Bukefalos 28 år!

!! Grönt Kort !!

Z

zoowie

Hej!! Alla säger olika till mig.. får man ta Grönt kort innan man fyllt 13 om ens förelder går med på kursen eller måste man vänta??:confused: Hur mycket kostar kursen?? och hur många dagar tar det att gå kursen?? // tacksam för svar
 
Sv: !! Grönt Kort !!

Vad det kostar och hur lång den är beror på ridklubben du går till. Ja du får ta grönt kort om du är undeer 13. Men glömt vilken ålder du ska göra det själv. Men under den åldern så har du förälder med dig på teorin och provet. Uppridningen gör du själv.
 
Sv: !! Grönt Kort !!

okey...måste man ha grönt kort för att få tävla på clear round eller lokal tävling?? // Vad e ryttar-licens?? :confused: :confused:
 
Sv: !! Grönt Kort !!

Nej, du får inte göra provet för grönt kort förrän tidigast det år du fyller 13. Däremot är det fritt fram att vara med på kursen och få kunskaperna (om klubben som har kursen tillåter det).

Pris och längd beror som sagt på den som håller kursen.

clear round är en bedömningsform så det beror på vad det är för sorts tävling. På klubbtävling är det klubben som bestämmer. På lokaltävling krävs både grönt kort och ryttarlicens. Ryttare under 13 måste ha med sig en vuxen som har grönt kort 8och visar det i sekretariatet).
 
Sv: !! Grönt Kort !!

Är det ändrat då?, för jag tog grönt kort när jag var 10, men det var ju ett antal år sen och då var "mammorna" med på kursen.
 
Sv: !! Grönt Kort !!

nä de stämmer... Mamma gör provet... du är med
 
Sv: !! Grönt Kort !!

Du får inte själv avlägga provet utan dina föräldrar måste göra det, Men du får tävla bara du har med dig någon som har grönt kort (t.ex. förälder). Igentligen måste du ha gröntkort för all slags tävling! Det bevisar att du vet vad som gäller på tävlingsplats, men många klubbar kräver det inte på klubbtävlingar fast på lokalt krävs det!
Ryttarlicens krävs för att tävla lokalt och uppåt! Man tar ut ett papper från sin hemmaklubb som sedan skrivs på av dig, förälder (om ej myndig) och någon från föreningen, detta skickas till svenskaridsportförbundet, du betalar en avgift och får sedan ett litet kort som gäller ett kalenderår! Du är nu registrerad och har tävlingstillstånd. På regionala tävlingar och uppåt skall även hästen ha licens! (vissa klubbar kräver även vaccinationsintyg på klubbtävling)

Som krävs! (lokalt och uppåt)
grönt kort
ryttarlicens
(hästlicens)
vaccinationsintyg!

hoppas du förstår lite mer iallafall :D
 
Sv: !! Grönt Kort !!

Tack för alla bra svar!! :D Ska nu ta en kurs nån gång i nästa vecka!! :rofl:
 
Sv: !! Grönt Kort !!

ja det är ändrat. I början fanns det ingen åldersgräns. Åldersgränsen infördes år 2000, samtidigt med att de ändrade så att det även ingår säkerhet och inte bara TR på provet.
 
Sv: !! Grönt Kort !!

Man kan också lösa ryttarlicence på nätet. Det läste jag någonstans i en hästtidning.
 
Sv: !! Grönt Kort !!

shit, inte visste jag att åldern var ändrad!! själv tog man grönt kort när man var 7 år..! utan mamam närvarande.. vi var 3 tjejer på 6,7 och 8 år som tog det samtidigt!
 
Sv: !! Grönt Kort !!

När började man med uppridning till grönt kort?
Tog mitt 96, då var det ingen uppridning.
 
Sv: !! Grönt Kort !!

Tror det är olika på olika ställen. Men där jag tog mitt och höll kurs så red vi upp oxå..
Jag tog mitt 2000 och då fick jag rida upp..
 
Sv: !! Grönt Kort !!

2000 infördes uppridning och övriga praktiska prov som obligatoriska.
Det är möjligt att några klubbar/distrikt hade infört det på egen hand innan dess.
 
Sv: !! Grönt Kort !!

En uppridning kanske inte alltid behöver göras, ifall du tar Grönt Kort på den ridklubb som du rider för, så kan din ridlärare intyga att du kan klara av hästen i alla gångarter.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
280
Senast: Ponylove
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 590
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
595
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp