Graviditetsillamående - huskurstips?

Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Nu tror jag att illamåendet har hamnat på "normalnivå" för denna graviditet. Hoppas jag iallafall, värre vill jag inte ha det :p


Jag mår illa dygnets alla vakna timmar, och om jag inte ätit på några timmar mår jag jätteilla.. kräkvarning helt enkelt.
Så mornarna är skit innan jag får i mig frukost, himla tråkigt att försöka tvinga i sig mat när man mår väldigt illa men jag tvingar i mig, blir ju bättre sedan..

Men det som ändå är skönt är att om jag kombinerar sea-armbanden tillsammans med småätning (främst mariekex) så minskar illamåendet lite, de gör så att illamåendet mellan måltiderna ligger på en nivå så jag i viss mån fungerar helt OK. Sömnen är också viktig, annars blir det värre direkt!

Så även om jag mår illa dagarna i ända är det en helt annan typ av illamående än förra omgången, då livet gick ut på att överleva och få i sig en gnutta mat varje dag. Så det är jag rätt glad över :)
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Följer intresserat tråden. Är också i v6 och mår illa varje dag. Sover massor, då blir det lite bättre. Äter mycket citrusfrukter. I natt sov jag 13 timmar, då är illamåendet lindrigare under dagen, men jag har inget litet barn att ta hand om, mina tar bra hand om sig själva om det behövs.
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Vad kul med en likasinnad (Kul och kul...)

Det blir bättre för mig också när jag är utsövd!

Rent illamåendemässigt är sängläge/halvliggande läge det bästa, men så kan jag ju inte ligga hela dagarna :)
(Förutom nu, var tvungen att ta en paus, att må illa tär på krafterna...)
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Idag har varit helt ok. Aov till 11.20 med nån timmas paus vid 05. Men nu... vid 18.30 verkar det som att krafterna tar slut och om jag inte sover eller oaf ligger ner så kom såklart illamåendet som ett brev på posten. Funderar om mintte kan hjälpa, mint brukar väl vara bra mot illamående.
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Det blir värre för mig med när jag blir trött.
Jag sov alldeles för dåligt inatt pga dottern och det har märkts på illamåendet, ingen bra dag :(

Legat i soffan flera timmar, klarar inte av att stå upp. Sambon fick komma med mat. Jäkla trök

Nej ska tvinga mig att duscha strax och sen blir det tidig kväll, sova länge och så tar jag nya tag imorgon :)
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

ta 3 mariekex DIREKT på morgonen, res dig inte ens upp utan ät de liggande.

Coca cola funkade för mig
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

ta 3 mariekex DIREKT på morgonen, res dig inte ens upp utan ät de liggande.

Det gör jag :bump:


kl
Trodde jag ville ha kebabrulle, sagt och gjort, susade in till stan och kom nyss hem med en. Har väl ätit en fjärdedel... ligger nu i soffan och mår piss :(

Gillar INTE att må illa
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Ungefär som jag och leverpastej då. Inser nu efter två försök att det är lönlöst, lika bra att skippa.

MEN - jag läste just något intressant. Att illamåendet hänger ihop med hormonerna gissar vi ju innan, men att det är levern som behöver hjälp att rena blodet från alla hormoner och därför mår vi illa om det är mycket hormoner. Så jag kör på boosta levern just nu. Mycket vatten och citrusfrukter, bara lätta proteiner som kyckling, mörka bär t.ex. i en smoothie. Vi får se hur det går. Äta lite men regelbundet för att hålla igång levern och även lätt motion.
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Intressant, vart kan jag läsa mer om detta? :)

Är lite "halvvegetarian" (äter eko.kött eller fisk någon gång i månaden).. men igår var jag otroligt sugen på kycklingsoppa!?
Så jag ska nog försöka ta mig iväg och handla lite kyckling innan helgen för sen stänger boden med ekokyckling i tre veckor.

Jag märker verkligen av det här höga hormonpåslaget, blir galen på svängningarna, tröttheten och illamåendet...

Är inne i vecka 9, förra gången slutade illamåendet v 17. Jag hoppas det blir bättre tidigare den här gången :)
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Jag hittade den här och letar vidare. SvD

Nu på morgonen tog jag en blåbärssmoothie och än så länge känns det bra.

En studie också. NY Times
 
Senast ändrad:
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Tack!

känner att jag måste få gnälla av mig lite...
Körde en riktig rejäl hej-hallå-toaletten för en timme sedan... Så pass rejäl att det kom blod på slutet och fick ont i halsen.
Harkla slem med blod så jag blev orolig och ringde 1177. Fick prata med en man som blev orolig och ringde och rådfrågade en kollega två gånger men jag skulle inte oroa mig så länge det minskade och jag inte blev yr eller dålig.

Men skönt att inte behöva åka iväg, hur sjutton skulle jag orkat med det liksom.

Så hejdå det lilla ris jag fick i mig, nu får jag göra ett nytt försök att tvinga i mig lite mat. Hatar att må så här illa...
 
Sv: Graviditetsillamående - huskurstips?

Usch! Jag har helt tvärtom. Två dagars leverrensning + magnesiumtabletter i dubbel dos visade sig göra susen. Inget illamående alls sedan i eftermiddags, dessutom hyfsat vaken för att det är så sent. Hoppas det håller i sig nu.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 075
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 647
Senast: Bison
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp