Bukefalos 28 år!

Grönt kurs

M

mathil

Jag håller på att ska ta grönt kort och första gången vi hade möte kom frågan om barn/ungdomar och grönt kort.

Som jag kan utläsa av TR ska alla ryttare som fyllt 13 ha ett eget grönt kort. Men hon som har kursen sa att hennes 16 åriga dotter som nu tar grönt kort alltid har tävlat på mammans kort och ingen har sagt något.

Mamman menade att var man under 18 skulle man inte behöva det för då kan man inte skriva under tävlingsanmälan ändå.

Så nu undrar jag vad som gäller egentligen. Måste alla över 13 ha grönt kort?
Lite virrigt kanske men jag hoppas någon kan reda ut detta åt mig.
 
Sv: Grönt kurs

ALLA som har fyllt 13 år SKA ha eget grönt kort.


och eftersom ryttarrn är såpass "gammal" så borde hon faktisk ha koll på sånt själv!!!
 
Sv: Grönt kurs

Ja det var det jag tyckte också. Ville inte tjafs eftersom dem var så stensäkra :crazy:
 
Sv: Grönt kurs

Grönt kort måste man ha när man fyllt 13år jag var osäker på om man var tvungen att ha grönt kort från den dag man var 13 eller innan det år man fyller 14. Jag ringde till hästsportens hus och fråga och du behöver ta grönt kort under det år du fyller 13år alltså kan du tävla på målsmans kort till det år du fyller 14år......
 
Sv: Grönt kurs

Ja hon som har kursen hade kollat upp det och jag hade fått för mig alldelles rätt! :)
 
Sv: Grönt kurs

Men alla som är under 13/14 år behöver altså inte h grönt kort för att kunna tävla?? :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Grönt kurs

Nej men en förälder måste ha det i stället
 
Sv: Grönt kurs

Från den dag du fyller 13 år ska du ha eget kort.

Det teoretiska provet ska göras tidigast det år personen fyller 13.
fyller man 13 år den 2 januari, får man inte göra provet i dec innan. utan det är samma år som gäller.
 
Sv: Grönt kurs

Nja det måste inte vara föräldrar som har grönt kort till barn som är under 13 år. Det går även bra med tex ridlärarens görna kort om denna befinner sig på tävlingsplatsen. Eller någon annanvuxen som har grönt kort, och har ansvaret för att ryttaren rider enl reglementet.

Skall ta ett exempel.

Syrrans barn får i bland låna lektionsponnyer och åka ut för att tävla med, men syrran har inget grönt kort. Så jag följer med och hjälper tjejerna. Och då är det jag som har ansvar för dom med mitt gröna kort.
 
Sv: Grönt kurs

Okej då hade jag missförstått det där med föräldrar. Jag blir lite brydd att den här tjejen har kunnat tävla 2 år utan eget grönt kort och ingen reagerat!
Hur noga är dem med att kolla egentligen? Hon har tälvat på flera klubbar också och ingen har reagerat!
 
Sv: Grönt kurs

det kan ju ha varit så att mamman har gått till sekritariatet utan ryttaren. tror inte att dom då frågar hur gammal ryttaren är när föräldern visar upp sitt kort.
 
Sv: Grönt kurs

Alla över 13 år ska ju ha eget grönt kort. Men jag har aldrig visat mitt gröna kort i sekretariatet vad jag kan komma ihåg, men sen är det ju även upp till klubben, licens får inte lösas utan uppvisande av grönt kort. Undrar hur många som följer det egentligen?
 

Liknande trådar

Tävling Jag tänker att jag behöver ta grönt kort. När jag var liten och tävlade behövde man inget grönt kort. Sen flyttade jag till Irland och...
Svar
13
· Visningar
2 079
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Hejsan! Jag har två frågor om intyg för en grönt kort kurs 1-vad menas med ”uppsuttna krav gäller istället ryttare under 14”? Jag är...
Svar
1
· Visningar
930
Senast: Emanon
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 206
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 555
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp