Bukefalos 28 år!

grand theft auto

noble art

Trådstartare
Jag har en 10 årig kille som vill börja spela detta. Redan för ett årsedan sade han att "alla" får spela det, vilket visade sig vara endast 2st.

Jag har en uppfattning om GTA att det förekommer mkt våld (vilket det gör i många spel så det kan jag ibland ha överseende med) men att där förekommer droger, sex, prostition och har en 18 års gräns så tycker jag att han är på tok för liten. Han har 3 killar i klassen som spelar det.

Någon som vet ngt om det? ngn som spelat det? Ngn som har ngn uppfattning om det är ok för en tio åring att spela?
 
Sv: grand theft auto

Jadu, man snor massa bilar och kör över folk och sådär. Så jag vet inte? Jag har bara spelat det för några år sen, så det har nog ändrats rätt mycket tror jag. Att ha en 18årsgräns känns överdrivet - men jag vet inte om jag tycker att 10åringar ska spela det...
 
Sv: grand theft auto

det är som med allt annat som man utsätter folk för, kan han visa att han ser skillnad på fiktion och verklighet? har han fått in konsekvenstänket? om inte, nej, han borde inte spela det.
 
Sv: grand theft auto

det är som med allt annat som man utsätter folk för, kan han visa att han ser skillnad på fiktion och verklighet? har han fått in konsekvenstänket? om inte, nej, han borde inte spela det.

Ja, vi pratar mkt om fiktion och verklighet och han förstår det. Han är fullt medveten att man inte får göra sånt här i verkligheten och förstår konsekvenserna av stöld, slag m.m

Vi pratar mkt, jag är med o kollar alla nya spel och följer även upp senare.
 
Sv: grand theft auto

Droger, sex och prostitution och 18 års-gräns till en 10-åring? Det skulle inte komma över tröskeln här och jag skulle fasen inte släppa hem ungen till de kompisar som får spela det...
 
Sv: grand theft auto

Min make spelar det.

Ja, det är mycket våld och droger.

Nej, min 10- åring skulle inte få spela det, utan fått vänta några år till.
 
Sv: grand theft auto

Jag har spelat hela detta spel. Det är extremt mycket våld. Bla kan du gå upp till vilken människa som helst i spelet och skjuta nackskott på denne, om du vill. Om man inte vill behöver man inte följa någon story, utan bara glida omkring, sno bilar, skjuta/mörda människor och akta sig för poliser.

Vill man följa storyn handlar det mycket om att mörda maffialedare, triader etc etc. Även att hitta horor på nätcaféer och gå ut och festa med droger och sånt med kompisar. Det är fiktion, men ändå extremt verkligt. Vilket också är anledningen till att så många vuxna faktiskt spelar det.

Alla vapen är riktiga vapen som beter sig som de gör i verkligheten. Vissa uppdrag är sniperuppdrag som går ut på att krypskytte-mörda människor som karaktären man spelar har fått i uppdrag att mörda.

Jag skulle ALDRIG låta en 10-åring spela detta spel. Jag förstår verkligen inte vitsen med det. Skulle heller aldrig låta en 10-åring spela tex Call of Duty eller Battlefield eller liknande spel. Man gillar/uppskattar spelen lika mycket när man blir äldre och då tror jag också att man förstår dem på ett annat sätt. Tror inte att 18-årsgränsen är satt bara för att, så att säga.
 
Sv: grand theft auto

Ok, kanske kastar sten i glashus, men det är ju 18 årsgräns (eller är det 15?). De sätter de gränserna som vägledning och det är meningen att affärer och föräldrar ska försöka följa dem, även om det inte är förbjudet att köpa spelen.

Min man som spelat det och som verkligen är för dataspel och som nog aldrig skulle hindra ett ev barn till honom att hänga runt dator halva dygnet tycker inte det är lämpligt för en tioåring.

Hans vänner som arbetat i dataspelsbutik brukade klart avråda föräldrar.
 
Senast ändrad:
Sv: grand theft auto

Tack för era svar, och eg har jag nog bestämt mig redan då jag skrev tråden. Men jag har trott att jag har haft fel då ett par av kompisarna får spela. Med hjälp av er inser jag att det är föräldrarna till dem som har fel!!!!
 
Sv: grand theft auto

Jag tror han själv förstår hur läskigt och opassande spelet är, men ville väl testa gränsen lite. Då jag sade till honom idag att ngt GTA blir det inte än på ett par år så förstod han och försökte tom med lite "äh, det är ändå inte så kul"

Nej, även om han skulle kunna spela det utan att ta skada, så tycker jag det är viktigt att ta ställning, att visa att sånt gör man inte- vare sig på riktigt eller på kul (det är ju inte kul alls)
 
Sv: grand theft auto

Nej, aldrig att jag skulle låta mitt barn spela liknande spel..Är några år kvar för mig innan jag har ett, men kan dela med mig av lite egna erfarenheter kring det.

Min killes systers son är 10 och får spela det här spelet, även Call of Duty samt Battlefield och andra liknande spel. Varför förstår jag inte..Har frågat och får till svar att "det är ju inte så farligt". I själva verket tror jag inte att de ens vet vad spelet handlar om eller går ut på. Vågade dock inte konfrontera allt för mycket..

Jag har spelat det här spelet, men la av när jag insåg vad spelet egentligen går ut på OCH att det faktiskt är ganska verklighetsbaserat. För mig är såna här typer av spel inte ens roliga, förstår inte nöjet riktigt..
Spelade spelet första gången när jag var 16 och trodde att spelet enbart gick ut på att åka runt i olika bilar..Senare fick jag reda på "uppdragen" som man ska följa.

Som många andra nämner finns det nog en anledning till att det är 18-årsgräns för att få köpa spelet och jag tror även att det kan syfta på att man kanske inte ska spela det heller som minderårig egentligen.

Mest skrämmande av allt tycker jag är, vilka tankegångar får barn som spelat detta spel eftersom att det är så oerhört verklighetsbaserat med helt vanliga människor, gäng osv.

Jag har märkt av en hel del "biverkningar" av just det här spelet hos denna 10åring, bl a:

- Han vill åka till San Andreas och sno bilar
- Säger ofta olika fraser/ord som nämnts i spelet (inte allt för vackra)
- Kan rabbla upp en massa namn + egenskaper! på olika vapen (inte helt normalt tycker jag för en 10åring)
 
Senast ändrad:
Sv: grand theft auto

De flesta spel går ju ut på att man ska slå ihjäl motståndare på nåt sätt, allt från Super Mario till WOW. Men i spel finns ofta en god och en ond sida och oftast så står spelkaraktären på den "goda" sidan och slår ihjäl "de onda" fienderna och vinner därför hjälterollen.

I spel som GTA är rollkaraktären en hänsynslös mördare som skjuter allt som rör sig, även oskyldiga och förbipasserande. När man spelar så måste man ju identifiera sig med rollkaraktären, vilja att karaktären ska vinna och få så mycket poäng som möjligt.

Därför skulle jag säga att ett spel som är uppbyggt kring en allt annat än god karaktär inte är lämpligt för en 10-åring att identifiera sig med. Ett barn lever i mycket högre grad in sig i spel och roller, och även om jag inte tror att ett barn som för övrigt får en bra uppfostran blir biltjuv av att spela GTA så tycker jag att det olämpligt. Bra att du sa ifrån!
 
Sv: grand theft auto

För att inte tala om att man får bevittna när karaktären får avsugningar osv. Blev alldeles förfärad när en 3-åring (!!!!!) berättade för mig att det kommer massa blod när man mördar någon, det har han sett när han spelat GTA. :crazy:
 
Sv: grand theft auto

- Kan rabbla upp en massa namn + egenskaper! på olika vapen (inte helt normalt tycker jag för en 10åring)

Varför är inte detta "normalt"? Min lillebror har kunnat allt om bilar sedan han var 6, men inte får han en bil och körkort för det.
 
Sv: grand theft auto

Det känns väl lite mer normalt och ok att små barn kan mycket om bilar. Men när de börjar kunna rabbla egenskaper och namn på vapen, som jag som vuxen inte har någon aning om vad det är i verkligheten... Då tycker jag att något är lite knas... Bilar lever man med i vardagen. Vapen lever man förhoppningsvis inte med...
 
Sv: grand theft auto

Nej nej nej!
Min man har spelat gta och jag har själv provat några ggr. Det handlar om massor av våld, droger, sex, mord, stöld, prostitution ja alla typer av skoningslös kriminalitet och det är väldigt verklighetstroget!!
 
Sv: grand theft auto

Varför är inte detta "normalt"? Min lillebror har kunnat allt om bilar sedan han var 6, men inte får han en bil och körkort för det.

Som svaret #15, bilar är det bra mer normalt att ett barn kanske kan olika märken på eller dess egenskaper.

Bilar är för min del ganska normala saker som är nödvändiga i vardagen för att kunna leva ett någorlunda obegränsat liv..Jag kan väl inte säga detsamma om vapen.

Vapen har ett syfte - att döda och jag kan inte riktigt tycka att det är speciellt lugnande när ett barn öppet pratar om det som att det skulle vara det mest normala i världen..Eller något som alla äger och använder.
Även om barn har fantasi så finns det gränser..När de blir för verklighetsbaserade och om mindre bra saker..
 
Senast ändrad:
Sv: grand theft auto

Som svaret #15, bilar är det bra mer normalt att ett barn kanske kan olika märken på eller dess egenskaper.

Bilar är för min del ganska normala saker som är nödvändiga i vardagen för att kunna leva ett någorlunda obegränsat liv..Jag kan väl inte säga detsamma om vapen.

Vapen har ett syfte - att döda och jag kan inte riktigt tycka att det är speciellt lugnande när ett barn öppet pratar om det som att det skulle vara det mest normala i världen..Eller något som alla äger och använder.
Även om barn har fantasi så finns det gränser..När de blir för verklighetsbaserade och om mindre bra saker..

Så om man är uppvuxen inom en jägarfamilj och kan mycket om vapen när man är 10 är det galet?
Jag förstår nog vad ni menar, eftersom de har informationen genom ett ganska destruktivt spel, men det betyder inte att bara för att man kan mycket om ett ämne så är det per automatik hemskt.
 
Sv: grand theft auto

Jag har spelat hela detta spel. Det är extremt mycket våld. Bla kan du gå upp till vilken människa som helst i spelet och skjuta nackskott på denne, om du vill. Om man inte vill behöver man inte följa någon story, utan bara glida omkring, sno bilar, skjuta/mörda människor och akta sig för poliser.

Vill man följa storyn handlar det mycket om att mörda maffialedare, triader etc etc. Även att hitta horor på nätcaféer och gå ut och festa med droger och sånt med kompisar. Det är fiktion, men ändå extremt verkligt. Vilket också är anledningen till att så många vuxna faktiskt spelar det.

Alla vapen är riktiga vapen som beter sig som de gör i verkligheten. Vissa uppdrag är sniperuppdrag som går ut på att krypskytte-mörda människor som karaktären man spelar har fått i uppdrag att mörda.

Jag skulle ALDRIG låta en 10-åring spela detta spel. Jag förstår verkligen inte vitsen med det. Skulle heller aldrig låta en 10-åring spela tex Call of Duty eller Battlefield eller liknande spel. Man gillar/uppskattar spelen lika mycket när man blir äldre och då tror jag också att man förstår dem på ett annat sätt. Tror inte att 18-årsgränsen är satt bara för att, så att säga.

Nu hör jag inte hemma på föräldraforumet direkt, men... det var det vidrigaste:eek:! Vad är det för människor som tillverkar såna här spel? Förstår överhuvudtaget inte hur man kan VILJA SPELA nåt sånt, hur gammal man än är:crazy:
 
Sv: grand theft auto

Jag tror att du förstår vad vi menar.
I spelet dödas människor och så vitt jag vet används tex inte handgranater mm när man jagar vilt?

Sen ang jakt och vapen beror det väl på vad man har för attityd.
Jag blir lätt stött på jägare som verkar jaga enbart för att det är kul att döda (i vissa fall plåga genom att medvetet sätta av ett skott som inte är direkt dödande).
Får höra sån attityd och berättelser bland en del jägare och jag skulle inte uppskatta om någon talade så inför ett barn.

Så visst kanske man kan ha kunskap om vapen som barn, men med rätt attityd och det tror jag knappast att man får genom detta spel som går ut på att man ska runt och döda människor "för att det är roligt".

Det blir en lite för skruvad bild tycker jag och nu börjar jag genast tänka på de där skolmassakerna som ägt rum. Var det inte nåt av dem där gärningsmannen fått sina "kunskaper" eller hur jag ska uttrycka det via ett dataspel?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej, ngn som vet ngt om detta spelet? Jag tror att det är 18 år, men min 13 spelar endel med 16 o 18 års gräns- vi är ganska toleranta...
Svar
3
· Visningar
1 038
Senast: nevin
·
S
Islandshäst Blev uppringd av en okänd person som sett mina saluannonser. Hon var helt förtvivlad. "Jag har inte islandshäst själv men en person har...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp