Bukefalos 28 år!

grand theft auto

Sv: grand theft auto

Sant, klumpigt formulerat av mig ;) Rakt översatt från finska heter det att de är förbjudna.
 
Sv: grand theft auto

Så sant. Men sen beror det kanske på HUR mycket man spelar också.

Absolut, det nämnde jag i mitt inlägg ovan.

Har levt ihop med en kille som var helt beroende, han skakade till och med när vi skulle göra annat än spela. Han gick in i sin tv-spelsbubbla och ville inte komma ut därifrån. När jag väl väckte honom, och sa "nu får du släppa det där", då exploderade han. Vid ett tillfälle kastade han in mig i ett element. Jag var så dum att stanna, men spelen tog hans liv, hans vilja att göra annat, så jag kastade ut honom med huvudet före tillsist.

Jag tror det är jätteviktigt att begränsa speltiden, likväl för barn som för vuxna. Ett beroende kommer fort och är svårt att ta sig ur.
 
Sv: grand theft auto

Precis vad jag menade. Blir antagligen svårt att skilja på verklighet och spel till sist. Eller vad vet jag...
 
Sv: grand theft auto

Precis vad jag menade. Blir antagligen svårt att skilja på verklighet och spel till sist. Eller vad vet jag...

Jag tror inte man inte skilja på verklighet och spel, utan spelet blir ens liv. Det finns inget utanför.

Man går upp i level, man blir bättre och bättre, man träffar folk. Man får en kick av att det går bra. Spelet blir den enda sociala kontakten till sist. Jag tror att den som blir väldigt beroende har andra problem också, är olycklig eller nått sånt.

Nu är väl detta lite OT, men jag tror det är mycket viktigare att begränsa speltid osv än att begränsa typen av spel. Anser dock att en 10-åring är för liten för krigsspel m.m. hur som helst.
 
Sv: grand theft auto

Att förbjuda sina barn tills de är 18 från att spela CoD, där största delen spelare faktiskt är under 18, tror jag blir svårt. Får man inte spela hemma, spelar de hos någon kompis m.m.

Och eftersom det är en rekommendation tycker jag att det är upp till varje individ/ familj att sätta gränsen för om rekommendationen ska följas eller ej. Bakgrunden till ett beslut kan ju tex grundas på hur mogen ungen i fråga är osv.

Långt inlägg, men såhär tänker jag :)

Nej, jag menar inte att man ska förbjuda dom tills dom är 18 år heller, jag säger bara att ett sånt spel anser inte jag att en 10-11 åring (och yngre förstås) borde spela. sen om du är 14 eller 16 år och spelar CoD det bryr jag mig inte om, då anser jag att man är mogen nog att förstå allt med hur världen ser ut, att man kan bli beroende och varför man inte ska spela dag ut och in. När barnen är yngre kan man faktiskt se till att dom inte får tag i spelen, ha lite kontakt med kompisarnas föräldrar och se till så att om det nu ska spelas så är det något vettigare.

Ja det är väl kanske upp till varje individ och familj att bestämma hur man vill göra, men jag tycker ändå det är bra att en hel del spelaffärer tar sitt ansvar och inte säljer till yngre människor. Jag vet att det inte finns i lagen eller någonting, men än en gång, det är en åldersgräns av en anledning, ett riktmärke. Det handlar mycket om våldet, men också att förstå sig på spelet på riktigt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej, ngn som vet ngt om detta spelet? Jag tror att det är 18 år, men min 13 spelar endel med 16 o 18 års gräns- vi är ganska toleranta...
Svar
3
· Visningar
1 038
Senast: nevin
·
S
Islandshäst Blev uppringd av en okänd person som sett mina saluannonser. Hon var helt förtvivlad. "Jag har inte islandshäst själv men en person har...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp