Bukefalos 28 år!

GREKLAND! Behöver råd....

Lena Furberg

Trådstartare
Jag inser att det här på Buke finns flera som kan massor om Grekland, som älskar Grekland och som säkert har tips och råd inför en resa. Min och dotterns resa, hon kommer att vara 17 då, om vi planerar inför nästa höstlov. Vi pratar om det just nu!

I skolan läser de om Antiken och det är väldigt fascinerande. Så, vi vill göra en resa som både innehåller blått vatten och fina vikar, vackra stränder utan tiotusen turister (ja, jag vet att vi också är turister...) , god mat, och så en möjlighet till lite historia och platser som inte bara är renodlade turisthak. Vi vill inte ha barer och nattklubbar ALLS! Ev får hon med sig en kompis. Då är det bra om de två kan röra sig liiite själva utan alltför stora risker.

Alla tips och idéer mottaget med tacksamhet och entusiasm! Jag älskar att planera!!
 
Evia! Limni eller kanske Eretria, men på en sidan av ön är det mest stenstränder, på andra sidan finns sandstränder. De turister som finns där är mest greker, även om det kommit mer och mer utlänningar senaste åren. Hela ön är fin.
 
Det säger hon med! Dottern, alltså. Men jag har ju noll kunskap. Ska kolla, tack!!

Gör det! Vi var i Karpathos stad i somras och det var himla trevligt. Bodde på ett hotell precis vid havet och det gick att få olika typer av stränder, till höger var det mer sandstrand och i mitten var det mer sten, perfekt för snorkling. Längst bort till vänster orkade vi aldrig gå ;)

Fanns otroligt mycket restauranger för att vara ett så litet ställe. De grekiska barnen och ungdomarna strosade runt ensamma och jag upplevde det som en väldigt lugn och plats. Fanns ett par barer som vi gick till, tror vi såg nån nattklubb också men annars var det mest restauranger som sagt.

Det finns en liten by man kan besöka, där grekerna lever som man gjorde förr. Mina föräldrar har varit där och var väldigt fascinerade.
 
Är inte höstlovet i november? Då är säsongen över i Grekland. På turistmålen är mycket stängt och du kan inte flyga charter. Vädret är nyckfullt, det kan vara jättefint men också dåligt.
 
Är inte höstlovet i november? Då är säsongen över i Grekland. På turistmålen är mycket stängt och du kan inte flyga charter. Vädret är nyckfullt, det kan vara jättefint men också dåligt.

Aha missade den delen. Men vidhåller mitt tips även när det inte är badväder. Charter går nog aldrig att flyga dit tror jag.
 
Peloponessos, norra delen - Mykene, Olympia, Epidauros... :love: Nafplion skulle jag tipsa om som bra resmål. Vacker stad med stränder och nära många sevärdheter. Dock ingen charter - men lätt att ta sig dit med bil eller buss från Aten.
 
Undrar liksom mandalaki om det är i november ni ska åka? Så ni är beredda på att det kanske inte är sol och badväder varje dag.
Annars tycker jag ni valt rätt land enligt mig och följer gärna tråden ;)

Tycker att flera öar bjuder på en härlig blandning av bad, byar och historia. Rekommenderar att hyra bil om ni vill se så mkt som möjligt :)
Dock är det lågsäsong i slutet av året så kolla hur det är med öppna tavernor/butiker etc dit ni ska åka.
 
Jag inser att det här på Buke finns flera som kan massor om Grekland, som älskar Grekland och som säkert har tips och råd inför en resa. Min och dotterns resa, hon kommer att vara 17 då, om vi planerar inför nästa höstlov. Vi pratar om det just nu!

I skolan läser de om Antiken och det är väldigt fascinerande. Så, vi vill göra en resa som både innehåller blått vatten och fina vikar, vackra stränder utan tiotusen turister (ja, jag vet att vi också är turister...) , god mat, och så en möjlighet till lite historia och platser som inte bara är renodlade turisthak. Vi vill inte ha barer och nattklubbar ALLS! Ev får hon med sig en kompis. Då är det bra om de två kan röra sig liiite själva utan alltför stora risker.

Alla tips och idéer mottaget med tacksamhet och entusiasm! Jag älskar att planera!!

Korfu :love:
 
@Lena Furberg röra sig lite själv utomlands när man är17 - det kan man väl göra typ överallt?

Annars, höstlovet är väl i slutet av oktober? Tror att det mesta är stängt då i grekiska övärlden tyvärr... om det är Grekland som lockar så kanske Aten skulle funka, med dagsutflykt till ö eller annat intressant ställe?
 
Är inte höstlovet i november? Då är säsongen över i Grekland. På turistmålen är mycket stängt och du kan inte flyga charter. Vädret är nyckfullt, det kan vara jättefint men också dåligt.
Nämen inte nu igen!!!!! Suck. Då får vi åka tidigare. Fast jag tror höstlovet är i oktober! Hur sent kan man åka?
 
@Lena Furberg röra sig lite själv utomlands när man är17 - det kan man väl göra typ överallt?

Annars, höstlovet är väl i slutet av oktober? Tror att det mesta är stängt då i grekiska övärlden tyvärr... om det är Grekland som lockar så kanske Aten skulle funka, med dagsutflykt till ö eller annat intressant ställe?
Och @Petruska och @Wingates Nejdå, jag håller dem verkligen inte hårt, det är nog till och med rätt omöjligt.....! Jag tog dem båda till USA när de var 14 och då var de "lösa" hela dagarna tills jag återkopplade vid 5-tiden på aftonen. Jag tänker mest på vilda bar- och club-orter dit vi helst inte åker, då jag kommer att ha ansvar även för kompisen inför dennes föräldrar...!

Men det där med höststängning hade jag inte räknat med. Det kanske får bli en sensommarresa då.
 
Men är ni ute efter just sol och bad då? För stängning behöver man ju inte bekymra sig för om man inte väljer just ett turistigt resmål.
Nä inte direkt hela dagar i gassande sol på stranden, direkt. Men lite i alla fall! Det ska ju inte bli en studieresa till 100%. De har visat mig fina bilder på turkost vatten i gömda vikar, så att säga.....
 
En bekant åker till Korfu i november varje år och nu i år var det runt 20 grader och hon badade så gott som dagligen, var dock rätt ensam på stränderna eftersom turistsäsongen är över.
Så visst går det att åka även efter turistsäsongen är över men det är ju mer begränsat utbud, och en del attraktioner håller antagligen stängt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp