Bukefalos 28 år!

Gymkhana-tråd

T

Tebazz

Gymkhana-tråd bilder istället!

Hittade bara gamla trådar om gymkhana, och jag orkar inte börja skriva i en 3år gammal tråd som ingen vill titta i.

Jag som är en dressyrryttare, blev otroligt inspirerad av en tråd med bilder från gymkhana, och undrar lite hur det går till.
Visst, vi körde lite lättare gymkhana på ridskolan när jag var liten, men det var ju liksom inte "på riktigt"
Men ni som tävlar och tränar i gymkhana, kan ni berätta lite om hur ni gör?
Träning (både dig och hästen), upplägg, att tänka på och hur ni främst vill att hästen ska vara.

Vilka hästar lämpar sig bäst till gymkhana? Förstår att mindre hästar är ett plus, eftersom de är lättare att skutta upp på.

Vilka grenar är vanligast i tävlingssammanhang?

Hur många är man när man tävlar?

Vilken utrustning är ett måste i gymkahana?
Jag menar i dressyr är ju t.ex vita benlindor, och träns med vit fodring och bred nosgrimma ett totalmåste.
Förstått att man ska ha lite utstickande färger och roliga kombinationer.

Om man vill börja träna gymkhana, bör man då kontakta en ridkklubb som redan har ett lag, eller kan man starta ett eget lag?

Skriv massor, och lägg gärna ut bilder :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gymkhana-tråd

Hittade bara gamla trådar om gymkhana, och jag orkar inte börja skriva i en 3år gammal tråd som ingen vill titta i.

Jag som är en dressyrryttare, blev otroligt inspirerad av en tråd med bilder från gymkhana, och undrar lite hur det går till.
Visst, vi körde lite lättare gymkhana på ridskolan när jag var liten, men det var ju liksom inte "på riktigt"
Men ni som tävlar och tränar i gymkhana, kan ni berätta lite om hur ni gör?
Träning (både dig och hästen), upplägg, att tänka på och hur ni främst vill att hästen ska vara.

Vilka hästar lämpar sig bäst till gymkhana? Förstår att mindre hästar är ett plus, eftersom de är lättare att skutta upp på.

Vilka grenar är vanligast i tävlingssammanhang?

Hur många är man när man tävlar?

Vilken utrustning är ett måste i gymkahana?
Jag menar i dressyr är ju t.ex vita benlindor, och träns med vit fodring och bred nosgrimma ett totalmåste.
Förstått att man ska ha lite utstickande färger och roliga kombinationer.

Om man vill börja träna gymkhana, bör man då kontakta en ridkklubb som redan har ett lag, eller kan man starta ett eget lag?

Skriv massor, och lägg gärna ut bilder :bump:


Hejsan! Jag tävlar eller tränar inte gymkhana men har vlera kompisar som gör det ;)

Man MÅSTE ha en ponny alltså under 148cm.
Man är 4 i varje gren men sedan kan man vara fler i laget men endast 4 får dia varje gren!
Utrustning kan jag inte något om ;)
Men du kan läsa lite mer exakt på www.gymkhana.nu.
Där finns regler, grenar och sådant med ;)

Hoppas du fick lite hjälp i alla fall!
 
Sv: Gymkhana-tråd

Okej, får kika in där. Skit att man inte får ha häst. Orkar ju inte köpa en ponny :p haha!
Aja, en liten onödig tråd då kanske.
Men lägg gärna upp bilder gott folk!
 
Sv: Gymkhana-tråd

Jag och min kompis ska hyra en ponny i ett år, vi vill gärna träna gymkhana med henne men stallet som vi ska ha henne på har ingen sån utrustning. Har ni någon aning om vad man kan köpa sånt? :D
 
Sv: Gymkhana-tråd

Hejhej!
Jag tränar gymkhana 1 gång i veckan å tävlar ibland och det är askul :banana: så jag fattar varför du blir sugen på det :P I vilket fall, du kanske redan fått svar på alla dina frågor, men om inte så kan jag berätta lite :D

Egentligen är dom flesta hästarna lämpade för gymkhana, men den bästa är den som är smidig och lydig. Det är självklart bra med en häst som kan springa men det viiktigaste är att den lyssnar på en för man måste ha bra samspel för att kunna göra grenarna i snabbare fart. Om man kollar på tävlingar och så så är ponnyerna inte alltoid så små, det är faktiskt fler typ D-ponnyer än A :) Man är 5 personer å hästar i ett lag när man tävlar och det krävs ingen speciell utrustning. Det lättaste är att kontakta en ridklubb med gymkhanalag.


Ha det bra och gymkhana mycket ;D
 
Sv: Gymkhana-tråd

hur kunde du bli inspererad av gymkhana . pga ett par bilder? gymkhana är inget jag rekomenderar... har varit med på många tävlingar och många av mina kompisar tävlar och tränar det.. har även testat själv.... skulle aldrig vilja börja med det. .... men visst, träna och ha kul ngn gång ibland funkar väl.
 
Sv: Gymkhana-tråd

Får man fråga varför? Jag ar tränat gymkhana på klubben, oh jag har också vart med och tittat på tävlingar. men det var ett tag sedan, därför blev jag inspirerad när jag såg bilderna.
Det är ju ett jättebra sätt att få en bra kommunikation mellan häst och ryttare, lyssna på varandra och träna lydnad.
Varför skulle du aldrig vilja börja träna det?


Till alla er andra: Hur gammal får man vara? Får man bara vara högst 18 för att tävla i gymkhana?
 
Sv: Gymkhana-tråd

Åldern ska inte spela ngn roll, men i Bohuscupen får man inte vara äldre än 18 när man tävlar :)
 
Sv: Gymkhana-tråd

i vilket område har du tittat på tävlingar??? för det ända jag ser när jag tittar på det är: skrik, slit i munnen, bank in i sidorna och svärord typ. ser ingen lydnad ngnstans.
 
Sv: Gymkhana-tråd

Så du menar att när man t. ex rider slalom i trav, att det inte är någon lydnad alls i hästen? Jag har hittat massor av trevliga bilder, och hästarna ser ut att tycka att det är skitkul. Är de tinte det osm är meningen? Att man ska ha riktigt kul och trivas ihop? Sen finns det väl skräckexempel, som precis i alla andra grenar. Du kan ju inte säga att gymkhana är en dålig gren inom ridning, bara för att ryttare drar i hästens mun och sparkar den i sidorna? Det gör de ju för tusan i hoppning också, inte minst i ponnyklasserna.
 
Sv: Gymkhana-tråd

när de har gymkhana på en lektion på ridskola så är det helt okej men de jag ser på rikitga tävlingar är alla skräckexempel typ. den ända hästen som jag ahr sett tyckt det var roligt var en i englands lag sussex! den hade öronen spikrakt framåt hela tiden och han red på långa tyglar. Hade alla ridit så så hade jag säkert viljat prova själv! Men det finns då inte många. alla jag känner och smo jag har sett har haft hästar som verkligen hatar det. när de kickar mot skänkeln och när öronen e slickat bakåt så tror inte jag att hästarna tycker det är så kul va? vart har du varit och tittat på gymkhana. kan säga att det skuiljer från olika områden då det är som störst runt göteborg. tror bara de e göteborg som har lag som tävlar typ, alleby, alingsås, hålta landvetter m.m. inför veterinärbesiktning på gymkhana tävlingar så lovar jag att inte många ponnyer kommer att få deltaga. kan säga att ett fåtal gymkhanahästar hade gått igenom en riktigt vet.besiktning UA. MGA är skit, gymkhana på ridskola visst!
 
Sv: Gymkhana-tråd

en sak till. som är vanligt. ett exempel, hästen står i 3 månader, går sen tredagars gymkhanameeting sen står den ytterligare tills nästa tävling.. Det är ju JÄÄTTEBRA. eller att racea fram och tillbaka i en paddock 365 dagar om året e inte så bra. rids aldrig någon dressyr. men visst börja du med det:) viill du ha en sur och kinkig häst efter ett tag, de väljer ju alla själva. tycker det förstör iaf. Min åsikt och jag har sett mkt när det gäller gymkhana. kommer ite ändra den iaf. finns 5 hästar som jag vet som skiftar mellan gymkhana och hoppning vilket jag tycker kan vara bra iaf.
 
Sv: Gymkhana-tråd

Det är ju ett jättebra sätt att få en bra kommunikation mellan häst och ryttare, lyssna på varandra och träna lydnad.

Så mkt kommunikation mellan häst och ryttare tycker iafa inte jag att det verkar vara i gymkhana! Galoppera rakt fram sen tvärvända och galoppera tbx ungefär. kan jag iprincip oxå göra på min häst som jag har haft i 2 veckor utan att vi har lärt känna varanadra speciellt mkt ännu.

verkar ju inte vara speciellt bra för hästarna heller. Ska galoppera skitfort, sen vända på en femöring och galoppera tbx, sen så står dom ju stilla oxå (eller visst steppar runt lite kanske) medan dom väntar på sin tur också är det fullfart igen. Kanske inte vara alltför bra för benen egentligen eller ryggen heller men en ryttare som hoppar upp och ner, slänger sig hit och dit...
Som hoppbruden skrev så är det nog inte så många (som enbart tränar/tävlar gymkhana) som skulle gå igenom en besiktning UA.
 
Senast ändrad:
Sv: Gymkhana-tråd

Svarar till er båda:
Ni kan ju inte ta för givet att alla hästar är såhär. hade jag tävlat/tränat i gymkhana, hade jag ridit dressyr 90% av fallen. Sen hade jag testat honom för läskiga saker, och gymkhanat 10% Alla flänger inte runt på en gymkhana bana 7dagar i veckan, och låter hästen stå 3veckor innnan tävling. Klart det finns de som gör det, men alla gör väl inte det. och om de gör det är det okunskap, och det fnns lika mycket okunskap i hoppning och dressyr. alla hästar har inte öronen framåt bara för att de tycker det är kul, speciellt inte när de springer mot andra hästar. Om ni har sett på galoppörer har nästan ingen häst öronen framåt, men ändå tycker många det är jättekul. Det är ju beroende från häst till häst.
jag kommer lämna den här tråden nu, då det inte alls blev som jag ville med den. Hoppas ni har det skoj!
 
Sv: Gymkhana-tråd

ne för du vet ingenting om det. du har sett ett par bilder. åk ner till göteborg och kolla tävlingarna istället. det jag skriver stämmre in på de flesta. hej svejs!
 
Sv: Gymkhana-tråd

Varför skulle det vara synd om gymkhanaponnyerna? :confused:
Det låter ju tråkigt att du sett det du sett, men jag har bara sett glada ponnyer, som tycker det är skitkul.
 
Sv: Gymkhana-tråd

för att de jag har sett har varit förjävlig ridning. jaaa . har sett en som sagt som man verkligen märkt det på..
 
Sv: Gymkhana-tråd

meen.. om hästarna inte gillar det eller är duktiga i gymkhana låter inte normala personer hästarna gå i det! och mna tränar lydnaden just för att inte dom små pissmänniskorna ska dra hästarna i munnen å så. man är inte såå dum att man håller på med hästarnba på det sättet ni (?) skriver det på. se på internationella tävlingar. Jag undrar verkligen var ni fått allt detta ifrån :S
 
Sv: Gymkhana-tråd

meen.. om hästarna inte gillar det eller är duktiga i gymkhana låter inte normala personer hästarna gå i det! och mna tränar lydnaden just för att inte dom små pissmänniskorna ska dra hästarna i munnen å så. man är inte såå dum att man håller på med hästarnba på det sättet ni (?) skriver det på. se på internationella tävlingar. Jag undrar verkligen var ni fått allt detta ifrån :S

men asså, tror du verkligen att alla människor tänker så? Jag är ganska så säker på att den människor som hoppbruden känner håller på md gymkhana även om deras ponnyer inte skulle tycka det var specllt skoj

och mna tränar lydnaden just för att inte dom små pissmänniskorna ska dra hästarna i munnen å så.

Förstår inte riktigt vad du menar med det? Vada träna lydnad för att dom inte ska dra dom i munnen?
 
Sv: Gymkhana-tråd

har varit med på nästan alla gymnkhanatävlingar som har varit häromkinrg, VM till exempel. lite bättre ridning men långt ifrån bra. Vet många ponnyer som inte lämpar sig för gymkhana men de e la den ända ponnyn dom har råd med .- jag vet vad jag har sett. har många kompisar som tävlar gymkhana och gillar inte de dom gör.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 596
Senast: Fibusen
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 760
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 370
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 782
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp