Bukefalos 28 år!

Hälta - ev karpaltunnel

Asa_S

Trådstartare
Har precis kommit tillbaka från klinik med min halta häst och vi har fått tid för UL nästa vecka. Dock är inte vet säker på riktigt vart det sitter, och inte jag heller...

Jag upptäckte att hon var halt hö fram 16 dec då jag av en tillfällighet inte hade fäst inspänningstyglarna före första traven. Några veckor före dess har jag tyckt att hästen inte riktigt kändes som den skulle men trots upprepat travande i lätt sits på lång tygel har det inte funnits någon hälta alls på rakt spår, och gör fortfarande inte. Det gick inte heller att böja fram någon hälta på löpgången idag, det enda vi var överens om var att hästen var en aning irriterad vid böjning lågt och inte heller ville gå upp i trav, men ingen som helst hälta kunde synas. Den syns alltså på böjt spår och är värre efter longering i djupsnö. På liten volt (6-8m) klart värre i höger varv än vänster, men på större volt snarare tvärtom. Vet tyckte att det var mer en rörelsestörning än en hälta, jag tycker inte det men vi är överens om att det ser ut som om hästen liksom "slänger" fram höger hov och nästan vill landa bakom trakten. Nu är hon halvtravare och har inget snyggt rörelsemönster och den andra hoven gör hon nästan likadant med men inte lika mycket. Vet bedövade inte led utan nerv (?) för att vi skulle bli lite klokare på vart det satt. Hoven (hovled, kronled tror jag hon sa att det skulle ta) blev det ingen skillnad med, men när hon hade bedövat ovanför kotan var hästen sig själv igen. Medan vi stod och väntade på att den bedövningen skulle ta, började det droppa vätska från en punkt ovanför höger framknä, där ingen hade stuckit ännu. Vi blev väldigt fundersamma över detta men efter longeringen var det borta, då upptäckte vi dock att hästen var svettig bara på in/framsidan av det frambenet högt upp, som rann nedåt (dock ej ända ner dit där det droppade). Både hältan på böjt spår och svettningarna tyckte vet tydde på karpaltunnelproblem och hon menade att även om vi inte bedövat högre än ovanför kotan kunde den bedövningen "ta" även baksida framknä.

Vet föreslog röntgen av kota och framknä samt återbesök med UL. Då blev jag lite velig, dels kändes det som om vi egentligen inte skulle få några svar förrän av UL iallafall och dels var det 28 grader kallt och bilen hade redan stått mer än två timmar och jag ville gärna ha igång den igen för att kunna åka hem och röntgen tar ju ytterligare en timme. Hade vi kunnat böja fram en hälta skulle jag inte tveka att röntga men som det nu var så hade vi ju inte kunnat göra det. Så jag avböjde. Dumt kanske?

Är det någon som efter denna beskrivning kan ha något förslag på vad det kan tänkas vara för fel :confused:? Om vi inte hittar något på UL samt ev kompletterande röntgen är alternativet enligt vet att ställa av 2-3 månader och sedan sätta igång igen försiktigt och se om det håller. Jag vill inte ens tänka tanken att börja om en gång till - när hästen äntligen håller sig på benen i ett helt år så ska jag måsta ställa av igen, på vinst och förlust...

Och ja, under den här tiden till idag är hästen skrittad uppsuttet och i tömkörning, samt kollad i longering i trav med jämna mellanrum. Det värmer inte ur, det finns ingen värme och ingen svullnad. Det är inte vare sig bättre eller sämre före/efter ridning.

Erfarenhet från karpaltunnelproblem eller idéer om annan diagnos tages tacksamt emot!
 
Sv: Hälta - ev karpaltunnel

Plockar upp den här igen. Igår fick jag svar på mycket och jag känner mig ganska kluven just nu. Ska försöka skriva så att det blir någon struktur på det här fast tankarna virvlar.

Vi UL:ade hovben, krona och kota på höger fram. Veterinären hade mer el mindre övergivit sina första tankar på framknä, vilket kändes rimligt för jag hade också funderat och hittat motsägelser i att börja där. Nåväl, pålagringar på kronleden hittades, mitt fram, och troligtvis galla också. Det som i dagligt tal kallas ringkota - fast bara mitt fram.

Veterinären var dock lite förbryllad över att hältan var så liten, så hon föreslog att vi skulle kolla även andra frambenet för att se om det var dubbelsidigt - vilket det var. Det var mindre på det benet, så pass att det var gränsfall om det hade synts vid vanlig röntgen, men det fanns där. För ca 2 år sedan hade hon en allvarlig ligamentskada på det benet (hagskada) och vi misstänker att hon har överbelastat det andra frambenet och att det är anledningen till att pålagringarna är större där.

Så långt var allt OK. Vi ska medicinera, sko med ringsko och sula, vila 4 v och kolla om hon är besvärsfri då. Är hon inte det så får vi ta det då. Ingen mer hoppning och det känns tråkigt då jag faktiskt helst vill hoppa, men det har ju ändå inte fungerat och nu vet vi ju troligen anledningen till det också. Men min inställning initialt är att jag är relativt obekymrad, hon har ju varit hältfri fram tills nu och jag kan backa tillbaka en bit och avstå från det jag har gjort för att främja hoppningen och då tror jag att hon kommer att fortsätta vara ohalt (om inte pålagringarna fortsätter att växa, förstås).

MEN! tänk om grundläget bara är att hon har lika ont i båda frambenen och därför inte haltar? Hennes normala ridstatus är ju att hon gärna är okoncentrerad, är lättare att korta än att länga och att hon "värmer in i bjudning" (värmer ur smärta?), saktar farten i bomserier (ont i landningen?) och går bäst i ridhus (mjukare underlag?). En sidoeffekt av att hältan försvann vid bedövningen var koncentrationen :crazy: medan hon var halt sprang hon och tittade på allt annat, när hon märkte att det inte gjorde ont längre tog hon kontakt med mig och jobbade på jättebra direkt.

Som sagt, jag har gott hopp om att hon kan bli hältfri, men finns det något sätt att märka om hon faktiskt är smärtfri också?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 393
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp