Bukefalos 28 år!

GREKLAND! Behöver råd....

Med bara en vecka skulle jag välja en ö som har internationell flygplats, alltså att ni slipper lägga tid på båtresor.

Byn Lefkos på Karpathos skulle kanske kunna vara något, eller Kokkari på Samos. Men på båda ställena är det trevliga pensionat snarare än "fina hotell" som gäller. Båda finns på charterprogrammet.
Röstar också på Lefkos, garanterat lugn och ro! Bra bad och god mat!
När vi var där fanns endast ett hotell m pool (där bodde vi) men det var lugnt på hotellet, oftast bara vi själva i poolen (i juli).
Ingen bykänsla dock m gränder etc om ni söker det?
 
Om ni ej behöver bykänsla m butiker etc så kan jag även rekommendera Ammoudia nära Parga. Sömnig badort med långgrund sandstrand och en handfull tavernor. 100% lugnt ;)
Vårt hotell där var i grekiska mått mätt mkt stilrent och "fint", litet och vid stranden o med liten pool. Vi var nästan ensamma (början av juli) :)
 
Eftersom jag aldrig varit till Grekland, vet jag inte riktigt vad jag/vi "vill". Jag ser bilder av turkosblått vatten, stränder med fina stenar, vita hus och blå himmel. Lugn. God mat och glada människor. Inget vilt nattliv men inte dött heller. Tittar man på resebyråernas bilder vill man ju åka ÖVERALLT!

Just nu letar vi efter en rolig och fin utflykt att må bra av. Inget familjehotell med barnpool och heller inget bar- och discoställe. Vi ska bara slappna av, ligga på en fin strand med gärna turkosblått vatten (...) och helst inte tusen andra badgäster. Men inte helt isolerat heller, eller folktomt.

Vi kanske borde åka till Maldiverna istället, men då får jag jobba femdubbla skift och tömma kreditkortet.....
 
Föredrar ni sand eller stenstrand? ;)
Kan det kännas för lugnt med mina förslag, skulle ni föredra med riktig by att strosa i?
Mina förslag är sandstränder med små hotell/pensionat, några tavernor, ngn minimarket. Inte mkt mer ;)

Samos är dock fortfarande min favoritö, vi bodde i Votsalakia. Även det lugnt, som ovanstående förslag ;)
 
Föredrar ni sand eller stenstrand? ;)
Kan det kännas för lugnt med mina förslag, skulle ni föredra med riktig by att strosa i?
Mina förslag är sandstränder med små hotell/pensionat, några tavernor, ngn minimarket. Inte mkt mer ;)

Samos är dock fortfarande min favoritö, vi bodde i Votsalakia. Även det lugnt, som ovanstående förslag ;)
Sand....... Men jag är ju stenälskare så..... Fast stenar kan man väl hitta ändå, omän badstranden är sand...!
 
Föredrar ni sand eller stenstrand? ;)
Kan det kännas för lugnt med mina förslag, skulle ni föredra med riktig by att strosa i?
Mina förslag är sandstränder med små hotell/pensionat, några tavernor, ngn minimarket. Inte mkt mer ;)

Samos är dock fortfarande min favoritö, vi bodde i Votsalakia. Även det lugnt, som ovanstående förslag ;)
Nu har jag tittat på film om Samos....... :):):):heartheart:heart
 
Åh får jag låna tråden lite? Vi ska åka till Korfu i augusti, förra året var vi på Rhodos. Är det någon här som har besökt Korfu, är det bu eller bä? Vi reser ganska många där äldsta är 50+ och yngsta är knappt ett år, så vi hoppas väl på turkost vatten, fina stränder och bra mat. För min egen del får det gärna vara ganska lugnt med turister på stranden, men det kan jag såklart inte räkna med. Men helst vill man ju slippa ligga som packade sillar ;)
 
Åh får jag låna tråden lite? Vi ska åka till Korfu i augusti, förra året var vi på Rhodos. Är det någon här som har besökt Korfu, är det bu eller bä? Vi reser ganska många där äldsta är 50+ och yngsta är knappt ett år, så vi hoppas väl på turkost vatten, fina stränder och bra mat. För min egen del får det gärna vara ganska lugnt med turister på stranden, men det kan jag såklart inte räkna med. Men helst vill man ju slippa ligga som packade sillar ;)

Jag har bara varit på Korfu i två dagar. Jag har varit på ungefär 15 öar sammanlagt och Korfu hör inte till favoriterna, men det var samtidigt absolut inget fel med ön heller. Ni kommer nog att få en fin resa! :) Ön är väldigt annorlunda mot Rhodos och jag personligen hade valt Korfu framför Rhodos alla dagar i veckan.
 
Senast ändrad:
Jag har bara varit på Korfu i två dagar. Jag har varit på ungefär 15 öar sammanlagt och Korfu hör inte till favoriterna, men det var samtidigt absolut inget fel med ön heller. Ni kommer nog att få en fin resa! :)

Nä jag hittar inte så jättemycket om Korfu när jag googlar så det verkar inte vara den mest populära ön, det är tur vi inte ska ut på så mycket sevärdheter :D vi kör hela tråkighetskonceptet med all inclusive, 25 meter till stranden och vattenland på hotellet haha... Så troligtvis lär vi mest vara på hotellet, men det är ändå kul att höra ifrån andra vad dom tycker om ön :up:
 
Nä jag hittar inte så jättemycket om Korfu när jag googlar så det verkar inte vara den mest populära ön, det är tur vi inte ska ut på så mycket sevärdheter :D vi kör hela tråkighetskonceptet med all inclusive, 25 meter till stranden och vattenland på hotellet haha... Så troligtvis lär vi mest vara på hotellet, men det är ändå kul att höra ifrån andra vad dom tycker om ön :up:

Det jag gillade under min korta visit, som även den var i augusti, var att det var så grönt. På många håll i Grekland är det 10 nyanser av brunt i augusti eftersom det mesta torkat. Jag gillade verkligen Korfu stad!
 
Det jag gillade under min korta visit, som även den var i augusti, var att det var så grönt. På många håll i Grekland är det 10 nyanser av brunt i augusti eftersom det mesta torkat. Jag gillade verkligen Korfu stad!

Ja det har jag läst, att det är lite mildare klimat och därför en grönare ö, när vi var i Faliraki i september så var det verkligen brunt överallt, stranden var fin men runt omkring var det lite tråkig miljö :) Korfu stad ska absolut besökas, vi besökte gamla stan i Rhodos också men det tyckte jag var lite av en besvikelse faktiskt, :down:
 
Vi var på Kefalonia ett par år sen och jag föll totalt för ön :love: Vi har tidigare varit på Rhodos och Poros bland annat, men de har jag inte alls varit såld på.

Där fanns både härliga sandstränder och i grannbyn bestod stranden av små runda lena stenar :love:

Jag hade aldrig hört talas om ön innan vi bokade, men har nu sett att det finns ett par sevärdheter (vi missade dom helt då:o:p) som brukar vara med på de här filmerna som finns på en del Facebooksidor, typ 10 ställen du borde ha på din bucketlist och liknande :)
 
Vi var på Kefalonia ett par år sen och jag föll totalt för ön :love: Vi har tidigare varit på Rhodos och Poros bland annat, men de har jag inte alls varit såld på.

Där fanns både härliga sandstränder och i grannbyn bestod stranden av små runda lena stenar :love:

Jag hade aldrig hört talas om ön innan vi bokade, men har nu sett att det finns ett par sevärdheter (vi missade dom helt då:o:p) som brukar vara med på de här filmerna som finns på en del Facebooksidor, typ 10 ställen du borde ha på din bucketlist och liknande :)
Var på kefalonia bodde ni?
 
Valt ort? :D berätta vad det blir sen!
Nä, har inte hunnit så långt än - det bli mitten av juli så än är det kanske inte panik med bokning, eller??? Ska man boka två platser, sista 2 nätterna på en annan ö - som i filmen...? Vi blir borta max 6 nätter..... (den här gången ;-) )
 
@Lena Furberg Om ni bara har 6 nätter på er så tycker jag att ni ska välja en ö dit det går direktflyg flera gånger i veckan, t.ex. Kreta eller någon av öarna nära Aten (Poros, Egina, Agistri, Hydra). Charterbolagen flyger ju direkt till en massa mindre öar, men ofta kan man bara välja 7/14/21 nätter. Jag tycker att det är slöseri med tid att byta flyg i Aten/Europa eller åka massa båt om man inte ens har en vecka på sig, men andra tycker såklart annorlunda.
 
Tillägg. Jag tycker att Kreta är den perfekta ön, även om det kanske för en oinsatt skriker massturism, all inclusive, nordiska barer osv. Kreta är stort och det finns ett stort utbud på olika typer av byar. Byarna Peleochora och Georgioupolis kan vara värda att kolla på. Jag har dålig koll på de ännu mer okända pärlorna, kanske @mandalaki har någon input?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Agria Hundpromenad
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp