Bukefalos 28 år!

grimma på i hagen?

O

Osis

Hej!
vad tycker ni om att ha grimman på i hagen?
Jag tänker mest på om hästarn smiter och att man ska ha något att fånga dom i då..

själv har jag alltid grimma på i hagen med namnbricka med tlenummer till mig, hur har ni??
skriv!
 
vi har ingen grimma på hästarna i hagen.

Hade det förut i förra stallet, jag vet inte riktigt varför men det var väl mest om de skulle rymma vilket de gjorde ganska ofta då de hade en hoppe-ponny som hoppade över först och en som kom efter och älgade genom staketet och drog med sig de andra hästarna :crazy:
 
Jag har grimma på min, men dom andra tre som går i samma hage har inte grimma på sig.
 
Alltid grimma på sig i hagen, men inte i boxen, dedär med namnlapp och med tel nummer var ingen dum idé...ska jag nog åxå fixa :idea: :d
 
Vi måste ha grimma i hagen efter som att stallägaren tar in/ut hästarna alla vardagar. Det tar så mycket tid att ta på grimmor, speciellt när vissa hästar strular. Dock gör vi undantag om någon häst rycker i de andras grimmor.

På sommaren slipper han iaf. grimman. Men där är det ju bara ägaren som hämtar hästen.
När det gäller rymningar så ligger stallen för det första skyddat från vägar och det finns gårdar med andra hästar runt omkring. Skulle en häst ta sig ut, vilket händer ibland, så går dom aldrig speciellt långt. Men det där emd namnbricka var smart. :p
 
Finns ett gäng liknande trådar,men svarar väl jag också.
Vi har grimma på i hagen.
Namnbricka på var en mkt smart lösning. :idea:
 
har inte grimma på i hagen. de busar för mycket för att det skall kännas säkert. De´är jämt uppe i skogen och busar med grenar, är livrädd att de ska fastna(vet att lädergrmmorna går sönder, men vill ändå inte chansa).De är lättfångade så kommer de lösa grejar vi det ändå(har hänt).Man slänger ett grimskaft runt halsen el dyl.
 
I nuvarande stall har vi alltid grimma på, stallägaren vill ha det så eftersom han tycker det blir lättare att fånga in hästarna då. I förra stallet hade jag aldrig grimma förutom på sommaren då han hade fly.
 
Vi har grimma på i hagen. Inte för någon särskild anledning, var väl mest så att det var så det var i det här stallet vi nu flyttat till.
Förut har vi aldrig haft grimma på ute.
Min häst har aldrig heller rymt.
 
Jag tycker att grimma på kan vara lite obehagligt, i min hästs hage finns bla en stor rishög, och träd som han kan fastna i om grimma skulle användas. Då han kommer frivilligt när jag ska ta ut honom ser jag ingen anledning till att grimma ska behövas.
Visst är det lättare att fånga in en häst som har grimma på sig, men då andra hästar har hamnat utanför hagen brukar dom hålla sig i närheten av flocken ändå. Det är iallafall min erfarenhet, men idén med namnbricka låter jättebra tycker jag.
 
Hästarna har grimma på i hagen. Det är inte alltid jag som tar in dem och de andra tycker det är för krångligt om de inte har grimmorna på. (en annan orsak är att om vi hänger grimmor på utsidan av staketstolpen där vi har en krok så är min nyfikne häst där och tuggar på dem och kastar iväg dem) Dock alltid lädergrimma på min egen häst.
 
Vi har inga grimmor på i hagen... För min del är egentligen enda anledningen att jag tror hästarna tycker det är skönt att slippa grimman. För de andra i stallet så beror det nog mest på att min ena häst tuggar upp grimmorna för dem :o Efter en dag i hagen med min huligan så ser grimmorna ut som skrot :crazy:
 
Har grimma på min ena. Men inte på de andra tre.


Unghästarna har inga grimmor då de bråkar rätt friskt.

Sen den andra har fastnat med frambenet i "käkremmen" för hon och valacken smågnabbas en hel del och då hade han haft sönder hennes grimma. Men cool :cool: som hon är så stog hon och väntade med benet hängande.

Har även hört om en häst som hängt sig i sin grimma.
 
Jag har inte grimma på mina hästar i hagen. Anser att det är onödigt. Endast vid hopsläpp med andra hästar så har jag grimma för säkerhets skull.
 
Hemma hos oss är det grimfritt i hagen. Den ena hästen kliar nämligen av sig sin nu då hon börjar att fälla :\ men å andra sidan, skulle hon komma lös så är det bara att leda henne i pannluggen. Min häst har inte heller grimma på sig, dom få gånger som hon har rymt har man i alla fall inte fått tagit henne i grimman (vem har sagt att dom små liven är dumma?!)utan det är grimskaft om halsen som gäller. På sommaren är dom alltid utan pga risken att fastna. :banana:
 
eftersom att vi är ett stort stall med 17 privat hästar/ponnier och runt 30 tillsalu hästar/ponnier så har vi som regel att alltid ha grimma på i hagen om de skulle komma lös... det kan ju inte hjälpas om hästen tappar grimman i hagen.. men annars ska den alltid vara på... det tycker jag oxå är viktigt då försäkringen inte gäller i vissa situationer om hästen inte har grimma på sig!! :eek:
 
Stora ponnyn som är rymningsbenägen ( :p) har alltid grimma på ute, men slipper den inne i boxen.
Småponnyerna som står i spilta har den däremot på inne, men slipper den ute.
 
I det stallet jag har hästen nu har hästarna grimma i hagen. Lättare att fånga dem i fall de kommer ut i från hagen.
 
det tycker jag oxå är viktigt då försäkringen inte gäller i vissa situationer om hästen inte har grimma på sig!
Vilket försäkringsbolag har du då? Agria har iallafall inte några såna reservationer. :cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 596
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 595
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp