Grinigt sto!

Men det ger förstås hästen intrycket av att ni är osäkra. Om ni inte vågar borsta, vad känner ni er trygga med?

Alltså vi känner inte den här hästen knappt, de känns dumt att utmana ödet att fortsätta med de hon verkar tycka är ytterst olämpligt och obehagligt. Skulle du fortsätta borsta en häst som står o sparkar mot dig? Min fråga i tråden var hur man ska korrigera detta..
 
Okej förstår att de är lite enklare när man känt varandra länge men blir extra knepigt när ägarn knappt känner henne ens
Men tror du alltid att hästen gör de för att de är ett "beteende" eller att något inte stämmer helt? Man ska ju lyssna på hästens signaler och inte gå emot de, som en annan har skrivit här också.
Det är ju inte alltid hon håller på såhär utan vissa dagar, som igår när hon höll på såhär så verkade hon allmänt stressad, kollade runt och hade svårt att äta. Då vill hon inte att man tränger henne på något sätt. Ska man dessa dagar låta henne "vinna" eller bara ta henne för hur hon är och släppa ut henne igen?

Jag tror att du missförstod mig, det jag ville säga var att det mesta lägger sig med tiden om man bara gör rätt i början. De första åren kan vara jobbiga men sedan får man belöning för sitt slit.

Var fyrkantig och tydlig och gör samma sak på samma sätt dag efter dag. Skapa rutiner, som att ta in henne från hagen, släppa in henne i en box med något gott i krubban, ta ut henne på gången för skötsel när hon ätit och kissat klart. När ni borstar gör ni det på samma sätt varje gång. Jag började med att visa mitt sto borsten så hon visste vad som skulle komma, sen klappade jag henne på halsen innan jag borstade där, därefter klappade jag på bogen och borstade sen där, framben, rygg o s v på samma sätt. Allt gjordes på samma sätt i samma ordning så att hon visste vad som förväntades av henne. Otrygga hästar behöver få veta vad som förväntas av dem. Vi blev kompisar när hon förstod att jag kunde kommunicera med henne, såg vad hon sa och hon upplevde mig som pålitlig.
 
Den inställningen vi har är att man ska bli "kompis" alltså tillit/respekt, tillit tycker jag ingår i ordet respekt :)
Men de kan låta olika i folks öron.
Jag tror att du missförstod mig, det jag ville säga var att det mesta lägger sig med tiden om man bara gör rätt i början. De första åren kan vara jobbiga men sedan får man belöning för sitt slit.

Var fyrkantig och tydlig och gör samma sak på samma sätt dag efter dag. Skapa rutiner, som att ta in henne från hagen, släppa in henne i en box med något gott i krubban, ta ut henne på gången för skötsel när hon ätit och kissat klart. När ni borstar gör ni det på samma sätt varje gång. Jag började med att visa mitt sto borsten så hon visste vad som skulle komma, sen klappade jag henne på halsen innan jag borstade där, därefter klappade jag på bogen och borstade sen där, framben, rygg o s v på samma sätt. Allt gjordes på samma sätt i samma ordning så att hon visste vad som förväntades av henne. Otrygga hästar behöver få veta vad som förväntas av dem. Vi blev kompisar när hon förstod att jag kunde kommunicera med henne, såg vad hon sa och hon upplevde mig som pålitlig.

Där förstod jag mer. Vi har en rutin att vi visslar på hästarna dom kommer upp o käkar, dricker, tuggar lite hö o nosar runt. Dom är vana att vi gör detta nästan varje dag och har gjort i start ett år. Och oftast går de bra men ibland går de inte att komma nära henne när hon vet att hon ska borstas o kanske ridas. Så till dom här dagarna då när hon har taggarna ut utåt fullständigt och nästan skriker rakt ut , rör mig inte!! Låt mig vara för fan!!
Ska man då fortsätta o borta o trixa o fixa medans hon sparkar och bits??
Som jag skrev så har hon säkert blivit pressad och stressad hos sina tidigare ägare och vissa dagar vill hon bara inte. Men visar detta tydligare till dom som hon känner sig osäker på.
 
Behöver hjälp med ett grinigt sto!!
Jag och min vän har en varsin häst i en lösdrift med fri tillgång.
Min väns sto på 7 år är nästan ständigt grinig, mest mot folk hon inte känner så bra, men med ägarn funkar de bra med då hon har fött upp henne själv.
De här stot fick en dålig start på livet då hennes första köpare var osäkra människor som inte tog henne på rätt sätt, min vän (ägarn) tog tillbaka henne, låna ut henne på foder där hon blev aggressiv mot hästar och människor, ägarn tog tillbaka henne igen.
För snart ett år sen kom hon till lösdriften där hon står nu med min gamla valack som har satt henne på plats lite, så hon har blivit betydligt mycket bättre nu.
När jag fodrar så kommer hon ofta springandes mot mig med öronen bakåt men stannar några meter framför när man står kvar, så hon gör ingenting, men att hotas o skrämmas är hon bra på.

Nu har en annan vän till mig börjat rida på stoet. De funkar bra ibland men ibland så står hon bara och kosparkar och hugger mot henne så fort hon kommer nära med borsten. De vi har gjort är att alltid se till att hon ätit och druckit ordentligt, låta henne ta sin tid och går runt och titta o nosa uppe vid stallet. Hon har väldigt svårt när man har bråttom, utan hon behöver jätte mycket tid att bearbeta och tänka på saker.

När min vän då ska börja borsta så går hon fram o börja borsta, stoet hugger mot henne och kickar. Min vän tar ett steg tillbaka och börjar om igen, berömmer när hon står stilla utan att hotas..
Som sagt så är de värre vissa dagar, brukar vara mest i början men efter man hållt på i 10 min så lugnar hon ner sig lite.
Vet inte borsten är själva problemet för hon kan vara såhär ändå ibland.

Vi kan ju själva dra slutsatsen att detta sto är jätte osäker och är inte riktigt mogen ännu. Men hur ska man korrigera eller ta en sån häst som hotas på detta sätt? Säga till henne på skarpen eller bara låta henne hålla på och berömma när hon gör rätt?
Är själv inte alls van att hantera griniga ston så är lite vilsen i de här..

Jätte tacksam för all hjälp vi kan få :)
Har ni provat att ge något tillskott för ston med humörsvängningar? Det fungerar inte för alla men kan om ni har tur, ta bort de värsta topparna och göra henne lite mer avslappnad.
 
Pratade med ägarn idag, och hon hade försökt sätta på henne täcke men de var inte de lättaste för att hon var skit sur..hon har tydligen inte brunstat på länge och ägarn trodde att de handlade om brunst och pälsfällningen nu.
Men sen så är hon väldigt sur annars också men då kan man hantera henne på ett annat sätt, då kan man vara lugn och metodisk sen går de bra till slut. Men när hon är helt galen så är de faktiskt väldigt svårt..
 
Hej! Är du säker på att hon inte har ont någonstans? Har vet kollat henne?

Tänkte samma. Hade sto som betedde sig speciellt illa vid borstning, hon trodde att borstar vi rider vi, och rider vi så gör det ont.
Blev försäkrad av andra mer kunniga än mig, var ca 14 då, att det bara är bråkig brunst, kör på typ. Det kunde ju inte lilla jag sätta mig emot.

Sen en dag så fick det vara nog, det måste vara något mer. Kollade upp och hon hade riktigt ont i ryggen.
Efter det blev hon mycket trevligare. Även om hon fortfarande var en bitch i vissa lägen :angel:
 
Verkar som det blivit fel från början redan som unghäst . Om hon först hamnade hos osäkra personer = tog över , och även där hon var utlånad. Hästar blir inte aggressiva av sig själva.

Det är inte bara att korrigera en sådan häst, kan bli farligt då hon sparkas. En häst som hotar och är respektlös blir farlig.

Jag hade lämnat iväg hos duktig tränare som är van med denna typ av häst. När hästen blivit bättre, be om hjälp av denna person hur ni skall fortsätta hemma.
 
Hästen du beskriver är osäker. Hon vet inte vad som förväntas av henne, hon vet inte vad ni menar eller vad ni ska göra eller vad ni tänker göra härnäst och det gör henne osäker. Ni kan prova att visa henne på den andra hästen vad ni ska göra. Att inget farligt eller otäckt kommer hända utan att det är trevligt att vara med er. För många hästar är det det bästa sättet att lära sig på. Ni måste vara väldigt tydliga, konsekventa och lyssna på henne och ni måste göra det utan tvekan. Ni måste ha gränser runt er själva och visa dem för henne. Ni berömmer när hon gör rätt och säger nej när det blir fel utan att hispa upp er, skrika, slå eller bli stressade. Bara ett lugnt nej. Så behöver man göra med alla hästar. Ni måste bygga upp förtroendet och ni måste lära er hennes signaler. Du skriver att hon hotar direkt, har ni filmat henne någon gång och verkligen tittat efter små signaler? Det kan bli en verklig aha upplevelse att göra det för nästintill alla hästar börjar med små små signaler som sedan eskalerar. Det är få som går från noll till hundra genast. Tyvärr missar många de små signalerna och då måste ju hästen trappa upp för att göra sig förstådd. Det är väldigt jobbigt för en häst när ingen lyssnar. Precis som för en människa. Att ständigt behöva vråla för att göra sig hörd är ingen rolig tillvaro.

Sedan hade jag velat att en veterinär tittar på henne. Det du skriver om huvudet känns inte bra så det hade jag velat kolla upp.
 
Hästen du beskriver är osäker. Hon vet inte vad som förväntas av henne, hon vet inte vad ni menar eller vad ni ska göra eller vad ni tänker göra härnäst och det gör henne osäker. Ni kan prova att visa henne på den andra hästen vad ni ska göra. Att inget farligt eller otäckt kommer hända utan att det är trevligt att vara med er. För många hästar är det det bästa sättet att lära sig på. Ni måste vara väldigt tydliga, konsekventa och lyssna på henne och ni måste göra det utan tvekan. Ni måste ha gränser runt er själva och visa dem för henne. Ni berömmer när hon gör rätt och säger nej när det blir fel utan att hispa upp er, skrika, slå eller bli stressade. Bara ett lugnt nej. Så behöver man göra med alla hästar. Ni måste bygga upp förtroendet och ni måste lära er hennes signaler. Du skriver att hon hotar direkt, har ni filmat henne någon gång och verkligen tittat efter små signaler? Det kan bli en verklig aha upplevelse att göra det för nästintill alla hästar börjar med små små signaler som sedan eskalerar. Det är få som går från noll till hundra genast. Tyvärr missar många de små signalerna och då måste ju hästen trappa upp för att göra sig förstådd. Det är väldigt jobbigt för en häst när ingen lyssnar. Precis som för en människa. Att ständigt behöva vråla för att göra sig hörd är ingen rolig tillvaro.

Det du beskriver är min häst när jag köpte henne. Jag kände henne sedan tidigare och visste hur hon var. Jag tycker att hon är väldigt tydlig och alltid talar om vad hon ska göra en halv sekund innan hon gör det. Eftersom jag är observant och snabb i tanken ser jag det. Jag fick höra från andra omkring henne att hon var så lömsk för att hon plötsligt bara gjorde saker, det var från personer som saknade förmåga att se hennes små signaler.
 
Det du beskriver är min häst när jag köpte henne. Jag kände henne sedan tidigare och visste hur hon var. Jag tycker att hon är väldigt tydlig och alltid talar om vad hon ska göra en halv sekund innan hon gör det. Eftersom jag är observant och snabb i tanken ser jag det. Jag fick höra från andra omkring henne att hon var så lömsk för att hon plötsligt bara gjorde saker, det var från personer som saknade förmåga att se hennes små signaler.

Ja. Jag beskrev nog alla hästar jag har haft och har. Jag har en tendens att ta dessa individer till mitt hjärta. De blir fantastiska följeslagare och vänner i livet när de blir sedda och förstådda.
 
Hästen du beskriver är osäker. Hon vet inte vad som förväntas av henne, hon vet inte vad ni menar eller vad ni ska göra eller vad ni tänker göra härnäst och det gör henne osäker. Ni kan prova att visa henne på den andra hästen vad ni ska göra. Att inget farligt eller otäckt kommer hända utan att det är trevligt att vara med er. För många hästar är det det bästa sättet att lära sig på. Ni måste vara väldigt tydliga, konsekventa och lyssna på henne och ni måste göra det utan tvekan. Ni måste ha gränser runt er själva och visa dem för henne. Ni berömmer när hon gör rätt och säger nej när det blir fel utan att hispa upp er, skrika, slå eller bli stressade. Bara ett lugnt nej. Så behöver man göra med alla hästar. Ni måste bygga upp förtroendet och ni måste lära er hennes signaler. Du skriver att hon hotar direkt, har ni filmat henne någon gång och verkligen tittat efter små signaler? Det kan bli en verklig aha upplevelse att göra det för nästintill alla hästar börjar med små små signaler som sedan eskalerar. Det är få som går från noll till hundra genast. Tyvärr missar många de små signalerna och då måste ju hästen trappa upp för att göra sig förstådd. Det är väldigt jobbigt för en häst när ingen lyssnar. Precis som för en människa. Att ständigt behöva vråla för att göra sig hörd är ingen rolig tillvaro.

Sedan hade jag velat att en veterinär tittar på henne. Det du skriver om huvudet känns inte bra så det hade jag velat kolla upp.
väl skrivet! :bow:
Min häst är likadan. Hon verkar vara en lömsk orm för dom flesta, för mig är hon hur tydlig som helst. Det tar ofta tid men i dag är hon en lugn och harmonisk häst men det har krävt en hel del. Helt klart värt allt jobb, hon är min ständiga följeslagare i livet.
 
Det du beskriver är min häst när jag köpte henne. Jag kände henne sedan tidigare och visste hur hon var. Jag tycker att hon är väldigt tydlig och alltid talar om vad hon ska göra en halv sekund innan hon gör det. Eftersom jag är observant och snabb i tanken ser jag det. Jag fick höra från andra omkring henne att hon var så lömsk för att hon plötsligt bara gjorde saker, det var från personer som saknade förmåga att se hennes små signaler.

Jag tycker det i 9 fall av 10 är just detta som är problemet. Att människor inte kan läsa hästen. Och hästen blir tydligare och tydligare (surare och surare) och får fortfarande ingen förståelse.
 
Jag tycker det i 9 fall av 10 är just detta som är problemet. Att människor inte kan läsa hästen. Och hästen blir tydligare och tydligare (surare och surare) och får fortfarande ingen förståelse.

Precis, håller med. Lyssnar man så pratar hästen. Jag hade också blivit skitförbannad om jag försökte prata men ingen lyssnade på mig när jag hade något att säga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 477
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp