Bukefalos 28 år!

"Hängmatterygg"

Sv: "Hängmatterygg"

Nej, det är jag övertygad om! För hon rids inte mycket och då hon rids kommer ryggen upp och hon får mindre svank.
Ja hon får mindre svank, men hon utsätts samtidit för en kraftigare belastning uppifrån, som i teorin kan vara anledningen till den kraftiga svanken, ifall uppbyddnaden och underhållande träningen brister?

Känner inget samband så, travaren får också mer svank då han travar illa och inte länger överlinjen som han ska i träning.
Men du menar du då att hästen paddlar? D v s sänker ryggen, lyfter frambenen i yviga rörelse, skjuter som attan med bakbenen i stora sega steg och ett något felvinklat bäcken??

Några travare jag kollat på har väldig svank och de går mycket tuffa jobb och även i tryckvagn.
De har stora bakdelar, tunn rygg och spänningar över manke och främre delen av ryggen.
Har dessa 'barock' hängmattor liknande spänningar tro?

Jag kan se framför mig hur din häst pustar ut och slappnar av på gången och att ryggen därför sjunker en aning.

Men jag funderar över det där med stor mage, jobbar antagonisten magmuskulaturen bra då hästen arbetar så pass och ändå är stor om magen.
Det beror alldeles på vilka hästar som jämförs. Skulle min jämföras med en ridhäst så skulle han inte se speciellt tjock ut, men om man jämför honom med en mager, magsårs travare DÅ ser han ut att ha hängmage, men inte att förglömma att han även har svikt i ryggen, som många av dessa uppdragna hästar saknar.
Bukigheten har väl oftast inte med mycket mat att göra utan mer oengagerade magmuskler.
Troligen mer med en obalanserad foderstat?
Ett snabbjobb drar ihop buken och höjer då även ryggen, och pållen ser ut som en vanlig travare, åtstramad likssom.
(inte så positivt i barockögon kanske, hellre då svingande slapp rygg..)
Tror att vissa travmänniskor ser på saken precis tvärt om, och därför anses min häst som ett totalt misslyckande. :angel:
 
Sv: "Hängmatterygg"

Men jag kan även se en hållning med större självförtroende ifall jag tränat lättare.
Och det är just därför jag tränar. Det är den och smidigheten jag vill utveckla, men inte på bekostnad av humöret, att den tex är på väg att stänga av.

Intressant att se skillnad på hästen beroende på hur hårt man tränat eller hur?

Trots att jag nog hellre ligger lite under 'gränsen' för att spara hästen under travtränignen, svårt att äta kakan och ha den kvar...
 
Sv: "Hängmatterygg"

Jag är inte så erfaren och tränar därför som "hårdast" när jag har instruktör. Och ändå ser hästen aldrig trött ut efter vår träning. Andra indikatorer efter träning är att han tar ut steget i avskrittningen och att han har "längre ben".
 
Sv: "Hängmatterygg"

Sättet att träna på har nog stor betydelse. Usch, idag hade vi styrketräning (i skolan, obligatorisk närvaro). Jag tycker den träningen (på det sätt vi fick utföra den) var riktigt nedbrytande och dålig. Min kropp mår riktigt dåligt nu. Efter ett yoga- eller tai chi-pass däremot har musklerna (kroppen i en helhet) fått sig en genomkörare, men det är inte nedbrytande arbete och även min själ har fått sig en omgång. Jag mår helt enkelt bra i kropp och själ när jag utövar det regelbundet. Styrketräning på det sätt vi gjorde idag skulle jag gå under av.

Det där med träningsvärk. Innan jul när vi hade vår massagekurs hade jag vid avslutande helkroppsmassagen ordentlig träningsvärk i kroppen (verkat pålles hovar två dgr tidigare eller nåt). Jag som vanligtvis i stort sett inte har några spänningar/knutor i benens muskler (iaf inte musklerna runt femur) hade då åtminstone 3-4 knutor i vardera quadriceps och flera i hamstrings. Så känns alltså träningsvärk från utsidan, vad det egentligen beror på vet jag inte heller. Är nog som med all forskning, att det finns olika teorier ;)

Mer flum från min sida orkar jag inte med nu pga träningen idag som kört totaltslut på min hjärna :smirk:
 
Sv: "Hängmatterygg"

Jo, men tror du inte att många travfolk misstar sej i såna kommentarer? Går det verkligen bättre för "ranglen" i loppen?

Jag gillar ju din Flings kropp skarpt, ur "ridhäst"-ögon då :).
 
Sv: "Hängmatterygg"

Jo, visst, dom misstar sig. Det kan heller aldrig bli en diskussion om hästens rygg om fokus ligger på meddela att hästen har hängmage. Därför ställer jag frågan här och hoppas att det finns dom som engagerar sig i rörelsen i hästens rygg vid arbete och avslappad (inte förslappad).
 
Sv: "Hängmatterygg"

Att diskutera med riktigt inbitet travfolk känns som en jobbig utmaning.
Så vi kör vårt race utan att sätta en fot på travbanan tills hästen är ombyggd! :D
Ja, han har paddlat, men gått ruskigt fort ändå, men i mina ögon har det sett överjävligt ut. Ibland har han orkat med sin enorma aktion och hållt ihop och då har det gått ännu fortare och han har varit oberörd efter loppet.
Då han paddlat på med höga knän och frambenen under sig och hoppande bakdel har han sett olycklig och sliten ut då han kommer av banan.-med trött svankig rygg..

Nu är han på god väg att ändra rörelsemönster, men vi måste knyta ihop påsen utan att gå över hans gräns och falla tillbaka i gamla mönster.

Innan han var färdigvuxen funkade det men sedan han växt på sig var han tvungen att börja paddla på för att springa fort, pga bristande styrka och stadga i rygg o bäcken. Låång tunn rygg!

Nu är han mäktig och travar distingt med luftiga rörelser, men har inte nog styrka för snabba farter, då faller det. Så vi jobbar på och försöker flytta fram gränsen, jobbar faktiskt ganska lite ur travsynpunkt men det som görs görs ganska rätt känns det som, för det händer grejor. En häst som tävlat mycket har ju sin styrka i behåll fast man jobbar med annat en period.
Han blir lyckligt lugn och frustar loss av lite skolor och av att sträcka ut sig ordentligt. Är en överrörlig häst som blivit stram och låst av travträningen. :(
 
Sv: "Hängmatterygg"

Jag skulle vilja påstå att dom flesta blir strama och låsta av travträning, -d v s ensidig träning, hård påfrestning, mycket stress.
Överrörlig på grund av för lite muskler eller felaktig foderstat (proteinbrist) eller vad?
Jag har jobbat med Fling i två år och det börjar kännas att vi har funnit en bra grund att stå på. Nu kan vi påbörja lite mer seriöst arbeta tillsammans. Fast ridningen får fortsatt vänta.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Freazer
·
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: Lisasliv
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp