Här stannar Sverige

Det finns en del i branschen som höjer röster för att gå ett steg längre och verkligen demonstrera och inte köra något alls tills något händer. Då kommer den lilla människan verkligen att bli drabbad. (Medicin och lite annat är undantaget)
Vad gäller farligt gods, s.k ADR så finns särskilda regler för det och de med farligast gods får inte stanna hur som helst och är därmed inte med fysiskt i detta. Hur många vet att pingisbollar och schampo är farligt gods? ;)



För transports del hade det varit utmärkt att plocka ut 90% i strejk under hela December.
Effekten hade blivit förlamande ;)

Dessvärre är ju situationen lite knepig eftersom det inte direkt (däremot indirekt) handlar om transportarbetarnas arbetssituation så det skulle troligen bli ett mindre önskat utfall av en sådan aktion.
Påtryckningarna borde komma från hela samhället.
 
Jag är emot lönedumpning, att företag kommer undan med att inte betala sociala avgifter, försäkringar osv. Jag hatar att det i dagens Sverige har skapats ett A lag, B lag (och för den delen C, D, E ner till Ö) med olika, lön, arbetsvilkor och rättigheter. Lika lön för lika arbete borde gälla kvinna som man, svensk som balt. Vissa branscher som transport, restaurang och hotell, bygg är absolut mer utsatta. Ofoget med underleverantörer som är skrivna utomlands så att svenska företag kan svära sig fria och inte behöver ta ansvar är bland det värsta som finns (inkluderat HM med sina fabriker i Bangladesh).

Men i slutändan är det inte de utländska lastbilschaffisarna som bär ansvaret, det är svenska företag med svenska ägare och svenska konsumenter som stolt visar upp sina urbilliga 'fynd', tröjor för en femtiolapp, tomater för 15 kr kilot och liknande. Hur sjutton tror folk att det kommer till Sverige? Alla förfasar sig över utmattade utländska chaffisar som är en trafikfara för sig själv och andra och som saknar försäkringar om något händer. Men vi anlitar glatt polska byggarbetare och peruanska städerskor 'för de är så billiga' när sommarstugan eller köket ska renoveras eller städas. Utländsk arbetskraft som utnyttjas av företag och individer för att dumpa löner och försämra arbetsvilkoren.

Är det rätt att svenska transportbranschen protesterar, absolut! More power to them. Men, lite självranskan är kanske på plats. Det är inte svenska politiker som kan stoppa otyget det är svenska företag och svenska konsumenter.
 
Det är det jag skriver. Det har framförts många förslag för att komma tillrätta med de stora skillnaderna gällande spelregler - men - viljan saknas, bevisligen.

Att inget gjorts hittills beror inte på bristen av förslag eller att våra politiker är ovetandes om situationen.
Nu börjar emellertid skiten rinna över dem från alla håll så snart måste de nog, vare sig de vill eller inte, börja agera innan skiten passerar hjässnivå.
men på det viset jag föreslår så bryter man inte mot eu;s regler, reglerna skulle ju gälla alla, alltså inga konkurrensfördelar

Håller bilarna den säkerhetsstandard som krävs på svenska vägar , åkardrängarna har befogenhet att köra och tiderna i Sverige håller sig inom stipulerade tider så försvinner nog en hel del av dumpingtransporterna.
 
Är det rätt att svenska transportbranschen protesterar, absolut! More power to them. Men, lite självranskan är kanske på plats. Det är inte svenska politiker som kan stoppa otyget det är svenska företag och svenska konsumenter.

Svenska politiker gjorde det möjligt.
Det är lättare för politkerna att förändra åt önskad riktning, så reglerna gäller samtliga från en dag till en annan, än vad det är att få varenda privatperson och företagare att sluta jaga lönsamhet.
 
Svenska politiker gjorde det möjligt.
Det är lättare för politkerna att förändra åt önskad riktning, så reglerna gäller samtliga från en dag till en annan, än vad det är att få varenda privatperson och företagare att sluta jaga lönsamhet.
Vänta ett tag nu, visst var det svenska politiker som accepterade EU villkoren vid inträdet. Men sedan är det väl EU gemenskapen som sätter många av de villkor som skapar problem för den nationella transportnäringen.

Om den svenska statsbyråkratin började agera som ett företag så skulle man istället för att stillatigande acceptera, leta efter möjligheter.
 
men på det viset jag föreslår så bryter man inte mot eu;s regler, reglerna skulle ju gälla alla, alltså inga konkurrensfördelar

Håller bilarna den säkerhetsstandard som krävs på svenska vägar , åkardrängarna har befogenhet att köra och tiderna i Sverige håller sig inom stipulerade tider så försvinner nog en hel del av dumpingtransporterna.

...och som jag skriver har det presenterats många idéer - givetvis som fungerar under nuvarande förhållanden.
Anledningen till att ingenting hänt beror på att det saknas vilja.

Frågan är om sådana förändringar behövs göras då det redan idag finns en lagstiftning som - om den hade följts - hade gjort Sverige för dyrt och krångligt att köra i men inte ens det.
Polisen har bett om mer resurser för att kunna hantera det stora problemet med utländsk trafik men icke.
Viljan saknas.
 
Om den svenska statsbyråkratin började agera som ett företag så skulle man istället för att stillatigande acceptera, leta efter möjligheter.

Ja? Ska jag verkligen behöva skriva det igen: viljan saknas.
Ansvar och förändringar måste ligga på politikernivå, inte hos privatpersoner och företag.
 
Det här med dieselstölder är ju dessutom ett riktigt stort problem och jag tror också att man kan komma till rätta med åtminstone liten del av problemet om man skärper lagarna där det behövs, istället för att tvinga våra svenska yrkeschaufförer till orimliga arbetsvillkor med höga böter för överskridna minuter.. Är det då bättre att de kör som idioter och riskerar sina egna och andra människors liv på vägarna:confused:

Höga böter för överskridna minuter gäller väl alla förare, oavsett nationalitet?
 
Höga böter för överskridna minuter gäller väl alla förare, oavsett nationalitet?

Givetvis gäller bötessystemet rakt över. De problem vi har idag hade vi troligtvis inte haft om de utländska chaufförerna och åkerierna tvingades ta konsekvenserna.
Svenska chaufförer och åkerier kommer inte undan lika lätt.
Problemet är stort och mörkertalet över ekipage och förare som inte håller måttet än större. Polisen har begärt mer resurser för att kunna utöka antal kontroller utan resultat. Frågan är hur mycket pengar det idag handlar om gällande skatteintäkter, böter mm

Denna motion är från 2007, problemet var allvarligt redan då men går inte att jämföra med hur det ser ut idag.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...for-utlandska-lastbilsch_GV02Ju310/?text=true

Mars 2014
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5814098
 
Det har länge rått en irritation och just den här friande domen fick det att rinna över, för hade det varit en svensk istället så hade denne åkt dit så det smäller om det. Därför det ska vara lika villkor för alla, det känns lite som om de utländska för göra lite vad de vill medan vi svenskar åker på böter om vi kör 1 min över på körtiden.

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2014/11/Forare-med-falskt-korkort-friad-i-tingsratten/

Det har inte rått en irritation, det har rått ilska. det har protesterats hemmavid i många år. Utan några som helst resultat.
Att gå ut på vägarna var inget långt steg, men ett behövligt då ingen har lyssnat under många år.
 
De utländska förarna kan sällan betala :meh: Det är därför de flesta bärgare nuförtiden begär förskottsbetalt om det handlar om en utländsreggad lastbil.

Jag träffar en del chaufförer till utländskreggade bilar, och de är verkligen inte likgiltiga för att bryta sin vilotid. Här handlar det alltså om bilar som står dumt till som jag ber flytta på sig. De talar dock mest om Tyskland, vet inte om poliserna där är mer nitiska och har annat tillvägagångssätt än vi har i Sverige? Men av det hyfsat stora antalet chaufförer till utländskreggade bilar jag träffat är det väldigt få som lättvindigt bryter vilotiden. Om möjligt är det för det mesta lättare att få en förare till en svenskreggad bil att flytta sig efter att han påbörjat sin vilotid. (Och ja, av de som parkerar illa till är det bara män jag stött på, fast det inte alls är så ovanligt med kvinnliga förare. Men de frågar innan de ställer sig där de inte bör.)
 
Det har inte rått en irritation, det har rått ilska. det har protesterats hemmavid i många år. Utan några som helst resultat.
Att gå ut på vägarna var inget långt steg, men ett behövligt då ingen har lyssnat under många år.
Oavsett vilket så var fallet med den Makedoniske föraren droppen som fick bägaren att rinna över och nu händer det grejer. Hoppas bara det för något gott med sig, som någon sa Rom byggdes inte på en dag. Så jag hoppas innerligt att det kommer fortsätta hända grejer tills alla har samma förutsättningar och villkor.
 
Jag träffar en del chaufförer till utländskreggade bilar, och de är verkligen inte likgiltiga för att bryta sin vilotid. Här handlar det alltså om bilar som står dumt till som jag ber flytta på sig. De talar dock mest om Tyskland, vet inte om poliserna där är mer nitiska och har annat tillvägagångssätt än vi har i Sverige? Men av det hyfsat stora antalet chaufförer till utländskreggade bilar jag träffat är det väldigt få som lättvindigt bryter vilotiden. Om möjligt är det för det mesta lättare att få en förare till en svenskreggad bil att flytta sig efter att han påbörjat sin vilotid. (Och ja, av de som parkerar illa till är det bara män jag stött på, fast det inte alls är så ovanligt med kvinnliga förare. Men de frågar innan de ställer sig där de inte bör.)
I Tyskland måste man betala böterna på plats. Den Svenska polisen behöver bättre (vad ska man kalla det?) utrustning(?) för att kunna ta tag i problemet så det verkligen händer något.
Även i Norge har de börjat med tuffare krav.
 
Jag träffar en del chaufförer till utländskreggade bilar, och de är verkligen inte likgiltiga för att bryta sin vilotid. Här handlar det alltså om bilar som står dumt till som jag ber flytta på sig. De talar dock mest om Tyskland, vet inte om poliserna där är mer nitiska och har annat tillvägagångssätt än vi har i Sverige? Men av det hyfsat stora antalet chaufförer till utländskreggade bilar jag träffat är det väldigt få som lättvindigt bryter vilotiden. Om möjligt är det för det mesta lättare att få en förare till en svenskreggad bil att flytta sig efter att han påbörjat sin vilotid. (Och ja, av de som parkerar illa till är det bara män jag stött på, fast det inte alls är så ovanligt med kvinnliga förare. Men de frågar innan de ställer sig där de inte bör.)

Det jag menade med bärgning är när de kört åt helvete pga av fylla, trötthet, kassa bromsar och kassa däck (eller en fin kombination därav) :meh:
 
Har ni missat protesten som pågår just nu inom transportbranschen? Lastbilar och andra fordon som står still en kvart vid 12:00 och 24:00 varje dag fram till jul för att visa sitt missnöje om att det inte är lika villkor för alla.
T ex Cabotage innebär att en utländsk lastbil kommer till Sverige med en last. När den lastat av den lasten får den lov att göra tre inrikestransporter inom en vecka, men det är ingen som har koll på detta och oftast är dessa bilar kvar här i månader och i slavlika förhållanden. På grund av detta så förlorar staten en massa skatteintäkter, då det utländska ekipagen knappast betalar skatt i Sverige.

Tyvärr är det inte så här bara i transportbranchen utan finns även samma problem i andra brancher, men det måste ske något drastiskt för att det inte ska vara så lätt att komma runt lagarna och reglerna som gäller.

Vill ni se eller stötta så vet jag att de sluter upp ett stort gäng vid Solåsvägen i Jönköping (se bild nedan) och Exportgatan i Göteborg, Wrangelsbron i Halmstad.

1016302_10152616763783681_9191491537621118025_n.jpg


Mer att läsa finns här:
https://www.facebook.com/events/538973469539383/?source=1

http://www.svt.se/opinion/darfor-protesterar-vi-lastbilschaufforer
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/utbrett-fusk-bland-utlandska-lastbilschaufforer

Självklart stöttar jag detta! Det får vara vilka nationaliteter det vill på chaufförerna, men det ska vara lika villkor och regler för ALLA.
 
Öppet brev: ”Därför stannar vi Sverige”
Den friande domen mot den makedonska föraren som ertappades med falskt körkort och falskt pass har skapat en känslostorm bland oss chaufförer. Transporter för över 100 miljarder, men till vilket pris?
Transporter har inget värde. ”Fri frakt”, ”gratis frakt om du handlar för mer än 500 kronor” och så vidare.
Sedan när är transporter gratis?

Det ger en falsk bild av att transporter är billiga, gratis och som inte kräver något engagemang. Märkningen av toapapper och grönsaker fångar kundernas uppmärksamhet, men hur maten är transporterad tycks inte intressera på samma sätt.

Varför då? Många är intresserade och tycker att det är viktigt att mat och varor transporteras på ett schysst sätt. Eftersom det mesta transporteras ganska korta sträckor så behövs lastbilarna, men de ska vara fräscha och köras lagligt - om du frågar mig.

Vi upplever oss orättvist behandlade av rättssystemet och att det är tufft att konkurrera med utländska bilar med när de kör för en femtedel av priset som en svensk åkare behöver ta ut. Det går inte ihop ekonomiskt.

Det handlar inte om nationalitet eller hudfärg, det handlar om rättvisa villkor, rimliga kostnader och ersättningar och att den som köper transporter av oss fattar att det kostar att ha lastbil, betala sociala avgifter, skatter, försäkringar, däck och att förnya sin förarkompetens vart femte år. Det är förolämpande när någon går fri från böter eller fängelse, trots att de uppenbarligen har kört med falska papper.

Samtidigt får vi höga böter för att vi kör tio minuter för länge, medan läkare verkar ha all rätt i världen att jobba med andras liv i deras händer dygnet runt utan repressalier. (Vi får köra 4,5 timme sen måste vi ha rast i 45 minuter och sedan kan vi köra 4,5 timme igen inom en 24 timmarsperiod. Regeln har ytterligare delar, men det blir för krångligt att förklara).

Visst är det viktigt att man inte är trött när man kör och att det är bra att det finns regler. Men tänk på hur långt tio minuter är ifrån era egna jobb. Hur långt kommer ni? Kommer ni ens hem? Ni som gör det kan vara lyckliga att slippa böter.

Samtidigt hör och läser vi om grovt fulla chaufförer utan legitima pass, körkort och behörighet för att föra fram 40-60 ton lastbil på vägen, och som frias gång efter gång. Nu får dessutom en av dem skadestånd. Det känns som ett hån mot mig som skulle få böter på tusentals kronor om jag skulle köra ens fem minuter för länge på mitt pass.
Mitt förtroende för rättsväsendet och för myndigheter har havererat.

Det är enormt stora löneskillnader inom olika EU-länder. Det ger en mördande konkurrens. Men vad värre är, är de fall där polisen tar någon och som sedan frias - trots att det har begåtts brott.

Man får inte köpa stöldgods i god tro, men transporter, det får man köpa nästan hur billigt som helst. Om det är för bra för att vara sant, så är det förmodligen det också. Men det gäller inte på våra vägar.

Allt ni ser med era ögon, allt ni går på, allt ni kan känna, era bostäder, era kläder, mat, mediciner, telefoner, lampor, bilar, båtar och mycket mer har någon gång legat på en lastbil från en fabrik eller ett centrallager. Har du funderat över hur grejerna hamnat där och hur de transporteras? Om det är bra eller fultransporter som gjort jobbet?

Säkerheten för oss chaufförer finns inte. Vi ska bara utföra jobbet och försvinna så fort som möjligt så att vi inte är i vägen. Vi ska parkera för kvällen men det finns för dåligt med ställen att parkera där mat och dusch finns. Vi är ute på vägarna där vi möter lastbil efter lastbil efter lastbil som är från bland annat öststater. Bilar som ser ut som om de knappt håller ihop, man ser blankslitna däck. Att då bli tagen och få böter för småsaker, medan andra kan sitta och köra fulla, utan körkort och med slitna fordon som egentligen inte är godkända i Sverige, känns inte okej.

Det är inte att polisen gör ett dåligt jobb. Dom är bakbundna. Jag är stolt över de poliser som överhuvudtaget orkat ta på sig jobbet att stoppa en utländsk lastbil med alla de språkproblem och rapporter som följer. Och när de väl lyckats ta sig igenom allt så går den misstänkte fri från allt och får dessutom skadestånd.
Man blir mållös! Nej förresten, man blir förbannad.

Sedan har vi miljön som är så viktig i samhället. Skandinaviska åkerier måste köpa nya lastbilar för att uppfylla miljökraven så att de kan köras i Sverige. När en del utländska lastbilar som används är 10-20 år gamla, så är det inga problem verkar det som. Då behöver tydligen inte miljön räknas in.

Vi brukar skämta om att ”miljö är ett annat ord för att tjäna pengar med ett fint ord” - och det stämmer verkligen. Det kostar mycket pengar att hålla med nya fordon som klarar kraven. Det slipper tydligen de utländska bilarna också, så där kan de sänka priset ännu mer på kontrakten.

Så här ser det ut, så här är verkligen bakom kulisserna i vår bransch.
Vi känner oss nedtryckta, bortglömda, tagna för givet och orättvist behandlad av systemet.

Det här är varför vi protesterar, det här är varför vi vill få en förändring, det här är varför vi vill nå ut till er som kanske inte bryr er.

Tänk bara på att ni är berörda i allra högsta grad, ni känner säkert många som är i närheten av en väg. Jag lovar att ingen vill möta en 60-tonslastbil med en förare utan riktigt körkort. Men det gör ni, varje dag.

Jimmy Lindfors



Källa:
http://www.tidningenproffs.se/asikter/debatt/2014/11/Oppet-brev-Darfor-stannar-vi-Sverige/
 
Förut så jobbade jag på en bensinmack i flera år, så jag har sett en hel del... Och apropå dåligt rustade bilar så fanns det en mycket svag uppförsbacke från bensinmacken ut mot den stora vägen och där körde en utländsk bil fast och satte sig med ena däcket i diket (blankslitna däck givetvis) och den stackars chauffören hoppade ut och försökte skotta bort snön med händerna... Han stoppade upp hela påfarten och flera andra lastbilar var också på väg ut och flera (svenska) chaufförer hjälptes åt och fick ta skyfflar och salt och grus och hjälpa honom. Men det tog ju mycket värdefull tid för dem att få loss honom.

Och antalet utländska chaufförer som försökt sälja billig alkohol till mig vill jag inte ens räkna till...:meh:
 
Förut så jobbade jag på en bensinmack i flera år, så jag har sett en hel del... Och apropå dåligt rustade bilar så fanns det en mycket svag uppförsbacke från bensinmacken ut mot den stora vägen och där körde en utländsk bil fast och satte sig med ena däcket i diket (blankslitna däck givetvis) och den stackars chauffören hoppade ut och försökte skotta bort snön med händerna... Han stoppade upp hela påfarten och flera andra lastbilar var också på väg ut och flera (svenska) chaufförer hjälptes åt och fick ta skyfflar och salt och grus och hjälpa honom. Men det tog ju mycket värdefull tid för dem att få loss honom.

Och antalet utländska chaufförer som försökt sälja billig alkohol till mig vill jag inte ens räkna till...:meh:

Jag undrar om det inte är mer regel än undantag att de rullar in i Sverige på blankslitna däck? Utlandsreggade fordon är ett ganska stort problem vintertid just för att de antingen glider av vägen, inte kommer uppför backar eller fastnar.

Att det sker är inte jättemärkligt med tanke på vad det kostar att byta ETT lastbilsdäck.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp