Bukefalos 28 år!

Gröna linser till häst?

J

joneya

Sitter med en påse gröna linser som jag inte själv använder numera, och funderar på om jag kan ge det till min häst.

Eftersom det har ett högt proteinvärde vore det ju väldigt bra, eftersom han behöver mera protein.
Tänkte i sådana fall lägga det i blöt över natten och ge honom kanske en halv dl/dag. Eller ska jag koka det i sådana fall?
Eller skippa idén i huvud över taget?

Är detta helgalet? Funderar ju eftersom jag aldrig hört att folk ger linser, men det ÄR en vegetabilisk näringskälla och inte allt för olik soja (som hästa är LITE överkänsliga mot men kan äta, anledning till oro?)

M.v.h. från Joneya
 
ja Ursula nere hos oss får ju ett salladshuvud i kvällsmaten så varför skulle inte Kallekamel äta linser :rofl: :rofl:
 
Därför att det är skillnad på rotfrukter och baljväxter? :angel:
 
Har jag fel eller innehåller fibergi ärtor?
Jag "råkade" smaka lite för några år sedan och det fanns något som påminde om tillplattade ärtor. De är väl också baljväxter.
Jag vet att C. Planck tar upp ärtor i den gamla "Rätt foderstat..." (iof tar hon även upp fisk-/ och köttmjöl) :p
 
haha sålänge han äter det med bra aptit så borde det ju inte bara nån fara.. haha du får maila nån av foderrådgivarna på KRAFFTS hemsida och fråga :idea:

ett hett tips är att maila anonymt för dom lär ju skratta rätt måttligt över linserna :rofl: :rofl:
 
varför inte, på island så ger man hästarna fisk blandat foder (lucktar peck), i arab länder får fett blandat med annat gojs,,

är det vegetabiliskt är det nog lungt, och de behöver nog vara kokta/stöpta
 
Vet inte om fibergi innehåller ärtor. Men såg att Eggersman har ärtor i flera av sina foderblandningar. Så det går tydligen att ge hästar.

Har gett min häst linser ett tag (och han lever och mår bra), men efter analysen på hösilaget ser jag att han inte behöver mera protein, så det blir nog till att slänga resten av de gröna linserna.
 
I Spanien fodrar de ofta med olika slags foderblandningar liknande müsli. I dem är det ofta olika bönor, så linser funkar säkert också.
 
Linser kan vara gasframkallande (i betydligt större omfattning än vad tex ärtor är). Jag hade inte vågat ge det till min häst.
 

Liknande trådar

Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 252
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 700
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 048
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Detta riktas väl kanske främst till alla de som inte tar analyser på sitt hö, utan kör på med ögonmått. Vilka tillskott ger ni...
2
Svar
27
· Visningar
3 475
Senast: yttre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp