Bukefalos 28 år!

Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

korneva

Trådstartare
Jag är nyfiken. Har ni skickat in analyserna? Vad fick ni för värden? När slog ni?

Fick idag ett delsvar då mineralerna inte är klara än och jag är SUPERNÖJD:banana: hittills då jag har dräktiga ston o unghästar. Inget krafftfoder här inte:bump: (med ena vallen) om jag inte måste kompensera upp kalcium eller fosfor kvoten förstås.

Vi slog den 23 juni och mina analyser blev:

Ena vallen TS 59%: 10,3MJ/kg ts och 77g smrp/kg ts

Andra vallen TS 74%: 10,9MJ/kg ts och 66g smrp/kg ts
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Fick nu svar på mineraleran även där supernöjd:bump:

Ena vallen: Ca 5,7 P 2,2 MG 1,8 K 20,4

Andra vallen: Ca 4,6 P 1,8g MG 1,6 K 14,4
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Ingen mer som fått sin analys??
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Höet lastas nog in på skullen just nu, men analysen dröjer nog några veckor till.

Hoppas verkligen på kanonvärden (dvs typ 7 MJ och typ 40-50 g smrp... ;)), men jag tyckte det såg lite grovt och bladfattigt ut när jag svepte förbi i morse. Men vi får se! :laugh:
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

79% TS (för torrt)

smbrp 25 g/kg TS !!!!!!!!!!!!!!!

Energi 10,2 MJ/kg TS

Har varit ute och öppnat en ny bal och skickat in en ny analys. Har aldrig haft så dåliga protein värde. Det brukar alltid ligga på gränsen till för högt. Högg vid ungefär samma tidpunkt för några år sedan och då låg proteinet på 66 g / kg TS. Hoppas den nya analysen visar bättre värde.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

TS. 84, MJ-8,3, smb.rp-23/kg foder!!! ska se om man kan få tag i nått hö med "kovärden" då vi har 1åring, 4åring och en tävlingshäst!
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

kl
Nån som finns runt vallentuna-sigtuna och slagit vecka 26, vad har ni fått för värden ?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Blä säger jag ..fick min analys i dag .. vi slog tidigare..och har ändå sämre värden än i fjol dessutom fick vi lätt regn på det förra året.I år hadde vi de bästa förutsättningarna man kan tänka sig i år.Men ändå sämre värden..Här ser man verkligen vikten av analys.

Hö ts 84
smältbart råprotein 32 g/foder
Energi 8.0 Mj/kg foder

CA 2.0 g/kgfoder
P 1.6 g/kg foder
Mg 0.9 g/kg foder
K 14.8 g/kg foder

*Pörsk* står med en extremt svårfödd och en extremt lättfödd..ingen fri tillgång i år heller :(
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

TS: 91%
SMRP: 53
MJ: 8,6

Är jättenöjd med årets hö :D
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Skit här också, slaget den 25:e juni. Två veckor tidigare än förra året och ändå mycket sämre värden. Mineralerna är desamma år efter år, mycket Ca och lite P.

Per kg foder;

9MJ
43 g smrp
3.8 g Ca
1.3 g P
0.9 g Mg

En svårfödd vuxen och en växande tvååring gör den här vintern miserabel. 1500-2000kr per månad i kraftfoder. De höannonser jag sett och de jag ringt på har slagit samtidigt och har således ungefär samma värden vilket de som analyserat också visat på, så bara att fodra på. *suck* :(
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Blä säger jag ..fick min analys i dag .. vi slog tidigare..och har ändå sämre värden än i fjol dessutom fick vi lätt regn på det förra året.I år hadde vi de bästa förutsättningarna man kan tänka sig i år.Men ändå sämre värden..Här ser man verkligen vikten av analys.

Hö ts 84
smältbart råprotein 32 g/foder
Energi 8.0 Mj/kg foder

CA 2.0 g/kgfoder
P 1.6 g/kg foder
Mg 0.9 g/kg foder
K 14.8 g/kg foder

*Pörsk* står med en extremt svårfödd och en extremt lättfödd..ingen fri tillgång i år heller :(

Sådana värden kan göra en gråhårig:devil:
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Vårt då !! 8,1 mj ,40 g smb ,ca 3 ,p 1,1 mg1.1 ,k 8.2 detta till ett lättfödd halvblod!!!!!!!!!! jag undra hur mkt jag måste ge :confused:
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Så nu har jag fått mitt analyssvar.

Hö, skördat månadskiftet juni-juli.

TS 82,1%
Energi 9,1 MJ/kg foder
Smrp 35,8 g/kg foder

Ca 3,2 g/kg foder
P 1,5 g/kg foder
Mg 0,6 g/kg foder
K 16,3 g/kg foder
Ca/P 2,1/kg TS

Hur är det?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Det beror ju lite på vad du har för hästar och hur lätt/svårfödda de är. Energin ligger ganska högt, och proteinet är skapligt, inga problem att få till en bra foderstat utan större mängder proteintillskott. Kankse inget alls, beror som sagt på behoven på hästarna. Har du väldigt lättfödda kusar kan det bli trixigare, just pga energin.

Själv gråter jag nästan, fick analyssvaren idag. Jag funderar på att göra om analysen då h*n som tagit provet inte har koll, alls, på hur man gör (noll koll på foder öht)! För det här var då det näst dassiga jag varit med om sålänge jag haft häst. Jag kan inte fatta att det blev så dåligt.

Hösilage, slaget månadsskiftet juni/juli:

Ts 68%
Smrp 17 g/kg foder (!!:cry:)
Mj 6,3
Ca 1,9
P 1,2
Mg 0,7

Ja vad säger man? :(
Vi har fri tillgång till alla hästar och det är inget vi tänker ändra på..
Det GÅR ju att få ihop, till mitt sto funkar det att lägga till några hundra gram soja och nåt kilo lusern så är saken ordnad.
Till min 1-åring blir det knepigare. Iofs kan jag göra så att han äter fritt med hösilage i hagen och så får han fritt med lusern under timmarna han står inne på natten så funkar det ju, men det blir satans dyyyyyyrt:crazy:
Men inte mkt att göra..

Men som sagt, jag kommer nog göra om analysen och be till gudarna, men det blir ju inte förrens i höst när vi börjar använda fodret.
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

*knapplån*


Så här blev analysen på höet som stallägaren köpt in till vintern:


Ts: 87,9 %
Energi: 9,1 MJ/kg foder
Smrp: 47,4 g/kg foder

Ca: 4,3 g/kg foder
P: 2.0 g/kg foder
Mg: 1,1 g/kg foder


Vet inte om det är bra värden eller inte, jag har inte fått kläm på det där än. Pållen är lite i rundaste laget, men har haft proteinbrist två gånger tidigare. Behöver inget kraftfoder i alla fall, han kommer förmodligen klara sig på hö, halm och lusern precis som förra vintern.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

79% TS (för torrt)

smbrp 25 g/kg TS !!!!!!!!!!!!!!!

Energi 10,2 MJ/kg TS

Har varit ute och öppnat en ny bal och skickat in en ny analys. Har aldrig haft så dåliga protein värde. Det brukar alltid ligga på gränsen till för högt. Högg vid ungefär samma tidpunkt för några år sedan och då låg proteinet på 66 g / kg TS. Hoppas den nya analysen visar bättre värde.

Skickade in en ny analys och nu kom det tillbaka med smbrp 54 g/ TS. Jag antar att det riktiga värdet hamnar någonstans mellan 25-54 g/kg TS.

Lägre proteinvärde än andra år men det verkar de flesta ha fått i år.

Jag står själv med en tunn 4-åring, en normal 4-åring (båda halvblod) och ett lättfött kallblod.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Det var ju lite skillnad:)

Ska också skicka om senare (och ber till gud som sagt för bättre resultat).
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Just det, jag har minst 1 lättfödd kuse.
Häst 1: Shettis som haft fång under våren. Har bantats kraftigt! Väldigt lättfödd (ovanligt :p)
Häst 2: Ettåring halvblod som behöver äta. Han brukar få ett mål med 1-2 kg lusern/dag för att betet inte riktigt räcker för honom. Med lusern så verkar det räcka.
Häst 3: Arab som jag inte riktigt vet var jag ska 'klassa' henne. När hon kom för 4 år sen var hon svårfödd, sen blev hon avställd i ca 2 år och då blev hon tjock. Nu motioneras hon igen sen i dec-08 och börjar se ut som en normal häst igen...
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Till alla er som fått dåliga proteinvärden!

Jag har samma problem, och jag citerar Analycens rapportansvarige:
"Det extremt torra och varma värdret påverkade ganska mycket materialet blev sprött och smulade lätt så bladen lossnade och där sitter proteinet. "
Det är alltså ganska vanligt med dåliga resultat i år.
Dessutom var våren mycket konstig och det var oerhört kallt en släng.

Ju mer hanterat höet är desto större är denna risk - i år alltså väldigt stor oavsett. Dessutom (i all fall här) hade timotejen redan gått i ax vid skörden :(

Vi har fått hö från samma vall som för två år sedan - då taget i augusti. Och i år är det taget i slutet av juni och alltså sämre. Då var smbr 30g och nu oi år är det 22g :cry:
Energi: 8.2 MJ
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
7 985
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 514
Foder & Strö Ja som rubriken frågar hur ser era analyser ut i år ? Här var det segerdans :banana: de lux i år prickade jag precis var jag vill...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 807
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Har fått analys på höt vi kommer börja ge av över vintern, jag är inte så kunnig på analyser så vore oerhört tacksam om någon kunde...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp