Bukefalos 28 år!

grimma på i hagen?

Min pålle har inte grimma i hagen för han lyckas alltid ta av sig den och då får matte leta=(.Men vissa av hästarna i stallet som är "svårfångade" har grimma på sig ihagen.
 
Av säkerhetsskäl, har min häst grimma på i hagen, säger en del.
Av säkerhetsskäl, har min häst INTE grimma på i hagen, säger andra.

Samma argument, men helt olika slutsatser!
Vad kan det bero på? Att vi ser på säkerhetsaspekten på olika sätt? För en del är det farligare om hästen kommer lös utan grimma, än att den kan fastna och skada sig. För andra bedöms skaderisken större i hagen, än om hästen kommer ut utan grimma.

Vilket risk är då störst?
Det beror förmodligen till viss del på dom yttre omständigheterna. Olämplig hage med risigt staket, nära E4 och järnväg samt stirrig häst, är skäl för grimma, medan motsatta omständigheter talar för grimlöst.
Alltså skulle det allra bästa vara följande: Hage med bra staket, långt från trafik, lugn, väluppfostrad och trygg häst, samt ingen grimma. Dvs största säkerhet!

Av ovanstående kan vi inte påverka hagens läge, däremot hagens utformning (fr a stängslet), och fr a hästen.
För mig blir alltså störst säkerhet en lämplig hage, bra staket och en vettig häst utan grimma det absolut säkraste. Även om E4 skulle gå nära.

LIA
 
Aldrig grimma i vanliga fall. Bara på sommaren iom att de funkar bäst med flyweil mot flugorna, då lädergrimmor, och fårskinnsludd på "fullblodet".

Skulle kanske haft det om hästarna gick bredvid en trafikerad väg och var rymningsbenägna men då hade jag hellre införskaffat ett bättre staket (skulle inte heller bosatt mig med massa hästar nära en väg frivilligt).

Kanske om hästen är svårt fångad I SAMBAND med att man övade på att ta hästen (dvs utredde varför den inte ville komma till en/in).

Iofs så bor vi mitt ute i "ödemarken", våra hästar vill komma till oss och vi har bra staket och inga rymningsbenägna hästar så jag kanske bara har sluppit de dåliga bitarna med att inte ha grimma.

Våra hästar brukar hoppa in igen om de skulle komma ut ;) De råkade riva ned översta brädan i vinterhagen innan vi hade tråd oxå och ena pållen blev "skrämd" ut (stod och knuffades lite) tog ett varvp å gräsmattan och hoppade in igen (gick att följa spåren ;) ). En annan gång för länge sedan (innan käre far satt upp riktigt staket...) hade det rasat och vi såg familjens häst "stå på tå" bakom ett 2 dm högt staket för att nå så långt utanför som möjligt, inte en tanke på att kliva över det knappt synbara staketet.. :rofl:
 
Mycket välformulerat Lia! :)

Med bra staket (och fungerande strömtrådar) där man vet att hästen inte tar sig ut, så tror jag att man har mycket att vinna "ur säkerhetsaspekten".
 
Jag har grimma på på halvblodet, dels om hon skulle komma lös och dels för att hon helt enkelt inte går att fånga utan grimma i stort sett.
Har hon grimman på kommer hon som oftast till grinden, har hon den inte på är det en jäkla maktkamp innan hon kommer...

Shettisen har aldrig grimma i hagen.
Dels är hon lättfångad men mycket man att leda i om hon skulle komma ut och dels har hon haft sönder en grimma engång på ett mystiskt sätt i hagen så jag vågar inte ha på henne för skaderisken som det ändå innebär att ha en på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
360
Senast: Nevermind
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 694
Senast: Santoxen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 535
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp