Bukefalos 28 år!

hänger i hackamoret

noble art

Trådstartare
Som ni säkert läst tidigare har jag haft många bett trådar och har hittat det han funkar absolut bäst på, hackamore. Men ibland liksom hänger, eller vilar han mot det, och blir mkt tung o framåt. Han jobbar ändå på helt rätt, men det går för fort och han blir tung i handen. Jag försöker driva på och sitta till riktigt men det är enormt svårt då han har ett enormt tempo, en enorm steg längd och under tramp att jag själv känner mig som en nybörjare då han går så bra. Vad ska jag göra?
Växlar ibland med 3-delat, och enstaka gånger kimberwick, ALDRIG mer mitt pessoa, det ska väck....
 
Sv: hänger i hackamoret

Hm, jag har inte sett dina andra bett-trådar men... De flesta hästar jag ridit med hack har hängt sig när de blir vana vid det, så man får helt enkelt växla...kombinationsbett som verkar både på nosrygg och i munnen kanske vore något? Har själv endast ridit med ett Myler kombinationsbett och det var fantastiskt bra. Men så kan man ju också göra en "dadde-grimma", d.v.s. du tar en nosrem och trär igenom bettringarna och genom aachen-nosgrimman så du liksom "lyfter upp" bettet lite, beroende på hur mkt du vill spänna det. Då ligger bettet mkt mer still samt när du tar i tygeln verkar det lite i munnen men också på nosryggen :).

Men som sagt, jag tror det bara hänger på att kanske hitta ngt mer hästen trivs med och så växla mellan de två :).

Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: hänger i hackamoret

vad är kombinations bett? hur funkar det och vilka sorter finns?

Ja, det är nog så som du skriver att han blir för van vid det och liksom tar stöd mot det. Tyvärr går han inte alls lika bra på tre delat, men det krävs väl mer av mig då förstås så det är väl bara att kämpa på.
 
Sv: hänger i hackamoret

Ett kombinationsbett fungerar som så att när du tar ett tygeltag så verkar det inte bara i hästens mun utan även över nosryggen. Något som är viktigt är att ett sådant bett är skarpare och det är mer eller mindre hävstångseffekt på dem - så de kräver en rutinerad, mjuk och mycket stabil hand.

Typ såhär ser bettet ut som jag ridit med: http://www.mylerbit.com/dimg/thm/t300_4894dd886536a6eda2c1ab7b6799444f.jpg . Enda skillnaden är att jag hade fårskinnsludd både på nosryggen och under hakan på hästen samt att det svarta snöret inte hade någon ögla på sig utan var mer som en vanlig nosgrimma. Vi började med att sätta tygeln i stora ringen och sedan flyttade vi ned ett snäpp om det inte fick önskad effekt.

Det är inte ett bett jag skulle rekommendera att rida på varje dag, men kanske 1-2 dagar i veckan som ett litet "hallå" för hästen.

Vilka sorter som finns vet jag inte, jag har bara använt ett...
 
Sv: hänger i hackamoret

Men så kan man ju också göra en "dadde-grimma", d.v.s. du tar en nosrem och trär igenom bettringarna och genom aachen-nosgrimman så du liksom "lyfter upp" bettet lite, beroende på hur mkt du vill spänna det. Då ligger bettet mkt mer still samt när du tar i tygeln verkar det lite i munnen men också på nosryggen :).

Detta ska jag prova,har aldrig hört tals om dadde-grimma......Jag antar att man inte spänner snok remmen allt för hårt...
 
Sv: hänger i hackamoret

jag vill inte ge honom ett "hallå" genom att skarpt bett, det vill jag göra med röst o säte, det är därför jag började med hackamore.
Har nu inte testat 3-delat på länge då det är fruset i paddocken så det blir mest skritt i skogen.
 
Sv: hänger i hackamoret

aha, där sade du ngt. Jag måste naturligtvis släppa efter på handen så han inte får ngt stöd (vill ju gärna bromsa då det går så fort, men det måste jag lösa på annat sätt)

Och halvhalter, ja nu får jag väl skäll av ngn, men jag är urslarvig på halvhalter, bara glömmer....

Tack för bra påminnelser!
 
Sv: hänger i hackamoret

Ge inte hästen nå¨got att hänga på.
Upprepade halvhalter tex.

Håller med... O läng tygeln. Stoppa med kroppen inte med tygeln. Min Hekla är jättestark och hård i munnen om jag försöker ta tygel på henne, bättre att ge henne den längd hon fortfarande kan skritta på o jobba med mig själv o min sits. Hästen gör bara vad man ber den om och det man tänker att den ska göra.
;) :bump:
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 729
Senast: Kraxa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 229
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 919
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 643
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp