Bukefalos 28 år!

Gudfar och gudmor

evis

Trådstartare
Ja, om man vill ge sitt barn en "gudfar" och "gudmor" men utan själva anknytningen till religion, hur går man tillväga då? Har inte tänkt döpa bebis, vill gärna att barnet får välja själv huruvida hen vill vara med i Svenska Kyrkan eller inte. Och jag är inte direkt ute efter den ursprungliga betydelsen av gudfar och gudmor, har för mej att det ska handla om att ha ansvar för barnets religiösa vägledningen, men vill gärna att det finns ett par andra vuxna personer som alltid har lite extra mycket ansvar i barnets liv, ungefär som gudfar och gudmor.
 
Sv: Gudfar och gudmor

Man brukar kalla det för Faddrar då! Milton fick två faddrar utvalda till sin namngivelse.
Jag fixade själv ihop fadderbreven som faddrarna fick med sig hem, ungefär som gudmor och gudfar får med sig hem från kyrkan!
 
Sv: Gudfar och gudmor

Åh men så smart, googlade lite och såg just såna förslag på en mer informell fadder som har den uppgift man ger den, liksom.
Vad har du med i fadderbreven? :)
 
Sv: Gudfar och gudmor

Såhär såg dom ut:
77018_10150110911061038_780336037_7583501_8195090_n.jpg


FADDERBREV

I samband med XXXX namngivningsceremoni
har du XXXXX blivit utsedd till XXXXs fadder

Vi tycker att du är en bra förebild som XXXX kan se upp till och lära sig många saker av på livets långa väg.
Vi hoppas att XXXX kommer att känna stort förtroende för dig och att du kommer att vara en person som han känner sig trygg hos och kan anförtro sina problem till.

Hjälp oss att vägleda XXXX genom hans liv. Stötta honom och kom gärna med goda råd när han står inför svåra beslut, låt honom ta del av dina erfarenheter och hjälp honom att växa upp och bli en självständig, trygg, viljestark och lycklig kille!

Fadderskapet innebär inte att du förväntas överösa XXXX med gåvor, däremot hoppas vi att du skänker honom tid och kärlek.

Du kommer att betyda mycket för XXXX och vi hoppas och tror att han kommer att betyda mycket för dig.

Sen hade jag min och pappans underskrift längst ner!
Just den här hittade jag på ett annat forum av en som delade med sig!
Man kan skriva in det man själv vill att faddrarna ska finnas till där för!
 
Sv: Gudfar och gudmor

Aha oki! Har inte så stor koll på det då jag själv inte är fadder till någon och inte döpte Milton!
 
Sv: Gudfar och gudmor

svenska kyrkan har inte heller några gud-föräldrar längre... det är faddrar där oxå. vi har döpt i svenska kyrkan, men fadderskap för oss är inte att råda och vägleda våra barn inom den kristna tron.
 
Sv: Gudfar och gudmor

Tack! Jag vart faktiskt riktigt nöjd själv!
Trodde aldrig att det skulle bli så bra då jag är så totalkass på att pyssla!
 
Sv: Gudfar och gudmor

svenska kyrkan har inte heller några gud-föräldrar längre... det är faddrar där oxå. vi har döpt i svenska kyrkan, men fadderskap för oss är inte att råda och vägleda våra barn inom den kristna tron.

Men det är ju vad faddrar är till för inom svenska kyrkan faktiskt. Jag tycker det visar på bristen på alternativ för dem som inte vill döpa sina barn i kyrkan eftersom de inte är kristna. Döper man sina barn i kyrkan tycker jag man ska ställa upp på det kristna budskapet, men långt ifrån alla gör ju det. Det behövs bra och trevliga alternativ!
Fina brev förresten.
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 750
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 008
Senast: Fraegd
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 690
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 419
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp