Bukefalos 28 år!

Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

hej alla!Ja som groom till Team Nadjin säger bara härliga Härjedalen...Har varit där flera gånger och tävlat-groomat det är helt underbart,härlig natur trevliga människor.Pirre ska gå sina första 120km nu på härjedalsritten ska bli spännande.Visst är det en tuff bana med backar men man får ju rida därefter då.Pirre gick 80 km när det var så varmt där det gick jättebra,blev 1:a. Hoppas vi syns på härjedalsritten så anmäl er nu.må gott./Team Nadjin
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Vädret kan man ju inte göra något åt och det drabbar ju inte bara Härjedalen utan alla ritter har ju haft skitväder. Om jag inte misstar mig så hade Rönninge en rejäl leråker för några år sedan då det bara hällregnade?

Jag red Härjedalsritten det året, "dubai-med-berg-året" och var en av få som klarade vet.kontrollerna och slutade trea i min klass (BC). Det på en häst jag ridit en gång tidigare, dagen innan....

Så visst blir utmaningen ibland större än tänkt men rida med huvudet får man väl göra oavsett ritt?

/Camilla
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Visst måste man rida med huvudet, men ibland innebär det även att man stannar hemma.;)

Jag har hela morgonen funderat på detta med det ojämna antalet deltagare i de olika tävlingarna.
Rökulla fick ju också ställa in. Även den är backig.
Idag går ju Billingeritten, som lockar de flesta av sveriges distansryttare. Runt 80 starter!
Få av dom har ju fler än en tävlingshäst, och då kan man helt enkelt inte tävla veckan därpå.

Vore det nåt att fundera på att förlänga säsongen i Sverige med att lägga Härjedalsritten i början på mars?
Det skulle kanske funka, då kan man ta med sig familjen och åka skidor nån dag, och rida distans en annan?
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

SJälv kan jag inte åka till eran tävling då jag jobbar denna helg. Försöker planera in årets tävlingar efter hur jag jobbar. Då jag jobbar var tredje helg så är det inte inte möjligt att ta semester/byta var och varannan gång.
Jag gillar backar. Rökulla är en favorit. Tyvärr har jag inte sådana backar att träna på hemma. Red Svegsritten för ett par år sedan och gillade banan.
Kommer gärna och rider eran vackra tävling nästa år, ska försöka planera in en av hästarna dit om det går! I år har jag haft andra planer just denna helg vilket innebär vila för den ena och start på 80 för den andra på karolinerritten. Tyvärr är hon nu skadad och årets tävlingar är slut för hennes del.

Men varför inte ha lag-sm nästa år?!
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Apropå frågan om "backigheten": Gäller de beskrivningar av sträckorna Kenneth gjort på hemsidan fortfarande? På sista slingan står det " ny för i år" - är " i år" 2007?

Idén med beskrivning är för övrigt jättebra!
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

I år är det dålig uppslutning på Härjedalsritten och vi som arrangörer undrar varför?


Nu har jag läst startlistorna, och jösses vad dåligt med anmälningar! :eek:
Strongt av er att köra tävlingen ändå, det kan väl aldrig gå ihop sig ekonomiskt?
Men var är YR-ryttarna? Endast 4 stycken. Trodde en CEI-ritt skulle locka...
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

För vår del som bor i Skåne känns Härjedalen lååångt bort. MEN, den dag jag har en häst på mästerskapsnivå kör jag lika gärna till Härjedalen som någon annan stans i Europa. Jag gillar verkligen backiga banor såsom tex Rökulla, så jag tycker backighet är ett plus!

I år ska vi i alla fall ta oss till Gotland vilket också ska bli jättekul. Ännu roligare är att flera kompisar hört av sig och vill följa med och grooma - det är ju inte varje dag man har en anledning att åka till Gotland! Vi har 45 mil bilresa + båten då Oskarshamn - Gotland. Det tycker jag inte är jättelångt, det är egentligen båtresan jag inte hurrar så mycket för - tycker det blir så kvavt för hästarna på bildäck, men men - inget oövervinnligt på något sätt.
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

På tal om groomar....

Nu har jag löst det me bil o transport. Bara groom kvar.... haha
är det någon i CR som kan slänga till oss lite vatten vore det kanon!

Tror inte startlistorna är riktigt rätt ännu, för jag står inte ME!!!!
Tjohej
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Frågan är hur det är med pulsgränserna? Är de avskräckande eller inte?
Jag tycker nog att det är väldigt låga hastigheter på Härjedalsritten.
Är ni övertygade att det enbart beror på att ni har en lägre pulsgräns?
Jag som omskolat några galoppörer till distanshästar skulle inte chansa på att åka iväg så långt, och sen riskera att knappt få igenom hästen i förbesiktningen.
Vet att flera tänker lika, särskilt de med andra raser än arab.

.

Rökulla hade ju 60 i pulsgräns på alla klasser och de fick ställa in i år pga för få anmälningar så kanske det är en stor orsak att inte följa TR om 64 i gräns på 80km och över......
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Härjedalen kör ju med 56 i de lägre klasserna.
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

I år är det dålig uppslutning på Härjedalsritten och vi som arrangörer undrar varför? Tävlingen kommer att genomföras och efteranmälningar välkomnas varmt! Nu undrar vi hur vi ska tillgodose ryttarnas behov och önskemål och om det finns något intresse för en fortsatt ritt. Ska vi ändra sträckorna? I år har vi 45 km CR, T 65 km, 95 km & 120 km som är CEI***. Vi har alltid höga premier & bra hederspriser men något gör att folk tydligen inte vill åka hit och vi behöver veta varför? Snälla hjälp oss att utveckla Härjedalsritten och få den att leva vidare. I år har vi lagt om banan så den är enklare/lättare än tidigare år. Kanske har våra backar avskräckt folk?

Jag hade planerat att rida 95km hos er i år, har groomat och sett hur fint det är. Gillar varierande banor samt tyckte det var kul med annorlunda sträcka. Men men har fått lägga om säsongens planering helt pga diverse strul med hästar och skadad man....
Hoppas att ni kör fler år så att jag får tillfälle att rida en annan gång.
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Ställer frågan igen: Gäller de beskrivningar av sträckorna som finns på hemsidan?
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Med uppenbar risk för att vara riktigt tjatig, men frågan till arrangörerna är inte oviktig för oss som ska upp på Härjedalsritten: De beskrivningar av sträckorna som "Kennet" gjort och som finns på hemsidan, är de aktuella och korrekta?
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Jag tror att arrangörerna är fullt upptagna just nu, du bör nog maila eller ringa Helen för den frågan.

Återkom gärna till oss sen ;)
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

*kl*
Hur har det gått i helgen, rent arrangörsmässigt? Hur många startande blev det till slut och vilka funderingar finns inför nästa år?

/Camilla
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

*kl*
Hur har det gått i helgen, rent arrangörsmässigt? Hur många startande blev det till slut och vilka funderingar finns inför nästa år?

/Camilla

Jo det blev nog rätt bra....? Vi fick mycket beröm men oxå kritik (vilket är bra för att vi ska kunna utvecklas och förbättras). Det blev 19 startande sammanlagt och inför nästa år funderar vi på att lägga en 2 dagars tävling i midsommar. Då kan man ta med sig fler än 1 häst och tävla 2 dagar... lag-SM ena dagen, 140 km andra dagen, PP, CR, 50 km, 80 km, 100 km, 120 km T båda dagarna,
ja tankarna snurrar Passa på att komma med förslag. Det är för ryttarnas skull vi arrangerar!!!!!!!!!!!!!!!!!!:bump:
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Det låter jättebra med tvådagars tävlingar nästa år! :bump: Har 3 hästar i distansträning & det är svårt att hitta passande tävlingar till alla...
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

*kl*
forfarande inga resultatlistor, varken på deras hemsida eller på distanslistan?? :confused: har jag missat något?
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Nje. Konstigt.
Jag tycker det är nåt som man ska diskutera på arrangörsmötet, hur låg tid som är rimligt innan resultatet kommer ut.
Att det kan ta någon dag extra att knappa in protokollen förstår jag, men att man inte ens ska kunna se en helt vanligt resultatlista gör mig upprörd, på riktigt.

Jag är väl för nyfiken för att det ska vara nyttigt, men efter vaje tävling så väntar jag spänt på att det ska komma ut resultat.
Samma dag är toppen, dagen efter tycker jag är minimum, och efter flera dagar är bara för dåligt.

Jag förstår givetvis att "någon" måste göra jobbet, men detta är väl ett av de viktigaste uppdragen, att se till att hela vitsen med tävlingen, resultatet, redovisas.


Nu kommer jag säkert att få fan för att jag gnäller, men detta är viktigt, anser jag.

(nästan lika viktigt som att markera banan ordentligt, en annan öm tå):angel:
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

håller helt med dig, vill oxå se resultatlistorna direkt (-gärna dagen före tävlingen ;) så otålig kan jag vara... :rofl:) gillar att sitta och kika på resultatlistor, även om jag själv inte varit med....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp