Grimmskaft i munnen

P

Picasso

Hej. Undrar om någon har en aning om varför min häst älskar att fjöla in sitt grimskaft i munnen? Är en 3årig nsv hingst gudasnäll att leda och hålla på med, men tar alltid tag i grimskaftet och bär det ungefär som ett bett. Helknas. Har försökt att vara konsekvent men han är en fena på att få till det om jag slappnar av en endaste sekund. Nu är det så att jag leder ut honom i hagen tillsammans med en annan häst,en i varje hand, alltså sammtidigt. Funkar bra, men grimskaftet blir så söligt.Vad göra? Har ni tips?
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Hej. Undrar om någon har en aning om varför min häst älskar att fjöla in sitt grimskaft i munnen? Är en 3årig nsv hingst gudasnäll att leda och hålla på med, men tar alltid tag i grimskaftet och bär det ungefär som ett bett. Helknas. Har försökt att vara konsekvent men han är en fena på att få till det om jag slappnar av en endaste sekund. Nu är det så att jag leder ut honom i hagen tillsammans med en annan häst,en i varje hand, alltså sammtidigt. Funkar bra, men grimskaftet blir så söligt.Vad göra? Har ni tips?

Min rättså nykastrerade 3 åring äter också grimmor och grimskaft. Han lyfter upp grimman då den hänger utanför boxen och tuggar på den, långt ned i munnen.
Jag tolkar det som att han sysselsätter sig själv. Han har lite tråkigt. Helst ska det hända spännande saker hela tiden. :D
 
Sv: Grimmskaft i munnen

3 åriga hästar vekar vara ena riktiga busizar! x'D
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Nä, jag har inga tips! :angel:
Det är typiskt kallblod och f.f.a valacker att hålla på så. Bestäm dig för om du accepterar det eller inte. Om inte var konsikvent med ditt agerande, ett nej är alltid ett nej!
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Mitt gamla halvblods sto jag hade förut älskade att stoppa in hela grimskaftet i munnen:) Så jag tror inte att det har varken med rasen eller könet att göra.
Dom tycker bara att det är mysigt att tugga på något. Min 2-åring gör oxå det, han är kallblods travare och hingst;). Han gör det när han har tråkigt.

MVH Russin8
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Av samma anledning som man ger bitringar till barn

Det kliar i munnen när de får nya tänder

Det kan också vara en stressgrej - typ tugga på naglarna, men det märker man på resten av hästen
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Som
fredrik säger,

sen tror jag endel kan vara uttråkade,

jobbade med en "problem häst" han var sådan tuggade på grimmsakft o andra förmål som var roliga o tugga på, specielt när han stod i vatten spiltan så kunde han ta grimmskaften som hängde på väggen,
när jag tog av han grimman som hänger framför han som en "grind"
så kunde han ta upp den o tugga/leka med,

han o jag hade åtskilliga drag kamper på skojj:)

prova att studera hästen o se hur öronspelet o hästen reagerar på när han tuggar på den, om han tycker det är en lek eller om det är för att han helt enkelt vill vara ledare:)

//Emil
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Min nordsvensk gör likadant. Eller vill göra likadant kanske jag ska skriva. Jag tillåter det inte, men han gör det så fort han tror att jag inte ser. På något vis lyckas han också ta tygel/töm i munnen om han får en chans.
Ibland kan det ta evig tid att få på honom en grimma. Han är snabb som en kobra på att ta någon del av grimman i munnen och vägra att släppa.:confused:
Dottern är måttligt road av det när hon ska ta ut hästarna innan hon går till skolan.
Han är 16 år, så det kliar nog inte i tänderna.
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Ett kallblod som jag red förut, tog gärna en tygel i munnen om jag ledde honom i hackamoret som jag red på ibland. Han gjorde det så omärkbart att jag inte märkte det förrän jag kollade bak på honom, då gick han där med tygeln i munnen, typ som ett bett. Han varken tuggade eller lekte med den eg. Han hade den bara där.

Dock hände det aldrig med grimskaft, eller när han hade bett i munnen. :)
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Har varit med om det med ett gotlandsruss på 6 år... Jag tror det är tänderna som spökar!!!! På unghästar växer tänderna och det kan bli obehagligt för dom... Annars om hästen är äldre bör nog tänderna tittas till av en tandläkare!!!!:banana:

Om hästen bara har det i munnen utan att göra något kan den tycka att det smakar gott eller är uttråkad...:bump:
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Min 8åring gör oxå det tar alltid något i munnen när jag inte ser men så fort jag ser så säger jag till vet inte vad jag ska göra.
Men han är inte stressad iaf
 
Sv: Grimmskaft i munnen

min storasysters häst har samma "problem". alltid äta på grimmor/grimskaft. fast han äter ju på allt ioförsej, man kan inte gå förbi honom utan att han vill ta sej ett smakprov. MEN han är inte 3 år, utan blir 12 år nu 2008.. han är nog kvar i bebis stadiet helt enkelt.. Vet inte vad som hjälper, tycker du det blir jobbigt så måste du nog säga ordentligen NEJ på en gång, och varje gång..
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Enligt vad jag läst och erfarit så verkar unghästar vilja pilla på det mesta med tänderna.
Läste något om att det är bästa sättet för dom att "lära känna" nya saker.
Tror också som tidigare skrivits att det är lite pillande just för att det händer saker i munnen på dom. De byter ju mjölktänder och då kan det kanske kännas bättre att bita i saker.

Har märkt på de föl jag haft att de gärna biter tag i andras grimskaft när jag leder dom (leder sällan färre än 2 hästar åt gången). Jag brukar inte bry mig speciellt åt detta när jag leder fler hästar. Men leder jag bara en häst och den vill åt sitt eget grimskaft tycker jag det är enklast att ha löst hängande grimskaft, då är det svårt för hästen att få tag i grimskaftet.

Det jag fått rekommenderat (men aldrig provat) är att leda med kedjegrimskaft. Dels för att slippa riskera att stå där med ett avtuggat grimskaft och dels för att hästen då ska uppleva det som obehag att tugga på kedjan och på så vis sluta tugga grimskaft.

/M
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Min 11 åriga nordis valack tuggar på grimskaft och tyglar ibland när man leder honom. Eller kanske inte så mkt tuggar utan mer bara håller det i munnet. Jag vet inte varför men ser det inte som ett problem. Han gör det aldrig när han står uppbunden och tuggar heller inte på annat i stallet, hagen etc. Endast när man leder honom och han går bakom och då kan få in tygel/grimskaft i munnen.

Tyglarna ser lite buckliga ut närmast bettet pga av hans "tuggande", annars inga problem...:smirk:

Jo, förresten - han älskar även att ta tag i snörena på luvtröjor (de som man drar åt själva luvan med) och dra i dem till människan som har tröjan på sig nästan stryps :D. Matte borde lära honom av med detta men det ser så roligt ut så jag låter honom hållas så länge han inte biter i människan :angel:
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Min häst (arabsto, 8 år) tuggar på grimskaft, spön och andra lösa remmar/pinnar^^ Det gör hon när hon är uttråkad samt när hon upplever obehag (t ex när man sätter på täcken). Tror det är något hon gör för att distrahera sig själv och helt enkelt ha nått att göra.

Sen har jag gjort en positiv grej av det genom att hon får plocka upp spön osv, och sen får hon en godbit. Det har gjort att jag kan be henne släppa det och plocka upp det, och får kontroll över det :D
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Enligt vad jag läst och erfarit så verkar unghästar vilja pilla på det mesta med tänderna.
Läste något om att det är bästa sättet för dom att "lära känna" nya saker.
Tror också som tidigare skrivits att det är lite pillande just för att det händer saker i munnen på dom. De byter ju mjölktänder och då kan det kanske kännas bättre att bita i saker.

Har märkt på de föl jag haft att de gärna biter tag i andras grimskaft när jag leder dom (leder sällan färre än 2 hästar åt gången). Jag brukar inte bry mig speciellt åt detta när jag leder fler hästar. Men leder jag bara en häst och den vill åt sitt eget grimskaft tycker jag det är enklast att ha löst hängande grimskaft, då är det svårt för hästen att få tag i grimskaftet.

Det jag fått rekommenderat (men aldrig provat) är att leda med kedjegrimskaft. Dels för att slippa riskera att stå där med ett avtuggat grimskaft och dels för att hästen då ska uppleva det som obehag att tugga på kedjan och på så vis sluta tugga grimskaft.

/M

De vill väl hjälpa till :D
 
Sv: Grimmskaft i munnen

Vilken underbar häst du har alltså!

Nåja ett knapplån med dårå!
Min vän håller på att hantera en nordsvensk valack på tre år. Han gör också så märkte jag när jag va med. Tog tyglarna o grimskaftet . Detta gjorde han nog när han va uttråkad mest för resten struntade han i att man höll på med:P

Sen min medryttarhäst han fyller 18 i år är ett varmblod. valack även han. han kan stå o pilla lite med läpparna. Jag tycker det är urmysigt! som när vi står och väntar på de andra hästarna skall in i stallet före oss då kan han ta tag i ett snöre ifrån jackan/tröjan o dra lite i.. eller så bara håller han de i munnen o står där!

Han gör de lite när han visar att jag tycker om dig, enligt ägaren. Men han är urmysig också =)
 
Sv: Grimmskaft i munnen

jag har ett russ på+ snart 3 år som biter HELA tiden i allt, jag blir tokig och vet inte om jag ska ge upp snart och sälja honom, skulle ha honom till mina barn, men som han håller på vet jag inte...HAn biter och nyps i kläder och har man inga kläder blir det i armar och bröst, spelar ingen roll hur man säger nej, har till slut blivit så irriterad att jag smällt till honom över nosen, han backar men är på direkt igen. HAr provat att ignorera i det längsta, men det utnyttjar han till max då... Testat att kicka till på benet för att distrahera då han nafsar( tips ala´Monty Roberts) - funkar inte. Tips innan jag säljer honom? Vill verkligen få det att funka, men maken till pissjobbig häst har jag aldrig varit med om. HAr haft honom ett år, sen han var 2.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 693
Senast: caballus
·
Gnägg Hej allesammans! Jag äger just nu en D-Ponny som jag omedvetet köpte in som lite av ett projekt. Hon har blivit illa behandlad i både...
2
Svar
32
· Visningar
3 182
Senast: Rialavargen
·
Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 261
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 466
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp