Bukefalos 28 år!

Grumligt öga

N

Naike

Hallå.
Jag har ett sto som brukar varje vinter vara rinnig i ögonen, både klar o vit gegga. Jag brukar tvätta och skölja ögonen men imorse när jag skulle stäppa ut henne i hagen så reagera jag på hennes öga.
Hon har varit bra i ögonen nu när de varit mildare ute men som sagt så hade ena ögat börja rinna igen men de var nått som inte stämde och jag lös med en flicklampa i ögat. Min lampa har vitsken och jag lös inte rakt in i ögat utan uppifrån o ner. Ögat var alldeles grumligt, gul aktigt.

Va är de? Har hon fått en repa på hornhinnan eller är de starr? Har aldrig varit med om detta och undrar om ni vet eller varit med om liknande. Läste en annan tråd om att man spola tårkanalerna när de var geggiga, kan de oxå göra så att dom blir grumliga?

Veterinärerna öppnar på måndag igen och tänkte höra med dom. Eller tror ni att de är allvarigt och jag ska kontakta akutveterinären?

Tacksam för svar

Mvh Camilla
 
Sv: Grumligt öga

Du ska kontakta akutveterinär.

Sitter grumligen "på ytan" är det sannolikt ett sk korneaödem pga en hornhinneskada eller en djupare inflammation i ögat. Båda kräver vård.
 
Sv: Grumligt öga

Tycker också du ska ringa veterinär.
Vad tvättar du med?
 
Sv: Grumligt öga

Hoppas att du har tagit ut veterinär under dagen? Har du inte gjort det gör det nu.

Ögonskador är inte att leka med och det brukar vara bäst att ställa hästen på klinik tills man ser att det går på rätt håll med läkningen.
 
Sv: Grumligt öga

Ja tog ut veterinären direkt och fick ögonsalva.. De testa med "grönvätska" men de fastnade ingenstans, så vi ska avvakta 1 vecka för att sedan göra en ny koll och ev börja med en kortison medicin. Veterinären tyckte hon var i lite för bra skick för ett sånt öga. men kunde inte se nån skada förutom grumligheten. Så vi får helt enkelt vänta o se.
Tack för era svar
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min pappa har en kallblodstravare vars öga plötsligt började rinna kraftigt för ca 2 veckor sen. Veterinären sa att han troligt...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Ajda
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
8 780
Senast: Hanna_b
·
Hundhälsa Min whippetvalp på 8 månader har sen igår eftermiddag fått lite gulbrunt "smuts" i ögonvrån som jag pillat bort ett antal gånger nu. Det...
Svar
1
· Visningar
1 217
Senast: Rosett
·
Hästvård Min islandshäst kom till mig och sitt nya stall för ca 6 veckor sedan. För ca 3 eller 4 veckor sedan började hennes ögon att rinna. Det...
Svar
6
· Visningar
1 546
Senast: Nea86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Örebroare, kan ni ge lite busshjälp
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp