Bukefalos 28 år!

grusa upp fång hage

Buck

Trådstartare
Shettisen har fått fång igen :( hon står på boxvila nu men ska få gå ut i sin hage snart igen, har gränsat av hagen så det bara är en 6 kvm, men det är gräs som fått nytt liv nu när det regnat och ingen betat ner det. Hon går varit helt fri från fång i 2-3 år nu, men sen så har det tydligen ramlat in äpplen in i hennes hage var på hon fått fång igen:banghead:.
Viste att jag skulle ha stängslat in sidan mot äppelträdet tidigare.

Vad jag vill komma fram till nu är att jag vill grusade upp den lilla sjukhagen, men hästen är sjukt ömfotad på singel, även i vanliga fall så ömmar hon på gårdsplanen så hon knappt kan gå, bara för att glatt stutsa bredvid mig när vi genar över gräsmattan.

Vad för underlag kan jag ha i hennes sjukhage? Det ska hålla leran borta men samtidigt vara så mjukt att hon kan gå ordentligt. Sand vore ju bra men är rädd för sandkolik:crazy: hon kommer ju garanterat att böka runt i underlaget på jakt efter rötter osv. loppfrö finns ju dock men det tar ju inte allt.
 
Sv: grusa upp fång hage

De får i sig sanden med rötter, inte av att böka i den. Mjuk sand hon kan gräva ner tårna i.
 
Sv: grusa upp fång hage

När jag anlade en grushage till min häst med PPID så lades det ca 15-20 cm stenkross och ovanpå det lika mkt stenmjöl (0-4). Jag ville ha markduk mellan de två lagren men han som gjorde jobbet hävdade att det absolut inte var nödvändigt.

Resultatet var att det kom upp massa vassa stora stenar så nu måste hästen ha boots för att vara i hagen. :mad:

Kommer utvidga hagen och då släta ut hela lagret som ligger där nu och ha det som bärlager. På med duk och så mer 0-4 på toppen. Det tror jag blir perfekt!

Du behöver ett bärlager för dräneringen, markduk och ett topplager. Slarvar du och bara lägger på sand eller stenmjöl så kommer den bara försvinna och det kommer upp massa gräs (det misstaget har jag också gjort, totalt bortkastade pengar).

Sand är bra nu men när det fryser blir det extremt knöligt, stenmjöl är hårdare att gå på men det håller sig plant i alla väder. Nu som hon är väldigt öm kan du även harva eller kratta det regelbundet, då håller det sig mjukt! :)
 
Sv: grusa upp fång hage

Tänkte lite på stenmjöl, och då markduk under bara. I vinter så hoppas jag att det kommer tillräckligt med snö för att hon ska kunna gå i hela hagen. Lite väggrus i grindhålet kanske. Hagen är oftast väldigt fin på hösten om man jämför med storhästarnas lerpöl bredvid, blir bara en vattenpöl innanför grinden men gräsrötterna håller ihop matjorden.

Vill inte riktigt lägga in flera dm med stenkross, eftersom det vara är 6 kvm så känns det som att det kommer bli som en kulle av sten. Bara Stenmjöl kan nog räcka, och då kratta och mocka ofta.

Lagom irriterande att hon klarat att gå ute i gräshagen hela sommaren utan problem och så kommer några äpplen och förstör.
 
Sv: grusa upp fång hage

Inte säkert att det är äpplena, kan lika gärna vara pga högre sockerhalt i gräset och högre ACTH pga hösten. September är den månad där flest hästar får fång.
 
Sv: grusa upp fång hage

Ja är ju det också.. men så kallt tycker jag inte det har varit för att sockret i gräset ska stiga. Men antagligen kyligt nog om nätterna.
 
Sv: grusa upp fång hage

Gräv ur hagen du ska avgränsa några så att markduk ligger stilla . lägg markduk , och sen fint singel grus ovanpå . Klart ! Ingen häst ömmar på ett sånt underlag om det inte är gravt fel på själva hästen utöver skadan då kan den öht inte vara ute typ om ett sånt underlag gör den öm :(

Sand är värdelöst eftersom det blir stylvassa kratrar när det fryser ....
 
Sv: grusa upp fång hage

Sant, men i TS fall så är det ju något fel på hästen, den har en pågående fångproblematik.
 
Sv: grusa upp fång hage

Ja det är något gravt fel på hästen tyvärr, förra hovslagaren som vi hade i en 10 år verkade shettisen helt fel med skyhöga trakter, det + återkommande fånganfall pga okunskap var ingen bra kur för hennes hovar. Nuvarande hovslagare har gjort hennes hovar till hovar igen, men sulan är ju direkt inte van vid att användas som den gör nu (dvs strålen hänger inte bara i luften som en tunn bit gummi, utan går breddat sig och jobbar i varje steg, som den ska) vilket leder till att det är extra aj aj att gå på vanlig singel och grus. Blir bättre och bättre men man behöver ju inte utsätta henne för mer smärta i hagen också.

Tror ni att sand blir bra om man saltar ofta förresten? Känns som ett lite billigare alternativ..
 
Senast ändrad:
Sv: grusa upp fång hage

Nej sand blir inte bra ute i köld grader om hästen har så detekta problem . Det blir inte bra ens på en osulöm häst i sjukhage . Singel enligt min beskrivning behöver inte ens salt utifrån det men salta funkar utmärkt jmf med sand.
 
Sv: grusa upp fång hage

Singel blir för grovkornigt, ngt liknande stenmjöl eller sand blir bäst, eller bara vanlig matjord men det hindrar ju inte direkt leran eller gräset. Mjukt och fluffigt för fötterna dvs, har funderat på barfota skor men tvivlar på att de passar hennes hovar.
 
Sv: grusa upp fång hage

Singel är benämningen på en otroligt stor skala grus ...

Precis som stenmjöl . Låg dimension på stenmjöl tex blir packad cement...;)
 
Sv: grusa upp fång hage

Singel i mina ögon = stenkross på en cm ungefär.
Vilken dimension hade du tänkt? :)
 
Sv: grusa upp fång hage

Singel är benämningen på en otroligt stor skala grus ...

Precis som stenmjöl . Låg dimension på stenmjöl tex blir packad cement...;)

Nä, singel är inget vedertaget ord på det viset. Man brukar kalla det för kyrkogårdssingel eller gårdsplansingel, alltså makadam i mindre fraktion - typ 4-8 eller 8-12.
 
Sv: grusa upp fång hage

Ja men poängen är ju de olika dimensionerna . Stenkross är det ju inte Heller som ts kallar det . Men låt vara , poängen är väl att "grus" är en hel vetenskap i sig ....
 

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 182
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716
Anläggning Jag måste grusa en del av hagen. Av två orsaker, mycket lera och min ena häst har fått fång så under de jobbiga perioderna vill jag...
Svar
3
· Visningar
1 406
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp