gummimatta

naivasha

Trådstartare
Hej !
Är det någon som har erfarenhet av att använda gummimatta i boxen?
Minskar halmåtgången?
Hygieniskt? Tar man upp mattan och gör rent under och i sånt fall hur ofta?
/Stina
 
Sv: gummimatta

Jag hade det ett tag när vi hade betonggolv i boxarna.Jag tyckte inte om det,det blev blött inunder och luktade inte helt fräscht.Dessutom är de jättetunga att släpa ut och tvätta av.
 
Sv: gummimatta

Jag har det, tycker det funkar bra, använder ngt mindre strö (en står på halm och en på spån) men inte markant mindre. Släpar ut mattorna och gör rent dem + golvet 1gg/år - DET är riktigt jobbigt :eek:
 
Sv: gummimatta

Hej !
Är det någon som har erfarenhet av att använda gummimatta i boxen?
Minskar halmåtgången?
Hygieniskt? Tar man upp mattan och gör rent under och i sånt fall hur ofta?
/Stina

Jepp, har de alla boxar:)
Jag använder lika mycket spån hur som helst, använder gummimattan som säkerhetsåtgärd. Även om hästen river upp allt spån mot väggarna, så är de inte betong dom ligger på.

Jag tar upp mattorna 1gång/år. Men en häst i mitt stall pinkar jättemycket, så ägrana brukar lyfta upp den lite lätt och rengöra undertill; Ca 1 gång i månaden.
 
Sv: gummimatta

Jag skulle nog snarare rekommendera rengöring under mattan en ggr per månad snarare än 1 ggr per år, undantaget om man har bädd...fast då behövs ju inte mattan.

Det blir lätt att kanterna på mattan "viks" upp av hästen och det blir då jättegrisigt under denna.

Annars kan gummimatta vara bra komplement till hästar som krafsar undan sitt strö så dom slipper att ligga/stå direkt på betongen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 879
Senast: Sorgsen
·
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Lexa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp