Bukefalos 28 år!

Hämta tillbaka såld häst ?

urkella

Trådstartare
Har jag rätt att göra det ? Sålde en häst för 4 månader sedan och dom skulle ha honom på avbetalning. Fick en mini-shettis som delbetalning när dom hämtade honom som vi sa gick som handpenning (värde 12 000) så ska ha 28000 till av dom. Vi sa att den jag sålde går som foderhäst tills han är fullbetald, vilket vi satte midsommar som slutdatum samt att dom skulle sätta in minst 2000 i månaden. Jag har inte fått in ett öre ut av dom sedan dom hämtade honom. När jag försökt få tag på dom har dom sagt att dom ska sätta in i dagarna eller så är inte deras telefon igång. Fick därför maila deras dotter (som har honom) att har jag inte fått in minst en viss summa tills slutet på mästa vecka kommer jag göra en polisanmäla om att ta tillbaka honom. Kan jag göra så ? Det står i kontraktet att han är säljarens egendom till fullo fram tills han är fullbetald och nu har dom ju bara betalat handpenningen om man ser det så. Tycker jag gett dom många chanser nog nu. Samt att jag inte ens fått passet på shettisen fast han står som min :confused: Känner mig verkligen blåst utav dessa människor nu :(
 
Sv: Hämta tillbaka såld häst ?

Polisanmäla för vad? Kan inte se att det hamnar under allmänt åtal.

Det jag föreslår att du gör är att koppla in KFM om du inte får pengar enligt er senaste överenskommelse. Meddela dem att du kommer att lämna ärendet till KFM för handläggning, då kanske det blir lite fart på det hela. Annars är de ju fullt varnade om vad du kommer att vidta för åtgärder.
 
Sv: Hämta tillbaka såld häst ?

Kontraktbrott tänkte jag, syrrans pv har en släkting som jobbar inom polisen och han hade hjälpt en vid liknande fall. Men blir kolla med kronofogden med isåfall. Men om dom nu inte inte betalar så borde jag väl ha rätt att ta tillbaka honom då han fortfarande står som min häst ?
 
Sv: Hämta tillbaka såld häst ?

Kontraktbrott tänkte jag, syrrans pv har en släkting som jobbar inom polisen och han hade hjälpt en vid liknande fall. Men blir kolla med kronofogden med isåfall. Men om dom nu inte inte betalar så borde jag väl ha rätt att ta tillbaka honom då han fortfarande står som min häst ?

Avtalsbrott är civilrättsligt, du måste alltså själv dra det inför domstol och stå för fiolerna. Faller ej under allmänt åtal.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 715
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp