Bukefalos 28 år!

grann-KISSar

R

rider

Trots den fyndiga rubriken kommer här ett upprört inlägg ;)

Vi bor i radhus och har (numera bara) en katta på 14 år! Hon är steriliserad och så.
När man öppnar ytterdörren och ska släppa ut henne (eller ska gå ut själv) slås man av kattkissodörer. Några meter bort ligger en stor vit villa där det bor tre katter. Tre busiga pigga katter. Ser ofta en grå på våran tomt men då springer jag ilsket ut och "PPSSHH"-ar åt den. Men den slutar aldrig komma hit och kissa ner verandan.
Min katt då, hon blir så spänd och orolig när man släpper ut henne då det luktar kiss på hennes revir. Vad ska man göra?? Har funderat på att lägga lapp i grannens brevlåda med texten "skär av kulorna på katterna, tack.", och ibland har jag tänkt leta fram vattengeväret och skrämma katten för livet. Samtidigt har jag aldrig sett katten i fråga kissa runt vårt hus, bara hört den yla och gnälla, som om den hade magknip, utanför huset. Tycker så synd om min katta och dessutom om min verandas hygieniska skepnad.

Vad göra?? :bow:
 
Sv: grann-KISSar

Trots den fyndiga rubriken kommer här ett upprört inlägg ;)

Vi bor i radhus och har (numera bara) en katta på 14 år! Hon är steriliserad och så.
När man öppnar ytterdörren och ska släppa ut henne (eller ska gå ut själv) slås man av kattkissodörer. Några meter bort ligger en stor vit villa där det bor tre katter. Tre busiga pigga katter. Ser ofta en grå på våran tomt men då springer jag ilsket ut och "PPSSHH"-ar åt den. Men den slutar aldrig komma hit och kissa ner verandan.
Min katt då, hon blir så spänd och orolig när man släpper ut henne då det luktar kiss på hennes revir. Vad ska man göra?? Har funderat på att lägga lapp i grannens brevlåda med texten "skär av kulorna på katterna, tack.", och ibland har jag tänkt leta fram vattengeväret och skrämma katten för livet. Samtidigt har jag aldrig sett katten i fråga kissa runt vårt hus, bara hört den yla och gnälla, som om den hade magknip, utanför huset. Tycker så synd om min katta och dessutom om min verandas hygieniska skepnad.

Vad göra?? :bow:

Kommunikation är en knepig men effektiv sak.

Konsten att vara mjuk men bestämd, informera och ställa krav, utan att bli fientlig är inte helt lätt.

Men det är nog vad som krävs.
Inga dumma lappar, det skapar bara osämja. Gå bort till grannarna, ring på, fråga rakt på men inte argt om deras katter är okastrerade? Förklara hur läget är, att det går okastrerade katter och kissar vid er dörr och att det skrämmer er gamla katt, samt att det luktar förfärligt. Säg att det vore bra för grannsämjan om utekatter är kastrerade i ett villaområde där många bor. Andra grannar som är mindre godsinnade kan rentav vara elaka emot okastrerade katter som kissar vid deras hus.
Prova att be dem hjälpa dig liksom.

Är de normalt funtade fungerar det, värt ett försök. Men man får varken gå in som stridsvagn eller försiktigt be om ursäkt för sig själv heller tror jag. Lugnt, sakligt, klokt framfört. Hoppas det gör susen! Det är bra för Sveriges problem med 100 000-tals hemlösa katter också om färre okastrerade katter går ute!

Alternativet för den konflikträdde är nog enbart att hålla egna katten inne och sätta upp en sån där grej utanför huset som avger ett ljud som katter avskyr, de pratade om det förra året i Grannfejden på TV3.

Lycka till! :bump:
 
Sv: grann-KISSar

haha jag är väl både konflikträdd och för ung för att våga gå dit :p
Jag tänker verkligen inte ha min katt inne och slå hål all hennes livslust :confused: :crazy:

Äsch blir väl o skicka mamma på dom då. Tack! :)
 
Sv: grann-KISSar

Skulle rekomendera en högtryckstvätt. Kan låta taskigt med det funkar garanterat.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 724
Senast: hastflicka
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
4 682
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp