Bukefalos 28 år!

Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

L

Lilla_Jag

Detta kan låta fånigt, men jag behöver ändå hjälp/Pepp vad som..

Det är en häst på ridskolan som är helt underbar enligt mig lite busig.bockig och bits. men helt underbar när man pysslar om. Lägger huvudet på axeln. världens ängel då :p Och det spelar ingen roll hur många gånger jag blir avslängd elr biten det är ängeln!

Och så kommer vi in på andra delen, kan ena stunden vara ko lugnt sedan kryper räddslan fram, ifall ngt skulle hända och hästen märker ju det såklart och båda blir stressade XD

På marken då.

Men det är till och från olika dagar. Klarar av honom och i ridskolan är jag den ända som tycker om honom. sedan kan jag förstå att hästar blir irriterade när det är flera andra som springer fram och tillbaka, fusk borstar & Kratsar osv..


Sååå... Hur tycker NI att jag ska göra för att kunna visa att jag inte blir stressad Osv?
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Sjung :D Det är det enda som fungerar för mig. Folk lär kolla lite konstigt på dig men vad fasen :angel:

När du sjunger kan du omöjligt "glömma bort att andas", min häst brukar dessutom undra vad tusan jag sysslar med och därav inte fokusera på vad det nu kan vara som stressar upp honom (eller mig).
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Haha, Ska testa det imorrn för jag ska ha honom första lektionen :D

Tillsdess får jag komma på ngn låt som fastnar på huvudet :p
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

När jag blir lite smånervös/stressad/rädd pratar jag alltid. Jag brukar prata för att lugna hästen i situationer som hästen är stressad i, för det är även då jag kan reagera själv. Egentligen lugnar mitt prat mig själv mer än vad det lugnar hästen, men genom att jag lugnar ner mig lugnar sig även den tillslut också. Jag pratar om allt mellan himmel och jord, det är bara att köra på..
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Hm.. Ska prova det, får testa mig fram med att prata & Sjunga lite, det låter bra dock kommer alla stirra konstigt men det är ju inte farligt igentligen :)
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Sjung tyst :idea: Haha, nej men kollar någon konstigt så säg bara att du slappnar av bättre om du sjunger eller något sånt. Mina stallkamrater är vana vid att jag hittar på alla möjliga konstiga saker, oftast frågar de inte alls längre och säger de något så är det "Vad är nu detta bra för?" :D

Vet att stämningen kan vara lite annorlunda på ridskola, men låtsas att du pratar i telefon annars eller något. Då fungerar ju prata knepet i alla fall, sätt i en handfree och gå och babbla om vad som helst :)
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Fast handsfree fungerar ju inte så bra om man rider i ridskolegrupp, tror inte att ridläraren blir så glad då :p

*kl*

Man kan visksjunga eller viskprata, du kommer fortfarande att andas :)
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Jag fattade det som att det var på marken det handlade om, men är det i ridningen så förstår jag att det inte är någon bra idé :p
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Jaha, jo jag såg nu när jag läste om inlägget att det nog handlade om hantering från marken. Inlägget var lite rörigt. Ja, men då kan kan ju sjunga och prata bäst man vill, det spelar ju ingen roll!
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Förösk fokusera på det du tycker är bra med hästen. Och det finns ju en anledning tilla tt bara du tycker om hästen.
När jag var yngre var det en ponny som nöstan bara jag tyckte om. "Han tränger ju in/bits/sparkas" tyckte andra. Men det gjorde han inte med mig. Såg också ibland att han knappt fick titta på tjejerna för då bannade dom han. Väntade sig väl att han skule bita eller nåt...? Men han måste ju få titta.
Det har också varit en annan ponny som nästan ingen tyckte om. Hon var lite svår i ridningen för var du inte med gjorde hon typ som hon ville, men då fick man ju rida. Man var ju tvungen att koncentrera sig.
Ibland när jag hamnar i en lite stressig situation, (beroende på vad det är ) kan jag istället bli lugn. Kan tänka mig, på det du skriver, att du omedvetet väntar på att nåt kanske ska hända. Koppla bort det. Tänk inte alls på det. Du säger ju själv att hästen är en ängel ibland.Tänk bara på det.
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Haha XD mitt jeadset har muppat upp sig så får nöja mig med att prata/visa med hästen och det gick faktiskt bättre denna gång :D
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Förlåt att inlägget blev ganska rörligt, har ganska svårt att skriva en sak och skriver allt som ploppade upp i huvudet, ska tänka på det nästa gång :D
Och det gick bättre med att viska/sjuga/prata :D
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

nu när du säger det tror jag så oxå faktiskt. För jag kollar alltid hästens humör innan jag går in till den och fixar osv, samma sak med sadlingen och allt annat.
Men det gick bättre andra gången jag fick göra samma sak. första var som vanligt men andra gick det verkligen bättre förutom sista hoven som jag blev osäker på. Men får väl träna bort det på något sätt :)
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Jag har kommit på att jag liksom nollställer mig själv ibland, om du förstår hur jag menar, när jag går in till en häst. Jag tänker ingenting och försöker att inte känna nåt heller (tex lite nervös). Nu är jag sällan nervös när jag ska in till en häst då jag hållit på så länge, men visst kan man ju vara lite försiktig ibland. Tror att det bästa bara är gå in till hästen knäppa loss den om den sitter fast och vända och sätta fast den. Alltså bara göra och inte tänka så mycket. Visst kollar jag också lite hur hästen ser ut när jag går in till den. Men så länge hästen inte har öronen platt mot nacken och ser ut som den ska hugga bryr jag mig helt enkelt inte.
"första var som vanligt men andra gick det verkligen bättre förutom sista hoven som jag blev osäker på", menar du att hästen drog till sig benet? I så fall är det bara att göra ett nytt försök. Så länge hästen bara drar till sig benet och inte sparkar, tycker jag inte man behöver tänka så mycket på det. Bara att lyfta igen. Kanske hålla ett stadigare tag om hoven och hålla emot när hästen försöker dra. Efter en liten stund slappnar dom ju av.
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Jag förstår vad du menar. Första försöket var sista hoven när jag kratsade, öronen väldigt långt bak och drog ner hoven och försökte bocka. men efter ett tag slutade han och det gick bättre.

och sedan är det väl när man vill vara försiktig blir jag iaf osäker och mest rädd att bli sparkad. Men ska testa med att låsa in alla känslor elr vad man nu säger, dock tycker jag inte att det är lätt att låsa in tankar när det gäller djur men får göra mitt bäste :)
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Att vara försiktig behöver ju inte betyda att man blir osäker. Att vara försiktig med hästar kan du ju vara ändå, försiktig, men säker. Jag är lugn och mjuk när jag rider, men det betyder inte att jag är osäker eller att jag inte kan ta i. Det är bara så jag är som ryttare.

På det du skriver undrar jag väl lite vad en sån häst gör på en ridskola... Om han är så otrevlig att hålla på med.
En häst som stått påridskolan fick vi varken borsta på benen eller kratsa hovarna på då han sparkade lätt. Han var lite "vaktig" eller vad man ska säga, om sina bakben, då han fick försvara sig i hagen då han var ny.
En annan häst reagerade både jag och en i min ridgrupp på då vi tyckte att han blivit otrevlig att göra i ordning och sa det till ridläraren. För har man varit 10 år hade man nog lätt blivit lite rädd. Men det blev bättre efter ett tag. Egentligen är hästen så att han kan se sur ut, men menar inget. Förmodligen för att det inte ska springa en massa folk hos honom, så han får vara i fred. Går man bara in gör han ingenting.

Även om du känner dig osäker, låtsas som att du är säker, för då blir du nog också det. Du vet ju egentligen vad du gör eller hur?
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

hm.. Så långt har jag faktiskt inte tänkt när det gäller osäkerheten, men idag har jag sett/läst att även om är är försiktig & Lugn så är man inte osäker, recis som du säger/skriver.

Jag frågade förut ridskole läraren vad Hästen gör här om han e så bockig osv.
Fick svaret att han testar varje ryttare, men även grining när det kommer massa folk ut & in.

Jag tror jag vet vad jag håller på med om man säger så, eftersom jag bara ridit i ett år i höst. Men jag får traggla vidare men den lilla osäkerheten som kryper upp ibland ;p
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Att vara försiktig är inte lika med osäker/nervös. Att vara försiktig tycker jag mer handlar om respekt mot hästen. Är man väldigt hård mot en häst och stressar upp den tex, då kanske man är osäker/rädd tex. Sen finns det ju personer som bara är hårda i sitt sätt.

Du lär dig ju mer för varje gång. Bli inte nervös för att du inte vet hur du ska göra, fråga istället. Ingen kommer ju bli arg på dig för att du frågar/ber om hjälp. Kan fortfarande ibland be om hjälp med tränsning om hästen absolut inte vill hålla ner huvudet (och då har jag ändå ridit i 20 år. Men jag är ganska kort.)

På ridskolan där jag rider har dom sålt hästar som inte passat. Så en sån där häst kan jag inte tänka mig skulle ha stannat allt för länge här.
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Ja jo.
Jag lär mig och idag blev jag extremt glad för jag gjorde det jag ska och blev inte osäker! :D en början iaf :D Hästen har vart på ridskolan i 20år och han har nästan alltid varit så, dom vet inte varför han blev så där sur osv..
 
Sv: Hälften räddsla & Hälften ko lugn..

Det är ju jättebra. Se det som ett framsteg :)

Hästen har varit där i 20 år och alltid varit så sur och jobbig att hålla på med. Tror knappast en sån häst stannat så länge där jag rider, men men...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp