Här stannar Sverige

Bra att dom protesterar, men så som dom har valt att parkera innebär en risk för andra i trafiken.
På bilden, hur ska folk komma in och ut från sina jobb där hade dom tänkt?
Jag är uppväxt i Jönköping så vet exakt hur det ser ut där.
Är mycket bekant i Halmstad med och det kommer bli lika farligt där.

Dom kan protestera i sitt hem.

Och innan någon klagar, jag är väl insatt i chaufförsjobben men dom jag känner som kör skulle aldrig ställa upp på det där oavsett hur deras arbetsförhållanden ser ut!
De uppmanar att man ska stanna trafiksäkert, sen är det svårt att styra över vad varje individ väljer att göra. Huvudsyftet är att synas och få upp allmänhetens ögon, det går inte om de ska protestera från sina hem t ex. :/
 
Och att ni allihopa tycker det är okej att hindra andra från att komma fram.

Tex där vid solåsen. Jönköpings sjukhus ligger precis där!
Dom utgör fara för andras liv. Ambulanser har ju ingen chans alls och den vägen är snabbast från bostadsområdet som ligger strax efter solåsen. :down:

Och detta missade ni?
Eller ambulansen ska köra en annan väg :up:
 
Och att ni allihopa tycker det är okej att hindra andra från att komma fram.

Tex där vid solåsen. Jönköpings sjukhus ligger precis där!
Dom utgör fara för andras liv. Ambulanser har ju ingen chans alls och den vägen är snabbast från bostadsområdet som ligger strax efter solåsen. :down:

Fast å andra sidan, det där är ingenting. Jag har åkt på E4:an igenom Jönköping några gånger och trots att det inte är mycket trafik så släpper inte ens vanliga bilar fram ambulansen trots att den ligger precis bakom med blåljus.
Så att några lastbilar parkerar vid sidan av en väg ser inte jag som ett problem då detta bara är under en tidsbestämd plan, medan det jag nämnde tidigare händer vilken dag och tid som helst under hela året. Så summan av kardemumman är att det inte är bra någonstans då.
 
Fast å andra sidan, det där är ingenting. Jag har åkt på E4:an igenom Jönköping några gånger och trots att det inte är mycket trafik så släpper inte ens vanliga bilar fram ambulansen trots att den ligger precis bakom med blåljus.
Så att några lastbilar parkerar vid sidan av en väg ser inte jag som ett problem då detta bara är under en tidsbestämd plan, medan det jag nämnde tidigare händer vilket dag och tid som helst på hela året. Så summan av kardemumman är att det inte är bra någonstans då.

Då får man hoppas på att det inte är en själv som ligger i ambulansen. Jag tror ni ångrar er då. Finns inget argument för att hindra en ambulans från att komma fram. Inget.
 
De har mitt 100%-iga stöd.

Bygg- och transportbranschen är sedan många år hårt drabbade av den fria rörlighetens påverkan på konkurrensförhållandena.

Lönedumpning, förlorade skatteintäkter, förhöjd olycksrisk, negativ miljöpåverkan och arbetslöshet.


Uppdrag granskning tog nyligen upp projektet Nya KarolinskaUniversitetssjuhuset och upprördheten över förlorade skatteintäkter pga utländska bolag.

I sammanhanget handlar det om småpengar jämfört med pengarna som år efter år förloras tack vare den osunda konkurrensen inom bygg och transport.
 
Då får man hoppas på att det inte är en själv som ligger i ambulansen. Jag tror ni ångrar er då. Finns inget argument för att hindra en ambulans från att komma fram. Inget.
Ja, man får hoppas det. Värst ska tydligen rusningen i Stockholm vara när en ambulans försökte komma fram via väggrenen och bilar som köade körde ut framför och släppte inte förbi. Den mentaliteten är så fel, men tyvärr finns det sådana människor.
 
De har mitt 100%-iga stöd.

Bygg- och transportbranschen är sedan många år hårt drabbade av den fria rörlighetens påverkan på konkurrensförhållandena.

Lönedumpning, förlorade skatteintäkter, förhöjd olycksrisk, negativ miljöpåverkan och arbetslöshet.


Uppdrag granskning tog nyligen upp projektet Nya KarolinskaUniversitetssjuhuset och upprördheten över förlorade skatteintäkter pga utländska bolag.

I sammanhanget handlar det om småpengar jämfört med pengarna som år efter år förloras tack vare den osunda konkurrensen inom bygg och transport.
Precis, men om regeringen vaknade så skulle de inse att det finns pengar att hämta hem om något görs. Tänk då kanske det skulle finnas pengar för bättre skola och omsorg m.m. Det hade inte varit helt fel. :)
 
Ja, man får hoppas det. Värst ska tydligen rusningen i Stockholm vara när en ambulans försökte komma fram via väggrenen och bilar som köade körde ut framför och släppte inte förbi. Den mentaliteten är så fel, men tyvärr finns det sådana människor.

Ja, rötägg finns det överallt. Själv har jag kört mot rött för att släppa fram en ambulans. Och det skulle jag göra igen utan tvekan.
 
Ja, rötägg finns det överallt. Själv har jag kört mot rött för att släppa fram en ambulans. Och det skulle jag göra igen utan tvekan.
Jag har både gasat för att komma till en p-ficka och stannat intill kanten för att släppa förbi dom ute på landsväg, tyvärr är det alldeles för många som inte gör så utan fortsätter köra utan att ens kolla i backspeglarna. Man blir mörkrädd ibland.
 
Ta bort alla bilskatter o km avgifter på lastbilar per omgående.

Inför en lag att varjte trafikbil eller släpa , svensk som utländsk ska ha en GPS-sändare monterad.
Den sändaren kostar då samma peng per km som dagens svenskflaggade bilar betalar.
Ingen gps sändare monteras utan att bilen/släp/chaufför uppfyller trafiksäkerhetskrav samt uppvisar giltiga försäkrings o skattepapper

Det ekipage som åker fast utan denna plomberade sändare blir konfiskerad, med last o allt.

2 fördelar
1. km kostnaden för bil o släp blir likvärdig oavsett nationalitet
2. Man kan lätt kontrollera att inte utländska bilar snurrar runt och jagar laster i Sverige månadsvis.

Tufft?
Ja visst ;)
 
Ta bort alla bilskatter o km avgifter på lastbilar per omgående.

Inför en lag att varjte trafikbil eller släpa , svensk som utländsk ska ha en GPS-sändare monterad.
Den sändaren kostar då samma peng per km som dagens svenskflaggade bilar betalar.
Ingen gps sändare monteras utan att bilen/släp/chaufför uppfyller trafiksäkerhetskrav samt uppvisar giltiga försäkrings o skattepapper

Det ekipage som åker fast utan denna plomberade sändare blir konfiskerad, med last o allt.

2 fördelar
1. km kostnaden för bil o släp blir likvärdig oavsett nationalitet
2. Man kan lätt kontrollera att inte utländska bilar snurrar runt och jagar laster i Sverige månadsvis.

Tufft?
Ja visst ;)
Det har redan börjat hända lite grejer, men det är långt ifrån klart än:
http://www.tidningenproffs.se/nyhet...e-for-tuffare-tag-mot-illegala-transportorer/
 
Ta bort alla bilskatter o km avgifter på lastbilar per omgående.

Inför en lag att varjte trafikbil eller släpa , svensk som utländsk ska ha en GPS-sändare monterad.
Den sändaren kostar då samma peng per km som dagens svenskflaggade bilar betalar.
Ingen gps sändare monteras utan att bilen/släp/chaufför uppfyller trafiksäkerhetskrav samt uppvisar giltiga försäkrings o skattepapper

Det ekipage som åker fast utan denna plomberade sändare blir konfiskerad, med last o allt.

2 fördelar
1. km kostnaden för bil o släp blir likvärdig oavsett nationalitet
2. Man kan lätt kontrollera att inte utländska bilar snurrar runt och jagar laster i Sverige månadsvis.

Tufft?
Ja visst ;)

Det är många förslag som presenterats de senaste åren med syfte att se till att svenska lagar följs samt för att utjämna skillnaden i prisbild dvs göra villkoren likvärdiga.

Utifrån facit saknas uppenbarligen viljan.
S sniffade lite på problemet att några månader innan valet genom den uttalade viljan att begränsa arbetskraftsinvandringen genom att den ska anpassas efter behovet på arbetsmarknaden.
Mycket bra förslag med tanke på alla arbetslösa chaufförer i Sverige och alltid en början, dessvärre blev det inte av.
 
Det är många förslag som presenterats de senaste åren med syfte att se till att svenska lagar följs samt för att utjämna skillnaden i prisbild dvs göra villkoren likvärdiga.

Utifrån facit saknas uppenbarligen viljan.
S sniffade lite på problemet att några månader innan valet genom den uttalade viljan att begränsa arbetskraftsinvandringen genom att den ska anpassas efter behovet på arbetsmarknaden.
Mycket bra förslag med tanke på alla arbetslösa chaufförer i Sverige och alltid en början, dessvärre blev det inte av.
Nej det är klart att vanliga företag som transporterar "vanligt" gods benifiterar på att dess extremt billiga transporter finns.

Personligen har jag mest att göra med rent "svenska" transporter, de hämtar massaved och timmer, vilket kräver speciell kunskap o speciella bilar.

Att börja begränsa inflödet av arbetskraft är, så länge vi är medlemmar i EU en inte framkomlig väg.
Att däremot införa kostnader för ALLA bilar, lika för alla, då skyddar vi inte svensk transportnäring.

Det innebär att alla bilar skulle vara försäkrade, skattade och uppfylla den trafiksäkerhetsnorm vi har. Att chaufförerna skulle ha adekvat behörighet.

Om sedan killen skattar för sin lön i Sverige eller Rumänien hör inte hit.

Men genom gps;en skulle överträdelser lättare kunna upptäckas o bestraffas, då blir det inte så lönsamt längre.
Kör du upp en Rumänsk bil till ex. Sandviken, så skulle du ha ngr dagar på dig att ta dig ut ur landet med din bil.
Sedan skulle gps;en larma
Bryter du plomberingen så riskerar du att få bilen konfiskerad när du lämnar landet.
 
Jag tycker det här är otroligt bra! Äntligen märker Sverige vad som händer inom branschen. Min sambo kör lastbil sedan 25 år och hans bästa vän är fackligt aktiv på en mycket hög post, så jag tycker mig ha en mycket god insyn i hur det ligger till.
Så som det är nu kommer en hel yrkeskår att försvinna och vi får ett gäng riktiga stolpskott på vägarna istället, med många många fler olyckor som följd än vad det är idag.

Det finns en sida på Facebook "Här stannar Sverige" och där uppmanas chaufförerna att stanna så att de inte hindrar. Idioter kommer alltid finnas, så några stannar så de står i vägen. Det är inget man uppmuntrar inom den här aktionen. Kommer det ett utryckningsfordon så flyttar 99% på sig om de står i vägen. Än så länge har inga otrevligheter rapporterats på den punkten heller.

Jag hoppas *innerligt* att det här kommer leda till något bra! Man har verkligen försökt visa genom vanliga demonstrationer att något är fel, men de flesta har inte brytt sig eftersom de knappt har märkt av det.

Det finns en del i branschen som höjer röster för att gå ett steg längre och verkligen demonstrera och inte köra något alls tills något händer. Då kommer den lilla människan verkligen att bli drabbad. (Medicin och lite annat är undantaget)
Vad gäller farligt gods, s.k ADR så finns särskilda regler för det och de med farligast gods får inte stanna hur som helst och är därmed inte med fysiskt i detta. Hur många vet att pingisbollar och schampo är farligt gods? ;)
 
Funderar på hur dom som tycker det är jobbigt att åka lite tidigare för att hinna dit dom ska pga köer för detta skulle tycka om det blev så att chaufförerna stannade hemma, skulle bli tomt på mat hyllorna ganska snart.
 
Att börja begränsa inflödet av arbetskraft är, så länge vi är medlemmar i EU en inte framkomlig väg.
Att däremot införa kostnader för ALLA bilar, lika för alla, då skyddar vi inte svensk transportnäring.

Det är det jag skriver. Det har framförts många förslag för att komma tillrätta med de stora skillnaderna gällande spelregler - men - viljan saknas, bevisligen.

Att inget gjorts hittills beror inte på bristen av förslag eller att våra politiker är ovetandes om situationen.
Nu börjar emellertid skiten rinna över dem från alla håll så snart måste de nog, vare sig de vill eller inte, börja agera innan skiten passerar hjässnivå.
 
@Similitude ja, det ryktas om några som vill gå så långt som blockera vägarna och detta är något som de som driver "här stannar Sverige" inte uppmuntrar. De säger att de vill ha allmänheten med sig inte mot sig. Vi får hålla tummarna att det inte går så långt.
 
Funderar på hur dom som tycker det är jobbigt att åka lite tidigare för att hinna dit dom ska pga köer för detta skulle tycka om det blev så att chaufförerna stannade hemma, skulle bli tomt på mat hyllorna ganska snart.
Dels det och så skulle de som väntar på varorna tröttna och ta in billig arbetskraft som är villig att jobba. Så det blir nog inte så bra heller. :/
Finns alltid två sidor av myntet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp