Bukefalos 28 år!

Gymkhana-tråd

Sv: Gymkhana-tråd

bara de här med framridning på gymkhana. Haha hopp upp på hästen, fyra sträckor i race fram och tillbaka, tjöta lite, fyra växlingar, tjöta, KLAR! De här såg jag på VM nu senast. från landslagsryttarna vill man ju se lite stil på de hela men inte ens deeet. även på alla träningar tävlingar jag har varit på med mina kompisar sker detta.. Jäääävligt bra;) jag kommer inte ändra mina åsikter och tänker inte diskutera mer, i de stora hela är grenen skit, men beröm till de ryttarna som tänker och bryr sig om sina hästar.... hejsvejs!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gymkhana-tråd

Vill bara komentera lina, som tydligen inte har någon riktig insyn i sporten gymkhana. Liksom i hoppningen finns det gräsrotsnivå och elit i gymkhana, av en gymkhana häst i hög nivå krävs det att den är mkt dressyrtänad och smidig, klok och orädd,mkt mkt god kondition, snabb,
Den måste vara skadefri för att hålla i 10grenar varje heat som brukar vara 2 om dagen i 2dagar, en hopphäst hoppar 8 hinder på ett par minuter och i gymkanan är 10 grenar ca 30min. tror du verkligen själv att en häst som bara flängrids håller för den nivån.
Lite kul att du tyckte englands hästar var bra det var inlånade svenska hästar som dom hade och 3 var ridskolehästar.
 
Sv: Gymkhana-tråd

Vill bara komentera lina, som tydligen inte har någon riktig insyn i sporten gymkhana. Liksom i hoppningen finns det gräsrotsnivå och elit i gymkhana, av en gymkhana häst i hög nivå krävs det att den är mkt dressyrtänad och smidig, klok och orädd,mkt mkt god kondition, snabb,
Den måste vara skadefri för att hålla i 10grenar varje heat som brukar vara 2 om dagen i 2dagar, en hopphäst hoppar 8 hinder på ett par minuter och i gymkanan är 10 grenar ca 30min. tror du verkligen själv att en häst som bara flängrids håller för den nivån.
Tack för ditt stöd, vdet behövs. Du verkar i alla fall ha lite bättre koll på det här.
Jag har sett rätt många tävlingar IRL, och inte har de flängridit. Det har sett trevligt och kul ut :) Hästarna ser ut att älska det :D

Lite kul att du tyckte englands hästar var bra det var inlånade svenska hästar som dom hade och 3 var ridskolehästar.

:rofl: :rofl: :bow: :bow: :rofl: :rofl:
 
Sv: Gymkhana-tråd

ne för du vet ingenting om det. du har sett ett par bilder. åk ner till göteborg och kolla tävlingarna istället. det jag skriver stämmre in på de flesta. hej svejs!

Jag har sett ett par bilder, det har du helt rätt i. Men jag har inte skrivit någonstans att jag BARA har sett bilder. Jag har vart nere i göteborg och tittat på tävlingar, och alla ser ut att ha jättekul. Till och med ponnyerna, vet många som knappt fått tag i ponnyn, eftersom den har vart så kvick iväg. Hade den inte tyckt det var skoj hade den väl tvärvänt, eller konstrat inte vart så på hugget att den springer före ryttaren.
 
Sv: Gymkhana-tråd

Jag har sett ett par bilder, det har du helt rätt i. Men jag har inte skrivit någonstans att jag BARA har sett bilder.

I ditt första inlägg skrev du ju att du sett ett par bilder och blvirt inspererad.
Men du blev inte inspererad se det IRL då?
 
Sv: Gymkhana-tråd

Då hade jag ingen egen häst, och red en gång i veckan på ridskola, men visst blev jag inspirerad. Det var ju inte så att jag inte tyckte det såg kul ut. Men när jag såg de bilderna härom dagen, så vaknade det ju.

Tycker det är tråkigt att det finns såna som ser det som "misshandel" när många ekipage faktiskt njuter, och tycker det är roligast i världen.
 
Sv: Gymkhana-tråd

Tycker det är tråkigt att det finns såna som ser det som "misshandel" när många ekipage faktiskt njuter, och tycker det är roligast i världen.

men så är det väl egentligen med alla grenar. Finns ju en del som säkert tycker hoppning är rena idiotin.
 
Sv: Gymkhana-tråd

Jo, men det är ju det jag menar. Det här ser man ju i de andra grenarna också, men det finns ju de som tävlar i det ändå. varför skulle gymkhana vara värre än tex ponnyhoppning, där vissa ryttare har skarpa bett, drar i munnen sparkar med sporrarna och slår med spöet. I gymkhana får man ju inte "slå" hästen alls, utan får bara använda sina egna hjälper. Tycker det ser mycket hemskare ut på vissa hopptävlingar än de gymkhana-tävlingar jag har varit på...
 
Sv: Gymkhana-tråd

Hästar är faktiskt designade för att galoppera korta sträckor i hög fart, dressyrridning är då värre för hästarna egentligen då de är absolut inte skapta för det. Och visst finns det lydnad och dressyr i gymkhana, ingen ponny/häst kommer att tvärnita och vända om på en femöring från full galopp, styrd med en hand samt komma så nära att du kan ta ett litet föremål från en hink om den inte tränats mycket till det, och när en häst är så pass upphetsad är det inte lätt heller att få till det.
Hästar brukar älska gymkhana för att det går ut på att ha kul- ryttaren blir glad och självklart smittar det av på hästen. Märks ju till och med på ridskolehästarna när de får köra det!

Visst kan det bli slit och drag i de lägre klasserna (precis som i hoppning, det har jag sett mycket av) men en riktig och resonabel ryttare borde veta att ju mindre slit och mer sits man använder så blir hjälperna mer snabba och effektiva och vinner sekunder. detta är en rolig sport som man kan dra nytta av, det kräver mycket lydnad, snabba reflexer och en massa kul. Omväxling förnöjer dressyr/hopp-ryttare!
 
Sv: Gymkhana-tråd

Någon som verkar hålla med i mitt resonemang :bow: :bow:

Tycker ofta att det ser värre ut på många ponnyhoppningar, där de sliter, slår och gapar när hästen inte förstår vad ryttaren menar. :crazy:
 
Sv: Gymkhana-tråd

Jag blir så trött på alla som nonchalant viftar undan olika ridsätt höger och vänster: alla olika skolor kräver arbete och tid. Det är inte bara att sätta sig upp och sedan är man banne mig elit utan det kräver oändligt mycket jobb och tid, oavsett om det är dressyr, western, hoppning, körning eller hästpolo! Ingen ridgren är mindre värd än den andra så länge den siktar på hästens och ryttarens välfärd och gemenskap som jag hoppas att de flesta gör! Gymkhana är en varierad och rolig sport och som i grund och botten kräver mycket dressyrarbete, lydnad och teamwork av ekipaget- att tuta och köra funkar inte i någon ridgren. Fan åt alla som tittar ned på andra bara för att de inte ägnar 100% åt hoppning eller dressyr. :mad:

// Newage-hopp-och-dressyr-ryttare
 
Sv: Gymkhana-tråd

Jag blir så trött på alla som nonchalant viftar undan olika ridsätt höger och vänster: alla olika skolor kräver arbete och tid. Det är inte bara att sätta sig upp och sedan är man banne mig elit utan det kräver oändligt mycket jobb och tid, oavsett om det är dressyr, western, hoppning, körning eller hästpolo! Ingen ridgren är mindre värd än den andra så länge den siktar på hästens och ryttarens välfärd och gemenskap som jag hoppas att de flesta gör! Gymkhana är en varierad och rolig sport och som i grund och botten kräver mycket dressyrarbete, lydnad och teamwork av ekipaget- att tuta och köra funkar inte i någon ridgren. Fan åt alla som tittar ned på andra bara för att de inte ägnar 100% åt hoppning eller dressyr. :mad:

// Newage-hopp-och-dressyr-ryttare

:bow: :bow: :bow:
"You took the words out of my thoughts"
 
Sv: Gymkhana-tråd

Som aktiv och inbiten gymkhanaryttare sen flera år tillbaka vill jag svara lite på det som hittills skrivits här av typen:
"gymkhana=fel, gymkhanaryttare=idioter"

ALLA grenar kan vara direkt skadliga för hästen om den inte är fysiskt och psykiskt förberedd för uppgiften! ALL ridning skall ske efter sunt förnuft. Gymkhana är en väldigt krävande gren för både häst och ryttare, det är viktigt att man inser det. Och, ja, det passar inte alla, så är det.

Men att gång på gång höra dessa generaliseringar blir tröttsamt, men vi är många som inser att det enda sättet att få slut på det är att visa att vi gymkhanaryttare älskar och tar hand om våra hästar precis lika väl som alla andra. Och också inse att kritiken mot oss inte kommer helt ur det blå. Jag har vart på otaliga gymkhanatävlingar, både som deltagare och iakttagare och jag tränar en gång i veckan så jag har ett litet hum om vad jag talar om.
Dn kritik som jag faktiskt ställer mig bakom är den gällande framridningen, det slarvas något otroligt med detta fortfarande, även om det blir bättre.

En vanlig kommentar som jag inte kan hålla med om är dock att gymkhanaponnyer i allmännhet är mer skadedrabbade än andra tävlingshästar. Totalt nonsens. Vi vet alla mycket väl att ansvaret för hästens hälsa ligger hos ägaren/ryttaren och om denne tar sin uppgift på allvar så ser man till att förbereda hästen för det man förväntar sig av den. Och gymkhana, på lite högre nivå än "avslutningsgymkhana" är väldigt krävande av hästen som sagt. Detta kan inte poängteras nog...

Nu vill jag inte skriva en roman här, men det känns som om det finns en väldig massa fixa-idéer om sporten och dess utövare, mycket på grund av det beteende som uppvisats av ovannämnda utövare ibland... Jag har själv sett dessa skräckexempel... Halta hästar på banan, undernärda hästar, undermusklade hästar och det gör mig alltid lika ledsen. Men inte mer än vad jag sett på random bohuscup för ponny... Skillnaden är att vi är en liten sport och har inte råd med sånt alls.

Bara lite av vad jag tycker...

Tim
 
Sv: Gymkhana-tråd

en sak till. som är vanligt. ett exempel, hästen står i 3 månader, går sen tredagars gymkhanameeting sen står den ytterligare tills nästa tävling.. Det är ju JÄÄTTEBRA. eller att racea fram och tillbaka i en paddock 365 dagar om året e inte så bra. rids aldrig någon dressyr. men visst börja du med det:) viill du ha en sur och kinkig häst efter ett tag, de väljer ju alla själva. tycker det förstör iaf. Min åsikt och jag har sett mkt när det gäller gymkhana. kommer ite ändra den iaf. finns 5 hästar som jag vet som skiftar mellan gymkhana och hoppning vilket jag tycker kan vara bra iaf.

Sorry att jag dubbelpostar, men, herre gud.

1. Vanligt exempel? Jaha, och VAD grundar du det på? Jag tror att det är skitsnack, för låter du en häst STÅ i 3 månader och sen drar iväg på tävling så KOMMER den hästen att bli blockhalt efter max 2 grenar. Punkt slut.
2. Rids aldrig någon dressyr? Okej, alla i mitt lag gör det i alla fall... Jag vet vissa som detta stämmer in på, men tomtar finns i alla grenar.
3. Sur och kinkig häst får du genom att inte ta hand om hästen. Spelar ingen roll på vilket sätt. 'Nuff said.
4. "Detta är min åsikt, JAG KOMMER INTE ÄNDRA DEN", så om jag visade dig en ponny som ääälskar gymkhana och som rids rätt, tas hand om riktigt och mår bra, skulle du blunda och hålla för öronen?
Otroligt barnsligt bara.

Skall du uttala dig, speciellt fördömmande, så skall du ha belägg. Inte komma med argument som "gymkhana-är-fel-för-att-jag-tycker-det".
I inlägget jag citerar så tycker jag mest att du gör bort dig, och säkert många andra med mig.
 
Sv: Gymkhana-tråd

Tror jag absolut inte. Tror de flesta håller med mig där., jag har bildat mig en uppfattning av det jag har sett och så är det med det, synd att jag inte fått se den"bra" - hahaha sidan av gymkhana då.. tråkigt för jag vet de som sköter sig kanon (helt okej för mig)..

Är det inte Okej att jag tycker som jag tycker? vad jag vet så får jag tycka och säga vad jag vill här i Sverige:) lr hur?:p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gymkhana-tråd

Du vet vilka dom är, som jag tycker sköter gymkhana på ett proffsigt sätt.
 
Sv: Gymkhana-tråd

inför veterinärbesiktning då! det är ju bra att dom rider fram sisådär 10 min då om dom ska gå 30 min full fart. jävligt smart:idea:. har sagt och säger det igen, jag vet dom som är på elitnivå och vet dom som sköter det på ett proffsigt sätt, men majoriteten gör det inte! Ändrar mig när jag får se det och det lär jag ju inte. Så står fortfarande kvar med min åsikt ang gymkhana. 8 hinder? snackar du lokaltävlingar lr? Tjing
 
Sv: Gymkhana-tråd

Vi har faktisk veterinær beiktning på noen tävlinger. Vi hadde og besiktning av alle landslagsponniene før sesongstart og da var det 2 som ikke gikk igjennom. Nr 1 hadde gått gymkhana 2 mnd og skaden den viste seg å ha kom ikke av gymkhana, den andre hadde en vridning i koden, som den kan ha fått i paddocken tilogmed...

Det er sikkert mange som ikke rir pent og bare herjer. Jeg skal ikke snakke om hvordan det er i sverige, men sånn er det hvertfall ikke i Norge. Alle skritter opp hesten i 10-15 minutter og varmer den opp med volter og vendinger, overganger og tempovekslinger.

Selv har jeg tävlad en tid og jeg rider faktisk masse masse med dressur. I Norge har vi ponnier som går FEI nivå i dressur og tävlar hoppning i medelsvår høyde som går gymkhana.

Min ponni har jeg trent opp i 1 år og 4 mnd (jeg har hatt andre ponnier før) og hun er fremdeles ikke utlært. Jeg startet forsiktig med å venne henne til utstyret og så gjorde jeg øvelsene i rolig tempo for å venne musklene hennes til de krappe svingene i rolig tempo først, for så å øke farten ettersom hun blir erfaren.
Når jeg skal ri tävling så varmer jeg opp i 30 minutter til første gangen om dagen. Da skritter jeg henne varm lenge og så varmer jeg opp med dressur, andre omgangen varmer jeg henne opp kortere tid, da hun er varm i musklene allerede.

Ponnien min trives med games. I begynnelsen var hun redd i vekslinger når de andre ponnien kom mot henne men vi jobbet med det på trening og i tävlingsammenheng så gikk hun alltid først. Nå veksler hun som en gud.

Legger ved et apr bilder på meg og min ponni... så kan dere se selv...
dbcf


dbcf


dbcf


dbcf
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 601
Senast: Fibusen
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 760
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 370
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 782
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp