Bukefalos 28 år!

PopcornPlayer

Trådstartare
Jag har inte ridit Gymkhana på hundra år (typ) och har ett vagt minne över vilka gymkhanalekar vi brukade rida.

Nu har vi lite första Majfirande/städande i stallet i veckan och tänkte köra lite gymkhanalekar med stalltjejerna som avslut, men jag behöver tips på gymkhanalekar.

De är fyra tjejer, uppdelade i två lag, dvs två och två. Tyvärr har vi nog bara fyra hästar som kan gå sådana lekar utan att flippa ur helt.
Hästarna är 95 cm, 140 cm, 148 cm och 160 cm och tjejerna är ungefär lika långa längdmässigt.

De lekar jag kan minnas är
* Vanlig slalom mellan koner/hinderstöd, samt slalom där hästarna "sitter ihop" genom att ryttarna håller i varsin ände av ett grimmskaft
* Plocka upp ett äpple med munnen ur en hink med vatten/plocka upp sockerbit med munnen ur en skål med mjöl med hjälp av munnen
* Rida med en potatis/ett ägg i sked från ena änden till den andra
 
Sv: Gymkhana

Vad roligt med gymkhana! :D

En lek som brukar vara rolig är klädstafetten - man rider till ena änden där en hög med kläder finns, hoppar av, klär på sig alla kläder (kan typ vara byxor, västar, tröjor, solglasögon, mössor, strumpbyxor, handskar etc.), hoppar upp och rider tillbaka till sin lagkamrat, hoppar av, klär av sig kläderna, lagkamraten klär på sig dem, hoppar upp, rider till andra änden och antingen tar av sig kläderna igen eller bara rider dit och tillbaka i mål. :)

Sen finns det också den klassiska sopsäck-stafetten, där man rider till andra änden, hoppar av och hoppar tillbaka i en sopsäck med hästen i handen, brukar vara jättekul! :D

Det finns även vattenmuggsstafetten, lite som äggstafetten, men här får man en mugg fylld med vatten och ska rida med den fram och tillbaka, sedan ge den till lagkamraten som rider fram och tillbaka. Den som har mest vatten kvar vinner (brukar oftast inte finnas många vattendroppar kvar...:D) Man kan även göra den så att man ska fylla en hink med så många muggar vatten som man hinner på en begränsad tid, också här gäller det att inte spilla, annars måste man rida av och ann många gånger. :) Dock bör man beakta att det är nästan 100% säkert att hästen får vatten på sig vid denna stafett, så har man känsliga hästar kanske äggstafetten är bättre :)
 
Sv: Gymkhana

Åh, håller med ovanstående, vad kul med gymkhanalekar! Nu minns jag min svunna ridskole- och ridlägertid :D

Kommer dock inte på någon mer lek än de som redan nämnts.
 
Sv: Gymkhana

En lek jag kommer ihåg från ridskoletiden är att ryttaren ska sätta pannan mot ett ridspö som sitter i en kon, och snurrar x antal varv sen ta sej tillbaka, snabbaste fram o tillbaka vinner :-) man blir ganska yr och det är kul att se dom vingla och ev trilla :-P
 
Sv: Gymkhana

Kul med gymkhana ;) Inte så länge sen jag körde gymkhana på min ridskola, men då vi inte kunde hålla på att plocka fram en massa grejer så körde vi istället med lite smått och gott i ridhuset!

Populärt på min ridskola är bl.a att man har två hinderstöd, mellan vilka man först tar med sig en kon och sätter på hinderstödet längst bort. Sedan ska nästa rida fram och ta med sig konen, snabbast vinner. :laugh:
Eller att man tar fram två sockerbitar och lägger ner dem på det lägsta möjliga med en bom på (som ett väldigt litet hinder). Då rider man fram till "hindret", hoppar av hästen och balanserar på bommen medan man håller i hästen och sedan springer tillbaka. (väldigt roligt och väldigt svårt!) :bump:
Så finns också varianten av det första att man istället för att hålla i konen ska balansera den på hjälmen utan att hålla i sig och sedan lägga konen på hinderstöd o.s.v.. Det finns ungefär en miljon olika varianter att använda koner och hinderstöd! :up:
 
Sv: Gymkhana

tips om hästarna, ta 2 hästar och kör byte av ryttare, dvs första ekipaget rider och sen snabbt av hästen och nästa iväg. blir alltid roligare om man dessutom är barbacka :p. körde detta på ett ridläger ^_^, var ca 5 i varje lag men bara 2-3 ryttare i varje omgång. så hade folk som var beredda att slänga upp nästa ryttare så fort den första kastat sig av hästen :rofl:. favoriten var då hoppa hinder på bort vägen(eller vad man ska kalla det?), runda en kon och hoppa igen på hemvägen, enkelt men fartfyllt och man märker tydligt om man har kontroll på hästen :p.
finns annars; slalom bort och hoppa hinder på hemvägen,
full galopp bort och skritta hemåt(travar hästen så måste man stanna och räkna till 10 typ).
rida mot ett hinder hoppa av och hoppa över och krypa under hindret(utan häst), upp igen och rida bort runda kon och hoppa på hemvägen(sadel är trevligt att ha här).
sen den klassiska med flaggor, en kon/hink/tunna i mitten av banan och en i slutet med flaggor. första ryttaren har en flagga i handen, rider fram och placerar flaggan i mitten konen, rider och tar en ny och lämnar över den till nästa som upprepar processen. kan upprepas med bollar men då att ryttaren får hoppa av för att ta en ny boll i slutet av banan.

hittade en länk med beskrivning på gymkana grenar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article11078388.ab
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp