Bukefalos 28 år!

Ägg, kycklingar och färg

Asa_S

Trådstartare
Har två hönor sedan tidigare. I somras fick vi en tupp av en "granne" och samtidigt 10 ägg, 5 vita och 5 ljusbruna, eftersom vår ena höna lagt sig på sina obefruktade ägg. Igår började det kläckas, och vi har hittills fått 2 gula och en grå kyckling. Nu är det så att den andra hönan, som är spräcklig och lägger gröna ägg, har fortsatt att lägga ägg i samma rede som ruvhönan, så alla ägg blivit ruvade. Tog undan de ägg som var kvar nu och tänkte slänga bort dem i komposten, men efter att 3 av de gröna äggen visat sig innehålla levande foster :cry: av mörka kycklingar har jag lagt tillbaka 6 ägg. Det är ju omöjligt att veta vart i utvecklingsstadiet de befinner sig, men kanske om jag har tur att någon till kläcks.

Nu till min funderation: är det sannolikt att den grå kycklingen kommer ur ett brunt eller vitt ägg? Eller är det mer sannolikt att den kommer ur ett grönt ägg (med tanke på att alla de okläckta var gråa) och alltså är "egen" produktion? Hade dumt nog inte en tanke på att de ägg den spräckliga hönan lade var befruktade (tupp+höna, dah?).

Och hur kan det komma sig att det alltid tycks fattas ägg? Av 10 fådda ägg har det kläckts 3 (2) och det fanns inte mer än 3 fådda ägg kvar. Vart har de övriga 4 tagit vägen? Ingen av hönorna har varit äggätare tidigare, märkligt att det ska uppstå nu? Detta har jag märkt tidigare också, det är alltid några ägg som det inte finns några spår av när kläckningen är färdig (med olika hönor). Märkligt.
 
Sv: Ägg, kycklingar och färg

Skator är duktiga på att smyga in i hönshuset och norpa både ägg och nykläckta kycklingar. Finns säkert andra djur också som lärt sig den konsten. Möjligheten finns också att hönsen äter upp äggskalen när ägget väl är kläckt.

För att du ska få ordning på dina ägg (har haft samma röra själv ;) ), ta en penna och kryssa äggen i båda ändar. Sedan tar du för vana att kolla äggen under hönan varje dag och plockar bort ev omärkta ägg, tills dom 3 veckorna gått. Därefter kan du med lugnt samvete slänga dom som inte kläckts.

Färg på kycklingarna, som inom parantes kan ändras när dom blivit vuxna, bestäms av föräldrarnas gener och inte av äggskalen. Indirekt fungerar det ju, om den hönan som lägger gröna ägg, även präglar avkomman. Vi har lanthöns, och äggfärgen varierar från vita till ljusbruna. Färgen på kycklingarna/ungdjuren varierar oberoende av äggfärg.

Vet inte om du blev något klokare av det där. Själv blir jag bara snurrig, när jag försöker förstå det jag skrivit. :)

LIA
 
Sv: Ägg, kycklingar och färg

Jo, då jag fattar :D . Det har ju egentligen ingen betydelse vilka föräldrarna är, det som var mer intressant är ju huruvida vår andra höna hann lägga befruktade ägg i princip från dag 1... Och iom att alla foster jag "kläckte" också var mörka... Hönan ligger då kvar och ruvar de ägg jag lade tillbaka, men jag har aldrig tidigare varit med om att det kläcks fler efter andra dagen, så det är väl tveksamt om det blir något. Men jag tar inte bort några fler innan hon klivit av iallafall. Tack för ditt svar!
 
Sv: Ägg, kycklingar och färg

Med risk för att jag fortfarande vimsar till det ... :o

Det är rimligt att tro, att hönan började producera befruktade ägg ganska snart, efter att tuppen kommit in i bilden.

Kläckningen sker ju efter c:a 21 dygn, och hönan fortsätter vanligen att ruva äggen, efter att det första kläckts, i ytterligare 2 dygn, varefter hon rymmer boet med dom som kan följa med. Ofta blir någon nykläckt stackare kvar, resp inte hunnit kläckas ut än.
Ruvningstiden blir ju lite olika beroende på ett antal faktorer. Vi får varje år ta hand om en eller annan under några dagar, tills dom kommit sig så pass, att dom klarar av att gå med hönan.

I det fall, som jag var inne på ovan, andra hönor lägger ägg i ruvarens rede, kommer ju deras ägg att kunna kläckas löpande under kommande 21 dagar. Det är opraktiskt men svårt att undvika, om man har alla hönor tillsammans även under ruvningstiden.

Är jag ute och cyklar nu med? :crazy:

LIA
 

Liknande trådar

Övr. Djur En av våra katter är tokig på att döda ALLT och gör precis vad som helst för att komma åt det, något jag börjar ledsna på då vi har höns...
Svar
3
· Visningar
1 579
Senast: Modig_Korn
·
Äldre Igår tömde jag hönshuset på ägg efter att vi varit bortresta över helgen (och djurvakten inte tagit dem). Visade sig att en av hönorna...
Svar
12
· Visningar
1 800
Senast: Mia_R
·
Lantbruksdjur Jag mitt nöt har precis insett att anledningen till att alla hönor är inomhus så mycket är för att de håller på att sura ner sig...
Svar
0
· Visningar
3 519
Senast: Asa_S
·
Lantbruksdjur Vi (sambon och jag) har blivit erbjudna att ta över en ruvande höna med tillhörande ägg av en bekant. Eftersom vi för tillfället bara...
Svar
10
· Visningar
12 560
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp