Graviditetsillamående - huskurstips?

DarkInNight

Trådstartare
Jag är gravid i vecka 6 och nu börjar illamåendet smyga sig på.

Vid min förra graviditet hade jag bokstavligen ett rent helvete med illamåendet fram till vecka 17.
Då vaknade jag på morgonen och mådde OK, sen eskalerade illamåendet under hela dagen för att mot eftermiddagen/kvällen vara så starkt att jag inte ens kunde sitta upp utan fick ligga ner för att inte behöva kräkas hela tiden.
Fick inte i mig mat, gick ner i vikt och hela köret.
Provade lite olika receptbelagda mediciner men inget fungerade. Inte heller sea-band. Småäta på kex etc kunde fungera fram till eftermiddagen men sen fick jag inte i mig det heller.

Kokt potatis kunde jag peta i mig småbitar av om jag fick ligga och äta, på den nivån var det :p

Hade hoppats på att slippa illamåendet den här graviditeten men i och med att det redan börjat så får jag bog börja förbereda mig på några månaders helvete :yuck:
Och nu har jag ju min dotter, jag KAN verkligen inte bli lika förstörd av illamåendet den här gången. Jag vill inte att det ska gå ut över henne!

Så har ni några husmorstips att dela med er av? Vad som helst, jumpa, konstant te-drickande, stå på huvudet - ja ni förstår, vad som helst , jag är desperat!

Jag märker att jag mår mer illa när jag inte ätit på en stund eller är trött. Så innerst inne hoppas jag att det stannar där, för då kan jag iallafall verka förebyggande med mycket sömn och mycket mat. Mjölkchoklad verkar fungera... jag kommer rulla fram :D
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Jag kan inte påstå att det är något huskurstips, men jag tyckte att illamåendet försvann om jag rörde på mig och gjorde grejer istället för att däcka på soffan. Det var ju vidrigt tufft att försöka typ gå ut i stallet och mocka, istället för att däcka på soffan när man mådde som mest illa, men det blev faktiskt bättre av att göra andra saker ist för att bara ligga och tänka på hur sjukt illa man mådde.


Sen får man ju ta bort de värsta bovarna.. haha jag har ju en liten dotter på tio månader och FY FAN vad äckliga hennes barnmatsburkar blev. Nog för att dom var äckliga innan men när jag blev gravid igen så blev det helt odrägligt. Fiskrätterna får hennes pappa ge, och sen är det bara för mig att hålla mig undan från hennes andedräkt ;) Spagetti och köttfärssås klarade jag inte heller av när det var som värst..
 
Senast ändrad:
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Jag kan inte påstå att det är något huskurstips, men jag tyckte att illamåendet försvann om jag rörde på mig och gjorde grejer istället för att däcka på soffan. Det var ju vidrigt tufft att försöka typ gå ut i stallet och mocka, istället för att däcka på soffan när man mådde som mest illa, men det blev faktiskt bättre av att göra andra saker ist för att bara ligga och tänka på hur sjukt illa man mådde.

Det beror nog på vilket slags illamående man har... Jag spydde ett par gånger under en vanlig 20 min hundpromenad när det var som värst...
Jag fick akupunktur som hjälpte mig, när det var som värst satte barnmorskan nålar två gånger i veckan. För mig hjälpte det även att äta äpplen, överlag att äta ofta hjälpte en del.
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Självklart funkar det inte för alla, det tyckte jag var självklart.
Jag har sviter från när jag var liten och var magsjuk och har fått lära mig att inte kräkas oavsett hur illa jag mår. Det har såklart hjälpt mig att ha lättare att hantera det idag även om det inte alltid är optimalt att vägra kräkas tills dess att kroppen gör det åt en.
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Grattis DarkInNight!!! Va roligt! Då blir det ju också ca 2 år imellan dina:)

Första graviditeten hade jag inget illamående... Denna graviditet smög det sig på runt v.6 med konstant illamående fram till v.13. Kan fortfarande inte äta isglass, är nu i v. 28.
Det som räddade mina dagar (hela sommaren) var att suga/knapra på Turkisk peppar.... Resulterade visserligen i en sårig gom men det var iaf bättre än illamåendet.

//Qbaby
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Mig hjälpte det att äta konstant :p

åt sura godisar typ hela sommaren, det samt att dricka små klunkar väldigt ofta av antingen smaksatt bubbelvatten eller Vitamin Well hjälpte också.
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Min svägerska var sjukskriven de tre första
månaderna pga. illamåendet, men då jobbar hon med kötthantering iofs.
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Knäckebröd var en livräddare för mig. Jag blev rekommenderad ingefärste, men av nån anledning provade jag inte det.

Jag var på nivån att jag blev inlagd med dropp andra graviditeten. Där fick jag Zofran utskrivet, vilket blev vändningen för mig. Jag fick en hemsk huvudvärk av dem, men jämfört med illamåendet var det en småsak. Mot slutet av graviditeten räckte det med en på morgonen bara. ;)

Jag blev rekommenderad sånna saker som för mig var självklara, vissa saker jag blev rekommenderad kändes som ett hån ibland... "Det finns ju en medicin på apoteket, Postafen!" - Eh, javisst. Jag har gått igenom Lergigan Comp, Primperan och Zofran, men jag har säkert missat det receptfria läkemedlet... :banghead:
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Jag provade prostafen, visserligen var jag inte illamående men jag sov däckad i 8 timmar... Inte heller någon höjdare! ;)
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Frisk, gärna kall luft var livsviktigt när jag mådde illa när jag väntade dottern. När jag väntade sonen hjälpte det att ha något krispigt att tugga på. Jag åt postafen när jag väntade dottern men det kanske du redan har provat? Något som också hjälper mot illamående är primperan. Det är visserligen receptbelagt men borde inte vara så svårt att få utskrivet om du förklarar för barnmorskan hur illa du mår och att du måste klara av att ta hand om ditt barn.

Jag har mått väldigt illa det senaste pga magsår och något som hjälper lite då (förutom alla mediciner) är vichy vatten som jag dricker väldigt sakta. Det ska vara riktigt vichy vatten, inte ramlösa eller loka eller något annat mineralvatten. Att äta en banan i pyttesmå tuggor kan också hjälpa. Även nu har kall, frisk luft hjälpt endel.

Att äta lagom stora portioner och att äta varannan-var tredje timme kan också dämpa illamående.

Hoppas att illamåendet är snabbt övergående och grattis till graviditeten :)
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

En varning för Primperan bara! Undvik det om du kan!
Fick det utskrivet i lördags och i söndags fick jag åka ambulans till sjukhus med krampanfall. Jag krampade i över 8 timmar och någon Stesolid ville de inte ge då det är fosterskadande.
Tydligen är det vanligt med fula biverkningar av Primperan. Jag lyckades få en av de absolut värsta men aldrig att jag råder nån att äta dem igen!

Nu spyr jag hellre när jag går med hunden för det där vill jag aldrig göra om igen, trots att illsmåendet försvann.
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Jag fick äta hela tiden.. Blev jag minsta hungrig var det redan försent och jag fick spendera eftermiddagen med att krama porslin.

Det jag märkte var riktigt bra för mig var: Överkonsumtion av Proviva Nyponsoppa och vitt bröd (sura godisarna vet jag inte om de hjälpte eller om jag bara tyckte de var goda men de åt jag också).

Nu är jag i v 21 och mår iaf inte illa. Men börjar onekligen röra mig lite som en flodhäst som bär på ett kylskåp och som bonus har betongskor. Men bättre än toalettkramandet.
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

För mig hjälpte inte Primperan och dessutom fick jag mindre kramper och restless legs av det. Men Zofran var betydligt bättre. Huvudvärk var lättare att leva med än illamåendet. Vanliga allmänläkare verkar vara restriktiva med just Zofran, men gyn skrev ut det utan att blinka.
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

En kompis sög på citronklyftor så fort hon kände att illamåendet kom. Hon gick nog igenom några kg citroner :D
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Tack ALLA för tips och lyckönskningar!

Sitter lite illa till just nu med kinkig dotter så hinner inte svara bättre än så just för tillfället :)
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

delvis kl
Apollo, ja under förmiddagarna hjälpte det att komma ut i luften :) , sen på em / kväll kunde jag knappt resa mig.

När det var som värst förra graviditeten så tog jag mig knappt upp till hästarna (åka bil 1 min) och över en gräsmatta på 20 meter, gick hukande och försökte låta bli att kräkas i varje steg :/

Snurrfian Akupunktur fick jag dock aldrig prova. *Lägger på minnet* :)

Qbaby. Tack :) . Ja det blir ca 2½ år mellan mina barn :) . Håller med, sårig gom är ett lätt pris att betala för att hålla illamående i schack!


Mirtai . Håller man illamåendet under kontroll med lite mat i munnen är ju helt OK :d

Kethets + FengurLaugar , ja det verkar så :) . Många kanske har landat med första barnet nu. Jag har iallafall börjat vänja mig lite vi tanken på att jag har barn :p

Trazel, Zofran fick jag aldrig testa , fick prova två receptbelagda mediciner när jag provat alla receptfria . Sen sa läkaren att det inte fanns fler att prova :meh: .
Iofs sade läkarna under hela graviditeten att jag inte fick äta Eeze mot migränen heller, det jag fick utskrivet fungerade skit. Sen när jag kom in till gyn de sista veckorna av graviditeten så sa hon att det var helt OK att äta Eeze enstaka gånger (många gånger fick jag migrän som utlöstes pga stressen av att veta att jag inte hade någon medicin att ta till..). Så jag genomled ett antal hemska migränanfall utan medicin helt i onödan...
Stackare som fick må illa hela grav, mitt avtog i vecka 17. De ville också lägga in mig en sväng med dropp men dum och tjurskallig som jag var så ville jag inte.
Men tack, jag ska komma ihåg Zofran ifall det blir lika hemskt denna gång!

Snurrfian. Jag sover hellre i sängen än är däckad och inte kan röra mig pga illamående :D

TinyWiny . Tack, ja jag hoppas också att illamåendet går snabbare över den här gången !

Dumbbell. Fy så otäckt, hur mår du nu?

Mayalv, hindalhunned, Lillagoajag. Nyponsoppa, citron och gurka. Ska testa! :)
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Peppar peppar så är inte illamåendet igång lika mycket denna gång. Jag hoppas ända in i själen att jag slipper en lika fördjävlig start på graviditeten den här gången.
Än så länge är det helt OK, mår lite illa då och då bara. Det hålls i shack med mycket sova och mat, illamåendet kommer lättare när jag är trött och hungrig. Mandariner är :heart

Vet såklart att det finns de som mår tusen gånger sämre än hur jag mådde förra vändan. Men jag vill ju mycket hellre vara en av dem som får njuta över att vara gravid istället för att svära över det under nio månader :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 076
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 651
Senast: Bison
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 656
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp