Grönpellets

T

tralopp

Räknas de som kraftfoder eller grovfoder? Är de oftast mer konsentrerade per kg än ett riktigt bra hö? Tror ni de sätter lättare hull av grönpellets än av fri tillgång på hö??
 
grönpellets :confused: menar du lusernpellets??
isf räknas det som grovfoder, och det är smama princip som hackad lusern, det är mer kalcium och proteinrikt än vanligt hö.. så nog kommer dom att få lite hull allt..
 
Den första frågan kan jag inte svara på, men jag gissar på att de räknas ungefär som lucernpellets. Om du tittar på säcken så borde det stå någonting om det.

Likaså så borde ju näringsinnehållet stå. Även om pelletsen skulle innehålla "samma" värden per kg som ett bra hö, så antar jag att hästen hinner och orkar äta mer av pelletsen och därmed borde den också gå upp vikt (enligt min logik alltså...)

Lycka till och hoppas att du hittar något. Det måste vara besvärligt att ha en häst som går så pass mycket och inte kan äta något kraftfoder.
 
Jag har för mig att det inte går att ersätta höet med pelletsen men däremot med lucernhack! :)
 
Grönpellets räknas väl inte egentligen till grovfoder (längre) eftersom strukturen och därmed tuggandet blir annorlunda. På mina grönpelletsars (Racing Greenline) säckar påstår dock tillverkaren att 1 kg av deras grönpellets rakt av kan bytas ut mot 1.3 kg hö. Tidigare har jag också läst att dom betraktats som grovfoder men har förstått att så inte riktigt är fallet längre just pga strukturen. Mina är dock rätt växttrådrika (enligt infon) så kanske magen tycker dom är jämförbara med grovfoder ändå? (Eftersom våra hästar inte skall ha för mycket mat så har vi dragit bort en par kg av vårt hö för att kunna ge tillräckligt med grönpellets och så fyller vi på med halm för tuggandet och för att komma upp i tillräcklig mängd strå, vi räknar inte alls med pelletsarna som hö utan behandlar dom som "hö-kraftfoder")

I näringsinnehåll är dom att jämföra med ett väldigt, väldigt bra hö och vi använder dom för att få upp proteinhalten (vårt hö har 8 MJ i energi - pelletsarna 8.8 MJ, vårt hö har 32 g smrp - pelletserna > 100 g smrp). Eftersom våra hästar går relativt lite så vill vi fodra dem med "hö" så långt som möjligt och med grönpellets har vi pigga, arbets- och levnadsglada hästar. Känns som om dom gick på nåt kg havre (i kraftfoderväg får de 0.4kg vetekli och 0.3 kg proteinfodermedel).

Min instruktör (St Georges nivå) sade spontant när jag föreslog grönpellets till hennes stora hbl som tappade vikt på våren att "nej tack, någon bomb vill jag inte ha" så jag uppfattade det som att hennes erfarenheter av grönpellets gav pigga hästar. Och hittills tycker vi detsamma.

Angående hullet så beror det nog på hurudant hö man har, med vårt hö är det omöjligt att få upp hästarna i hull (dom skall hur som helst NED i hull så det är ok..) och så beror det på hästens matlust, är det möjligt för hästen att äta tillräckligt av det "braiga" höet och att "tillräckligt" ändå inte innebär horribla mängder så att hästen blir bukig.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
348
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
632
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 056
Senast: SiZo
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
624
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp