopp i hopp:bump::bump::bump: :banana::banana::banana:

Med andra ord bangar du ut och vågar inte stå för dina uttalanden, trots att du tyckar dig ha patent på "verkligheten".
 
Sv: Grand national

Som jag förmodar att även du själv vill mena,så har jag så OERHÖRT mycket kvar att lära så livet känns nästan FÖR KORT.Det var därför jag blev så positivt överraskad när du erbjöd mig att komma till din professionella träningsverksamhet en dag för att insupa nya kunskaper och ideer.
Jag hoppas verkligen att du står vid ditt erbjudande och kommer fram med vart och när.
 
Sv: Grand national

Jag blir oxå illamående när jag ser hästar som faller i GN, men jag blir lika illamående när ngn av mina ponnyer (eller storhästar) trillar ikull i sin hage!

Har du sett hinderlöp irl? Har du träffat någon galopphäst överhuvudtaget?

Av alla de hästar som jag har träffat så är galoppörerna överlag de lyckligaste och trevligaste hästarna. De älskar sitt jobb, de har regelbunda rutiner och de sköts noggrannt!



När det gäller den andra disskusionen om galoppörers roliga liv så ska det nog inte läggas så stor vikt vid realist, även om h*n skulle bjuda in till "stall Dreamworld" så är det inte säkert att vi vanliga oproffisionella människor skulle trivas där! :p

Om det finns någon tränare/jockey/amatör eller stablelass här så skulle jag bli jätteglad över ett pm eller liknande. Det skulle vara en stor fördel i mitt jobb att få sötrre inblick i dagens galopp, hur det är i stallarna och dylikt.
 
Sv: Grand national

Rätt tänkt. (härligt ord förresten - Krumelurhästar) Men det finns inom många disclipliner. Även galopp.
Men just bland det nyare dressyrfolket verkar det finnas en hysterisk motvilja mot att låta hästarna se dagsljus eller hagar.
Annat var det på Ulla Håkanssons tid!:cool:

Men alla dessa eviga hältutredningar som görs känns väldigt tveksamt. Både när det gäller djurskydd, etik och ekonomi.

Vet massor av kusar som åkt skytteltrafik mellan veterinärer, sadelprovare och allsköns alternativbehandlare bara för att till slut bli "utdömda" för att man inte hittat skälet till en viss störning i rörelsemönstret.
Tror själv att många av dessa hade kunnat kurera sig själva till skogsridningsnivå med mycket hö och mycket hage.

Men nu börjar det bli OT...
 
Sv: Grand national

Rätt tänkt. (härligt ord förresten - Krumelurhästar) Men det finns inom många disclipliner. Även galopp.
Men just bland det nyare dressyrfolket verkar det finnas en hysterisk motvilja mot att låta hästarna se dagsljus eller hagar.
Annat var det på Ulla Håkanssons tid!:cool:

Men alla dessa eviga hältutredningar som görs känns väldigt tveksamt. Både när det gäller djurskydd, etik och ekonomi.

Vet massor av kusar som åkt skytteltrafik mellan veterinärer, sadelprovare och allsköns alternativbehandlare bara för att till slut bli "utdömda" för att man inte hittat skälet till en viss störning i rörelsemönstret.
Tror själv att många av dessa hade kunnat kurera sig själva till skogsridningsnivå med mycket hö och mycket hage.

Men nu börjar det bli OT...

Hmm..känns som en hel del vanliga förutfattade meningar, vilket gör mej ganska så irriterad, eller kanske bara okunskap utav denna disciplin...Men som sagt, nu blir det OT.. / Ann, som har krumelurhästar
 
Sv: Grand national

Det finns massor av bra dressyrmänniskor.
Min syrra är riktigt OK t ex.

Men JA jag har fördomar när det gäller en stor del av dressyrkollektivet.
Är dock inte dogmatiker - men - detta är inte min tekopp...

Tycker dock att det är lite småskoj att bråka en del om en del av den hästhållning som vissa (här var det försiktigt såpråkbruk!;)) inom denna verksamhet ägnar sig åt.

Men det är bra för alla i Macao som tilllverkar täcken och benskydd...
 
Sv: Grand national

Trist att du har en sån erfarenhet av oss sk dressyrmänniskor. Kan bara säja att jag har aldrig träffat på dessa människor, trots relativt stor erfarenhet av "vanliga dödliga" och av de som tävlar på ex landslagsnivå. Visst är vi rädda om våra hästar, de är både ett tävlingsredskap som i många fall är värda en hel del pengar, och dessutom kära vänner. Men det är samma inom vilken disciplin man än tittar...Men visst är det lustigt med alla förutfattade meningar och fördomar om alla, oavsett vilken gren man håller på med!
 
Sv: Grand national

Jag mistänkar att Genberg varken menar så mycket dressyrmänniskor som ryttare eller människor, men mera att hästarne gärna är klädda som julgranar och vistas i frimärke stora hagar i upp till hela halva timmar. Kanske inte det mest naturliga om man är en häst.
Ingen är i tvivel om dessyrfolk älskar sina hästar och blir kompisar med dem. Precis galoppfolk, travfolk, hoppfolk, islandsfolk osv. Gillar man hästar, gillar man hästar.
Vitsar som "krummelurhästar" är väl lite fyndiga. Visst gör de krummelurar. Galopphästar kallas "gräshoppar" eller "hoppetossar" blant travarna. Galopparna retas tillbaka med att de åtminstone inte behövar att ha rullstolen med sig. Det är en del av omgänget.
 
Sv: Grand national

Kul debatt!

Många gånger säger människor som är aktiva inom dressyrsporten just det du säger. Att det måste gälla "någon annan". Och att man bara "tar hand om" sina hästar.

Ett par reflektioner kan jag dock ge.
Bevis a)
För några år sedan hade Ridsport en artikel om utevistelse för fina hästar. Flera personer från olika discipliner uttalade sig. ALLA representanter för dressyrsporten sa att det tyvärr inte gick eftersom de kunde skada sig, och de var så värdefulla mm. Någon gång kanske - med mycket skyd.
Travtränaren Stefan Melander sa på samma sida att hans hästar i allmänhet BEHÖVDE gå ute. Jag tror det var Gigant Neo som var TVUNGEN att bralla i hagen varje morgon för att vilja prestera på kvällen

Bevis b)
Hästfocus hade en artikel om livet på ett dressyrstuteri i Holland. Hingstarna fick 30 min i ridhus eller skrittmaskin om dagen. Just av hänsyn till värde mm.
I GaloppMagasinet skrev vi om Coolmore på Irland. Bild på en lerig Saddlers Wells som tillbringar tid i hage varje dag - helt utan skydd (Galoppfolk i allmänhet - liksom transportörer - verkar anse att skydd i hagar snarare ÖKAR än minskar risker). Långa dagar på vintern.
För den som inte vet så kostade Saddlers Wells drygt 2 miljoner - att betäcka med!

Återigen - det ligger inte i sporten man utövar, utan i den kultur man lever i.
Man tar efter de stora. Lär sig av dem. Vill inte bryta det accepterade mönstret och hittar olika skäl till att försvara det man lärt sig.

Min solklara bild är dock att den (som jag anser) över/felbeskyddande kulturen är mer vanlig inom dressyrsporten än inom många andra grenar. Och därför använder jag den som metafor.


If you love somebody - set them free.

Själv har vi i år har en hingst som förre ägaren gav 3 mille för på fribetäckning med en märr!
 
Sv: Grand national

Vi kallar själva våra hästar för krumelurhästar på skoj så det var inget nytt för mej, och riktigt så känslig är jag inte så det irriterar mej ;)
Vilken utrustning man har är väl mer en smaksak snarare än ett bevis för vilken gren man håller på med...eller vad menar du med julgranar? Hoppfolk klär ju gärna ut i både mössor och diverse hjälptyglar och bett (enl MIN erfarenhet) och galoppfolk har utrustning i regnbågens alla färger (för att inte tala om tävlingsdräkterna).. Och små grushagar, och bruket av det..knappast specifikt för dressyrhästar, det har åtminstonde jag sett inom samtliga grenar, även galopp ;)
 
Sv: Grand national

Vitsar som "krummelurhästar" är väl lite fyndiga. Visst gör de krummelurar. Galopphästar kallas "gräshoppar" eller "hoppetossar" blant travarna. Galopparna retas tillbaka med att de åtminstone inte behövar att ha rullstolen med sig. Det är en del av omgänget.

Hahahah :rofl:
 
Sv: Grand national

Jag försvarar ingenting, det behövs väl inte, men som sagt detta är inte alls min erfarenhet av disciplinen o dess folk o fä och kan inte riktigt se det du lägger fram som bevis. För vad?
Jag tvekat heller inte till att det givetvis finns andra hästar som är värda pengar än dressyrhästar, så det behövs inte bevisas med nämnda summor, jag ville få fram precis tvärtom, om jag uttryckte mej otydligt ber jag om ursäkt. Känns ofta som att det inte är vi inom grenen som vill bevara och hålla fast vid den sk gamla kulturen som tydligen finns (?), utan mer andra som vill ge rätt åt sina åsikter om den..
 
Sv: Grand national

Jag tror det mer beror på att det generellt finns två typer av tävlingsmänniskor. De som håller på med bedömningssport och prestationssport.
Prestationssport är enkelt, rent, basic (kalla det vad du vill) medan bedömningssport baseras på personers (dommares) eget omdöme och synsätt. Man hör ofta hur folk säger att; - Hade inte den dommaren vart där hade jag fått högre poäng. - Det är ingen idé att tävla för den dommaren kommer att ge mig kassa poäng.
För dom som uteslutande håller på med prestationssport, ter detta sig lite patetiskt. Att så många dommare dömmer helt olika på samma ekipage.
Detta gäller inte bara dressyr utan du kan räkna in otaliga sporter i detta.
Simhopp, konståkning, brottning, boxning, gymnastik..... jag kan hålla på hela dagen.
Prestationssport är enkelt. Först i mål... Den som river minst...Hoppar högst...Kör snabbast... o.s.v. den vinner.

Glömmer aldrig OS i Soul, 1988, när de koreanska boxarna fick storstryk i ringen men ändå tog mest guld. Ara, nu senast fick känna han på hur det är att inte vara tyst i en bedömningssport.

Om man betänker dessa fakta och lägger till människans tendenser till lyteskomik, så är det inte så konstigt att det gillas att förlöjliga.
 
Sv: Grand national

Gällande galoppen så plockar du ut undantagen i ditt exempel. De flesta galoppörer, iallafall när det gäller proffsträning, står inne större delen dygnet. En del kommer ut när det ska tränas, en del för att träckas, gå i walkern och/eller gå i en grushage en kort stund, oftast då ensam. Oftast är det inga längre stunder det rör sig om.

Så igen, på vilket sätt har en galoppör ett roligare liv?
 
Sv: Grand national

Du har nog rätt i mycket där. Men jag har inget emot att vi förlöjligas eller skrattas åt, om det nu är roligt, det jag motsätter mej är andra människors sk kunnande och åsikter om oss som ska uppfattas som fakta. Gärna då från människor som har ingen eller lite erfarenhet av denna disciplin. Men visst, vi, där även jag, bryr mej mycket om hur vi ser ut, jag vill gärna ha fin utrustning och jag vill vara hel, ren o matchad, och ha en väl putsad häst, både i stallet och på ex träningar, det får mej att må bättre och det höjer trots allt standarden på sporten, inte bara dressyrdisciplinen menat här.
Och inom bedömningssporter är det du beskriver ett problem, visst finns det givetvis riktlinjer och bedömningspunkter men i slutändan är det ofta upp till domarens tycke och smak. Men lika ofta uppfattar jag det som att det även används som bortförklaring när ens prestation på banan eller ens häst inte höll måttet...tyvärr.
 
Sv: Grand national

Lite risk att vi gör en höna av en fjäder här och jag vill inte förlöjliga eller förringa det någon annan gör. Uppfattas det så ber jag om ursäkt.

Men jag rabblar pengar eftersom flera av dressyrsportens tunga namn upprepade gånger sagt och säger att deras hästars höga värde gör att man inte vågar låta dem vara lösa i hagar.

Till detta ställer jag då som motpol att åtskilliga hästar i andra sporter (med ett väldigt högt värde) ändå får åtnjuta hästmässig tillvaro.

Julgranspratet rörde (tror jag) mest täcken, transportskydd och dylikt.
Annars gillar jag också när saker är snyggt och tajt. Absolut!

Så var det med det.

Nästa fråga är Realist som tydligen jobbar i ett proffsstall (vilket?)
Du har helt rätt när du säger att många galopphästar inte har en optimal tillvaro. Jag tycker personligen att det är helt fel hästhållning. Men - många proffstränare som jag pratat med vill inget hellre än att kunna ha hästar ute. Men deras hyrda anläggningar erbjuder inte den möjligheten.
Ett par saker gör dock att jag ändå föredrar ett "box-liv" som galoppör än som 4-kantsspårshäst (ändrar term eftersom jag även inkluderar hopp o western i detta):

a) En galopphäst (internationellt) för slätlöp tävlar i 3-5 säsonger. Det är en relativt kort del av livet det handlar om.

b) Grand National (som ju detta handlar om egentligen) rids med äldre hästar. Både i Sverige och internationellt är hindersport en disciplin med mest valacker som ofta är lite "upp i åren". Det är ganska sällan dessa bor/tränas på bana. Utan de lever ofta ett bra liv där syftet är att göra dem "oömtåliga" och glada (ledsna hästar springer inte snabbt).

c) Oavsett vad den gör i vilotimmarna så är tävingsmomentet för galopphästar en replika av den enda tävlingsform som hästar ägnar sig åt i det fria; Att springa jättefort tillsammans med andra hästar.
Som JAG ser det så handlar galopp om att njuta av hästarnas inneboende kraft.
Släpp 12 hästar på en bana och säg "tjo" och de kommer med stor sannolikhet att kuta med varandra.


Men jag vill inte pådyvla någon vad jag tycker. Du är säkert en människa med jättefina hästar som lever ett jättebra liv.
Dock är det lite för vanligt inom just dressyrsporten att man inte beklagar en gammaldags hästhållning, utan istället försvarar den.
Om det är ett arv från den preussiska kulturen vet jag inte, men problemet finns. Och ingen är bättre lämpad än du att identifiera det och att motarbeta den sortens hästhantering eftersom du är mitt i sporten.

Själv gör jag vad jag kan inom vår sport.

Steepler:

Jag har gjort samma analys. Jag har själv arabgaloppörer (snacka om att vara van vid förlöjligande). I vår ras har man så kallade utställningar. Folk i den världen är aldrig vänner verkar det som, eftersom man alltid misstror kollegans poäng e t c.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 443
Senast: Jamtland
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 5 juni utmanar Sveriges bästa hinderjockeys Ridskolan Strömsholms lag i banhoppning på Strömsholms Slottsbana mitt under...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp