Bukefalos 28 år!

Gravid och tävla hoppning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

MoonFlight

Trådstartare
Som ni eri i rubriken kan ni nog räkna ut vad min fråga handlar om.
Jag förstår att det går att tävla hoppning fast man är gravid (så länge man inte åker av och är försiktig och känner hur man mår åså. )

Hur länge tävlade Malin B innan hon fick bebbis?

Funderade på att ställa upp i någon klass i den CR som är nu i slutet av okt från 50 cm till 110 cm men jag tänkte ta 50 cm på min 5 åring (första CR:en) och 70-80 cm på 15 åringen.
Är jag konstig som vill tävla (är i 16 veckan)?
 
Sv: Gravid och tävla hoppning?

Tycker inte alls du är konstig, om du nu mår så pass bra att du klarar det.
 
Sv: Gravid och tävla hoppning?

Jag tycker inte heller att du är konstig. En bekant till mej red rävjakt fram till 6.e månaden, då hon faktiskt ramlade av. Då blev gubben sur och hon slutade. Ska dock sägas att denna kvinna har ridit mer rävjakt än vad hon kan komma ihåg, samt pappan rider och tävlar också.
Jag tyckte det var lite v'l när man verkligen såg magen under kavajen. Då känns det lite "farligt".

Dock ska du tävla. Det är säkert inomhus också, och det är lite säkrare.
 
Sv: Gravid och tävla hoppning?

Malin red väl till 6-7 månaden nånstans...
Känner mig sig trygg på sina hästar, vet att de inte stoppar osv och man mår bra, självklart kan man vara med och tävla lite!
 
Sv: Gravid och tävla hoppning?

Det är bara du som kan avgöra om du kan/skall/vill tävla. Vill du, och det känns bra, tycker jag att du skall göra det. Och nej, jag tycker inte du är konstig.

Jag red själv t.o.m. graviditetsvecka 34 när jag var gravid, och tävlade så sent som i sjunde månaden (dock ej hoppning, utan femgång på islandshäst). Hoppningen lade jag av någonstans kring sjätte månaden (fick ont i bäckenet av det).
 
Sv: Gravid och tävla hoppning?

Va bra då känns det som jag bara ska leta reda på mitt Gröna Kort då med andra ord :angel: har aldrig använt det så någon gång ska väl vara första.

Det som jag är mest spänd för är nog hur 5 åringen ska reagera på allt och hoppningen eftersom vi inte hoppat överdrivet mycket. Men jag ska träna de söndagarna fram tills dess i alla fall då sista anmälningsdagen är 24. Så får vi se hur det går.
 
Sv: Gravid och tävla hoppning?

Som Malin sa, det är inte farligare för bebisen att man ramlar av eller krockar med bilen, väl inne i magen är den mycket väl skyddad.

Läste du inte om kossan i norge som rymmt från sin hage och fastnat uppe på ett berg och säker 30m ner var vägen? Den fick panik och hoppade, dog såklart direkt och vetrinär var dit och gjorde ett akut kejsarsnitt och där fanns en fullt frisk och hel kalv!

Så länge man känner att det funkar är de nog inga problem!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 181
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 332
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 836
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp