Bukefalos 28 år!

Gulsot = ersättning? (behöver snabb hjälp)

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

smulis27

Lille Elliot föddes i måndagas och har nu lite gulsot. Efter uppföljande prov visade det sig att bilirubinvärdena sjunkit något sedan igår. Nu ville de på akuten (där vi tog proverna) att jag skulle ge bröstmjölksersättning varannan ätning och jag unfrar lite kring det; speciellt med tanke på BB:s uppmaningar om att amma på schema...

Jag vill inte blanda in ersättning om det inte är nödvändigt eftersom amningen fungerat perfekt från start den här gången, är det någon som har lite info kring detta med gulsot och ersättning och varför bröstmjölk är dåligt då.

Hittade den här länken med lite info (på engelska): http://www.askdrsears.com/html/2/T029600.asp
 
Sv: Gulsot = ersättning? (behöver snabb hjälp)

Först av allt GRATTIS!!! :love:

Jag hade inte brytt mig om det. enligt din länk så är det bara i undantagsfall som man skall avbryta eller dra ned på amningen. Värdet har dessutom gått ned, så jag kan inte tänka mig att du behöver vara orolig. Dessutom står det ju i länken att amning som är obegränsad är bra för barnet.

Vår dotter hade lite gulsot den första veckan. Det försvann av sig själv och de enda de gjorde på BB var att mäta värdet så att det inte var för högt. Jag har för mig att hon hade under 20.

Jag lade henne nära fönstret så att hon skulle få lite solljus - de sade att det kan vara bra.

Lycka till nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Gulsot = ersättning? (behöver snabb hjälp)

Tack! :)

Ja, han ligger nu i vagnen vid fönstret och "solar", det var också ett tips jag fick. Vill ju inte gärna störa med ersättning om det inte är alldeles nödvändigt, eftersom koppmatning känns lite övermäktigt just nu dessutom. Och länken jag hittade var ju rättså lugnande tyckte jag!

Jag ska ringa en amningssupport här också och se vad de säger.
 
Sv: Gulsot = ersättning? (behöver snabb hjälp)

Mina barn har varit LITE gula, men inte så mycket att solariet varit aktuellt.
Det råd jag fått är att ge bröstmjölk så mkt som möjligt och att ha dem i solljus, kansk einte i direkt solljus, men nära fönstret så ljut som möjligt.
 
Sv: Gulsot = ersättning? (behöver snabb hjälp)

Jag fick höra att man kunde ha antikroppar i mjölken mot bebins blodgrupp om bebisen har en faktor som man inte själv har och något av de förra barnen har den faktorn.
Min andra son blev gul och har blodgrupp AB+ och jag har blodgrupp B+, så i mitt blod så letade de efter antikroppar mot faktorn A.
Om jag hade haft dessa antikroppar så hade jag fått lov att göra amningsuppehåll i ett par dagar och så skulle de givit sonen någon medicin.
Eller om det var jag som skulle fått medicin.
Jag hade inga antikroppar mot faktor A i mitt blod, så jag har ingen erfarenhet av behandlingen.
Nästa barns far är utan AB faktor, d.v.s. 0+, så där fanns inte någon risk för det barnet.
 
Sv: Gulsot = ersättning? (behöver snabb hjälp)

Nu kanske det här är överspelat redan men jag svarar ändå.

När min unge föddes så hade han ganska mycket gulsot. Fick sola i två omgångar totalt fyra fem dagar. Värdena ville inte vända så därför levde vi ett dygn under hotet att byta blod på trollet.

Jag betvivlar inte att det Inte_Ung skriver är sant men det var INGEN som ville begränsa amningen för mitt barn. Han skulle hellre övermatas så att njurarna skulle hjälpa levern att ta hand om billirubinet. Dvs, han skulle kissa ut det. Det var ingen lek iom att jag hade dåligt med mjölk och ungen var ju som en sovande disktrasa pga gulsoten. Men det ordnade sig tillslut, värdena vände och efter ett par dygn fick vi åka hem.
 
Sv: Gulsot = ersättning? (behöver snabb hjälp)

Tack för alla svar! Har varit i kontakt med en amningsrådgivning och har fått lite fakta kring de olika gulsotssorterna. Vi har inte gett tillägg men Elliot är mycket bättre nu, inte lika gul och äter bra och är pigg, så i vårt fall behövdes det inte. Däremot finns det sorter då bröstmjölk inte är bra, men den typen av gulsot uppträder inte förrän efter en vecka. Iom att Elliots värden hade sjunkit så vågade jag gå på min magkänsla och söka fakta och låta bli ersättningne, hade de däremot stigit hade jag ju inte tvekat att följa läkarens råd.

När jag ringde amningsrådgivningen så gissade hon direkt vilket sjukhus vi varit på, och de servar mer än tio stora sjukhus här i vårt County. Anledningen till att jag ens betvivlade läkarens ord är det bemötande angående amning jag fick på BB, det var bara amma på schema som gällde och de ville att jag skulle skriva upp tiderna och väcka honom och truga och hålla på. Alla som öppnat en aktuell bok om amning vet att det är helt fel väg att gå...

Nu är iaf allt frid och fröjd och jag har varit ensam med grabbarna för första gången då maken började jobba igår. Det har gått jättebra och jag har tom ammat båda samtidigt några gånger, en kul upplevelse :-D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp