Bukefalos 28 år!

Guldfasanerna

Här har fasankriget börjat .... dvs jag gör i ordning rabatter och trädgårdsland, och fasanerna förstör (dvs tolkar det som att jag gör det för deras skull) genom att gräva och "bada" där jag ska så/har sått 😠. Om jag åtminstone fick se deras gulliga ungar innan de blir slynglar så vore de (kanske) förlåtna.

I år finns det dock en mystiskt höna(?) som har ett huvud som en tupp men i övrigt ser ut, låter och beter sig som en höna. Som ungtuppar av årets kycklingar ser ut på hösten. Men de brukar vara slankare och inte bete sig eller låta som hönor. Finns det hermafroditer bland fasaner? Tuppen verkar inte bry sig. Försökte få en bild idag men de drog sig undan när jag gick närmare och telefonen duger inte till längre avstånd.

Annars har jag alltid drömt om guldfasaner så är grymt avundsjuk!
 
Här har fasankriget börjat .... dvs jag gör i ordning rabatter och trädgårdsland, och fasanerna förstör (dvs tolkar det som att jag gör det för deras skull) genom att gräva och "bada" där jag ska så/har sått 😠. Om jag åtminstone fick se deras gulliga ungar innan de blir slynglar så vore de (kanske) förlåtna.

I år finns det dock en mystiskt höna(?) som har ett huvud som en tupp men i övrigt ser ut, låter och beter sig som en höna. Som ungtuppar av årets kycklingar ser ut på hösten. Men de brukar vara slankare och inte bete sig eller låta som hönor. Finns det hermafroditer bland fasaner? Tuppen verkar inte bry sig. Försökte få en bild idag men de drog sig undan när jag gick närmare och telefonen duger inte till längre avstånd.

Annars har jag alltid drömt om guldfasaner så är grymt avundsjuk!
Vilda/semivilda fasaner är ganska irriterande djur - ungefär som renar i norrland. :D

Du måste fortsätta försöka ta ett kort! Den kanske är lite efter i utvecklingen av någon anledning?
 
Jag har sällan varit så stressad/orolig att jag tagit mig vatten över huvudet.
Jag känner mig lite hjälplös över Ettan, och hanteringen med grodbenen. De är så himla SMÅ och inkubatorn är verkligen inte lämplig att ha dem i längre. Dels är den ju rund så när man försöker öppna en ände öppnas hela och det skvätter småfasaner överallt (de är SNABBA!), och så är den låg och har ett ring/fläktmönster i taket som de nu regelbundet försöker hänga sig i, de rara små liven. :arghh:
Det är visst lätt att vara efterklok! 😅
MEN! Imorgon får jag värmeplattan till terrariet, jag har satt upp en tillfällig lösning med reptilvärme men får vänta och se om vi når tillräckligt hög temp med det. Jag har också slängt ut en liten akutannons på lokala facebook få se om någon har en jag kan hämta ikväll.
 
Jag har sällan varit så stressad/orolig att jag tagit mig vatten över huvudet.
Jag känner mig lite hjälplös över Ettan, och hanteringen med grodbenen. De är så himla SMÅ och inkubatorn är verkligen inte lämplig att ha dem i längre. Dels är den ju rund så när man försöker öppna en ände öppnas hela och det skvätter småfasaner överallt (de är SNABBA!), och så är den låg och har ett ring/fläktmönster i taket som de nu regelbundet försöker hänga sig i, de rara små liven. :arghh:
Det är visst lätt att vara efterklok! 😅
MEN! Imorgon får jag värmeplattan till terrariet, jag har satt upp en tillfällig lösning med reptilvärme men får vänta och se om vi når tillräckligt hög temp med det. Jag har också slängt ut en liten akutannons på lokala facebook få se om någon har en jag kan hämta ikväll.
Om man får problem med benen på hönskycklingar kan man sätta dem en stund i en kaffekopp. På så sätt får de benen under sig utan att de spretar iväg. Gör man så upprepade gånger kan det mycket väl rätta till sig beroende på vilket problem man har.
 
Om man får problem med benen på hönskycklingar kan man sätta dem en stund i en kaffekopp. På så sätt får de benen under sig utan att de spretar iväg. Gör man så upprepade gånger kan det mycket väl rätta till sig beroende på vilket problem man har.
Det finns inte en chans att de här sitter i en kaffekopp. 😅 Men jag har lyckas pyssla ned nummer fem i en smal, avklippt tekartong och lagt papper över så att hen tror att det är natt.
Nummer tre har en hobbel på, men jag hoppas få ned hen i en kartong också, det är nog bättre. Jag skulle vilja göra liknande för Ettan, men där vet jag inte om det kommer att hjälpa, jag är osäker på vad som faktiskt är fel.
 
Apropå pippa, tror det är hålslag du tänker på när de pickar hål i äggen? :)
Ahh, det är det kanske! Det är när de bryter skalet men inte membranet. När de sedan öppnar på riktigt är det zippa. :D Hos reptiler pratar vi bara pippa. ;) De skär igenom hela på en gång.
 
Jag är inte så säker på att du är hysterisk i onödan, när jag höll på o kläckte och tog över efter en annan kläckare så satte han alltid ring i näsan på sina fasaner för han sa de kunde hacka ihjäl varandra, det var vanliga fasaner. Jag vet inte hur ringen gjorde nytta alls men jag såg det själv, eller om just han hade problem med sina Sen var de ju snabba och flög rackarns bra. Som gjorda för att dö eller försvinna alltså. :meh:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är inte så säker på att du är hysterisk i onödan, när jag höll på o kläckte och tog över efter en annan kläckare så satte han alltid ring i näsan på sina fasaner för han sa de kunde hacka ihjäl varandra, det var vanliga fasaner. Jag vet inte hur ringen gjorde nytta alls men jag såg det själv, eller om just han hade problem med sina Sen var de ju snabba och flög rackarns bra. Som gjorda för att dö eller försvinna alltså. :meh:
Tack för uppmuntran! :D
 
Jag är inte så säker på att du är hysterisk i onödan, när jag höll på o kläckte och tog över efter en annan kläckare så satte han alltid ring i näsan på sina fasaner för han sa de kunde hacka ihjäl varandra, det var vanliga fasaner. Jag vet inte hur ringen gjorde nytta alls men jag såg det själv, eller om just han hade problem med sina Sen var de ju snabba och flög rackarns bra. Som gjorda för att dö eller försvinna alltså. :meh:
Jag har inte hört att guldfasanerna ska vara särskilt elaka mot varandra, inte som vaktlar till exempel utan problemet verkar vara just kycklingar. Annars ska de vara de lättaste fasanerna av alla att hålla. :) Mycket härdiga!
Nu ska vi bara komma dit också. :heart
 
Hon mår såå mycket bättre! Vilket perfekt underlag och med utrymme utan en massa knuffar! Nu kan jag ju till och med se vad som är galet med benet (utöver de stackars trasiga tårna) och kan be om råd.
Nu skriker hon dessutom på mig om jag är borta för länge, det här börjar bli fånigt! 😅
... och ja, jag tror hon har ett namn ;) . Klarar hon sig kommer jag alltid kunna se skillnad med tanke på tårna. :heart
 
Trean i te-kartongen. 🙂
20240512_210254.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har två hönor sedan tidigare. I somras fick vi en tupp av en "granne" och samtidigt 10 ägg, 5 vita och 5 ljusbruna, eftersom vår ena...
Svar
3
· Visningar
3 032
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp