Gymnasiearbete

olivia04

Trådstartare
Hejsan!
Någon som har tips på vad man kan skriva för gymnasiearbete som har med hästar eller ridsporten att göra? Jag läser ekonomi juridik så ämnet eller frågeställningen måste ha någon juridisk koppling, så exempelvis lagstiftning eller rättsfall!
 
Reklamationer av hästar kanske vad som gäller och redogöra för aktuellt rättsläge. Är ju olika beroende på om man köper av privatperson eller företag.
 
Reklamation och fel vid köp är rätt uttjatat, jag hade skrivit om avtal vid uppstallning! Vad är det man hyr, en specifik box i stallet, en plats nånstans i stallet, vad innebär kallhyra egentligen? Besittningsrätt, finns det! Och så vidare
 
Hyreskontrakt vid uppstallning, fodervärdsavtal, medryttaravtal och reklamation av hästrelaterade tjänster, tex vad händer om man tar ut en person som ska behandla ens häst på något sätt och sen vill reklamera jobbet av någon anledning, hur går man tillväga då?
Jag håller med om att reklamation av hästköp är ganska uttjatat även om det såklart är ett ämne som ständigt är på tapeten.
 
Tack för svaren! Jag har dock bestämt mig för att skriva ihop någonting om djurskyddslagarna. Eventuellt jämföra med ett annat land (vilket isåfall?), kolla djupare in i tr samt fei´s bestämmelser, eller om man bör stoppa djurförsök? Finns det någon mer koppling man hade kunnat dra som är mer inriktad på hästar? Tänkte kanske om det är etiskt försvarbart att tävla med hästar, men det blir inte så juridiskt:confused:
 
Jag ritade om min ridskolas hela anläggning utifrån ett djurskyddsperspektiv. Lutade det mer mot det arkitektoniska då jag gick NV men det går att få in en hel massa juridik och ekonomi i samma idé.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hejsan, jag går just nu mitt andra år på den naturvetenskapliga linjen och ska snart börja skriva ett gymnasiearbete. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
931
Senast: Nevermind
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp