Bukefalos 28 år!

Gudrun Grisar NU!

Sv: Gudrun Grisar NU!

Åååååhsåfiiina!!!! Grattis!
Den längst till höger, som kikar fram lite! :love: :love: :love:

Den kan du posta till mig!

Fast var det den som var svag? Den ser lite liten och ämlig ut? :(

Ja, det är den minsta av dom. En liten tös.
Jag fick mjölka ut Estrella lite och ge henne lite extra.
Men jag har stora förhoppningar för henne.
Nu när jag var ute för en extrakoll så kämpar hon om tuttarna.:bump:
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

Nä, det här börjar bli en farlig tråd!
Har ju blivit helt förälskad i dem små nu när man suttit och kollat här!
Vill ha minisar jag med! :love:
Grattis till er båda som fått så underbara småttingar! :banana:
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

Såååå söta. Sådana hade gärna fått böka hemma hos mig. Hur kommer en agouti färgade se ut som vuxen? Har ni inte lite mer kort på grisar?
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

Jag vill också ha :love: :love:

(Fördelen med en sådan grisnappning skulle vara att somliga i familjen jobbar i Tidaholm :devil: )
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

Kooorneeet, skulle du kunna åka till KT, sno en svart grisplutt och skicka till mig via post? :angel:
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

Det är så dyrt att skicka på posten bara =<
Jag kan grisnappa och tvinga dig komma ner och hämta griseknoen :devil:
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

Förresten, gylta var ett nytt ord för mig. Är det samma som sugga, eller när används det?

Det finns även ett annat namn för kulting av honkön.
Den kallas sogris eller bara so.;)

En gylta är en unggris av honkön som inte har fått kultingar ännu.

En sugga är en gris av honkön som har fått kultingar.

Men oftast säger man gylta eller sugga.:angel:


Man kan jämföra med kor....
Kvigkalv = bäbis
Kviga = ungdjur som inte fått kalv
Ko = moderdjur som har fått kalv.
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

Ah! Tackar för denna samlade kunskap!
Ja, "so" känner man ju igen :idea:

Det där med terminologin kring hongris som har fått kultingar eller ej hade jag aldrig hört! Vad konstigt. Det där med kviga och ko "kan" man ju. Och jag är ingen bonde.
Är griskunskapen eftersatt i våra skolor? :mad:


(eller så lyssnade jag bara dåligt den dagen :angel:)
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

Åh! Har du fått Alla Hjärtans Dag-kultingar! :)


Jajemän!

4 av dem växer och frodas...men minstingen är jag lite orolig för. Har börjat ta in honom två gånger per dag och ger honom en skvätt ljummen bebismjölk som extra tillskott.

Jag tar honom försiktigt och smyger in honom under jackan och då gosar han in sig mot min fleecetröja och är alldeles tyst så mamma gris fattar inte att han blir kidnappad för en liten stund.

Idag började han fatta galoppen lite mera och fick faktiskt i sig en del...
( Jag köpte minsta storleken nappflaska ...).

/KT
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

Jajemän!

4 av dem växer och frodas...men minstingen är jag lite orolig för. Har börjat ta in honom två gånger per dag och ger honom en skvätt ljummen bebismjölk som extra tillskott.

Jag tar honom försiktigt och smyger in honom under jackan och då gosar han in sig mot min fleecetröja och är alldeles tyst så mamma gris fattar inte att han blir kidnappad för en liten stund.

Idag började han fatta galoppen lite mera och fick faktiskt i sig en del...
( Jag köpte minsta storleken nappflaska ...).

/KT

Vad ger du för ersättning?

Jag hade också en lite svagare kulting, men den har kommit igång nu och är utom fara.

Alla grisar föds med "järnbrist" (har för mig att föl också har det vid födseln)
Jag ger alltid mina kultingar ett järntillskott (oralt) inom de första dygnet, men ny har de slutat att tillverka "mitt" preparat i en liten förpackning. Nu provade jag att ge kultingarna Blutsaft (järntillskott för oss människor) i stället och det verkade fungera.:idea:

Prova att ge dina det också. Ca 2-3 ml/gris.
Min lilla klena blev pigg på en gång, och nu är det full rulle! :banana:
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

Vad ger du för ersättning?

Jag köpe till människobarn ( de allra yngsta). Människo och grismjölk är ju väldigt lika varandra och bäbymjölk säljes i mindre förpackningar än vad grix gör. Köpte jag ett paket grix räcker det ju till typ 10 stora normalgris bebisar i en månad.

Nan 1 hette det.

Jag ger 10-20 ml per mål. ( Han ska få mer så fort han fattar att man ska suga på nappen ordentligt...)

Jag hade inget järntillskott hemma utan har skyfflat in några skovlar grästorvor med rätt mycket jord i istället. ( Just pga av att dom inte säljer lagom förpackningar av det vanliga preparatet längre- när ska dom fatta att alla inte har 100 modersuggor eller mera???).

Men blutsaft var en bra ide ska köpa det och ge dom.

/KT
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

men ny har de slutat att tillverka "mitt" preparat i en liten förpackning.

Hm jag har funderat på det tusen gånger! Man skulle köpa sånt gemensamt och dela upp det i mindre partier lämpliga för oss som bara har ett fåtal grisar!

/KT
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

Hm jag har funderat på det tusen gånger! Man skulle köpa sånt gemensamt och dela upp det i mindre partier lämpliga för oss som bara har ett fåtal grisar!

/KT

Det jag använde är en trögflytade vätska som man gav i munnen.
En liten flaska på 150 ml med doseringspump. Helt perfekt.
Det tillverkade i England, men finns inte kvar i Sverige längre.
De preparat som finns på den svenska markanden i dag, ger man som en injektion, pasta eller pellets och så självklart i kingsize förpackningar.
Inget av dom tycker jag är lämpliga till minigriskultingar.

Jag vet ett liknande preprat som jag har sett i Finland i 500 ml flaskor. Kanske vi kan importera en sån och dela på, men det får bli till nästa kull. :angel:
 
Sv: Gudrun Grisar NU!

ge kultingarna Blutsaft (järntillskott för oss människor) i stället och det verkade fungera.:idea:

Prova att ge dina det också. Ca 2-3 ml/gris.

Hej!

Jag hittade ett flytande järntillskott i lokala mataffäen som heter Active Care flytande järn. Smakar svart vinbärssaft. Fanns i flaska om 250 ml och kostade 83:-.Daglig dos som rekommenderas till barn under 10 år är 5 ml per dag. Jag gav precis lilleman 1 ml.

Han slickade glatt i sig det så uppenbarligen är svart vinbärssaft smaskens om man är en liten bäbygris.

Eva, tror du det e ok att ge honom 1 ml per dag i kanske 3-4 dagar?

/KT
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
796
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
632
Senast: cili
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: ryujaneiro
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 071
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp