Bukefalos 28 år!

Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

*knapplån*

Dessutom, vill jag tillägga till allt det som ni andra skrivit, så är det en mycket vacker väg upp till Sveg!

Jag avskyr vanligtvis att åka bil långt och länge och med tanke på hur urtråkiga motorvägarna nedåt Sverige är, så var det otroligt trevligt och omväxlande att åka norrut!
Låt inte det avskräcka er.
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Jag skulle gärna starta då Härjedalen är helt underbart vackert. Vi åker upp och jagar varje år en vecka i Funäsdalen.-) Och jakten är också orsaken till att vi inte hinner med att rida. Vi jagar då plus att det är trots allt för långt att åka med häst tycker jag. Vi bor 7 mil söder om Stockholm.
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Tack tack tack! Just nu sitter jag och skriver en ny propp. Vi kommer att lägga till PP 30 km och T 50 km + 80 km. Jag letar någon som kan göra något åt hemsidan men har ej lyckats ännu.... ( det har vi gjort länge). Alla är välkomna att anmäla sig fram till måndag den 20 aug. utan efteranmälningsavgift. Så kom igen nu allihopa- efter era önskemål har vi ändrat och lagt till så nu är det bara att anmäla sig!!! Ge mig kvällen att skriva proppen så ska jag sen skicka den för godkännande men ni vet att det är på G iallafall. Även banan är lättare så inte ens den ska avskräcka. Något mer vi kan göra?:banana:
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Den nya proppen är klar och skickad för godkännande så nu väntar vi på era anmälningar...:bow:
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

super sugen blev man ju att åka....
Er ritt har VERKLIGEN satt sina spår i mitt huvud. JISSES vad vackert det är, Zarah fullkomligt Älskade alla backar ( kanske för att hon är gammal norrlänning ;) )
2003 var vi upp till er, å ritten finns kvar som färskt minne än!
Underbart arrangerat och vänliga funktionärer
Hoppas jag får tillfälle att rida igen!! Å ni som inte har varit där ÅK!!

det enda som är - för er är hemsidan, uppdateringar, proppar, kartor, startlistor är a-o, men det vet ni ju redan :angel:

som någon skrev, passa på och sätta någon som fotograf under denna tävlingen och skriv ihop och presentera er vackra ritt.
Visa att ni finns och är en aktiv klubb! :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

det är trots allt för långt att åka med häst tycker jag. Vi bor 7 mil söder om Stockholm.
Jag bor i Strömsund, 10 mil norr om Östersund.
Det innebär att till Sveg har jag nästan 30 mil (27 mil) och det är INOM SAMMA DISTRIKT.
Om man kollar tävlingsterminen är det inte svårt att se att detta är den närmaste tävling vi har som det är lite nivå på.
Min stallkompis vann i fjol travartoppen på sitt varmblod. Gissa hur många ritter hon red på 8 mil och däröver och var i landet de låg? Inte red hon till sig den placeringen på tävlingen i Sveg inte... (vilket för övrigt var den enda ritten hon inte var godkänd på om jag minns rätt).
Jag har i några år funderat på att rida Rönningeritten eftersom jag tycker att den är så NÄRA.
Varför är det längre till Norrland än det är från Norrland till södra Sverige?

/Camilla
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Jag bor i Strömsund, 10 mil norr om Östersund.
Det innebär att till Sveg har jag nästan 30 mil (27 mil) och det är INOM SAMMA DISTRIKT.
Om man kollar tävlingsterminen är det inte svårt att se att detta är den närmaste tävling vi har som det är lite nivå på.
Min stallkompis vann i fjol travartoppen på sitt varmblod. Gissa hur många ritter hon red på 8 mil och däröver och var i landet de låg? Inte red hon till sig den placeringen på tävlingen i Sveg inte... (vilket för övrigt var den enda ritten hon inte var godkänd på om jag minns rätt).
Jag har i några år funderat på att rida Rönningeritten eftersom jag tycker att den är så NÄRA.
Varför är det längre till Norrland än det är från Norrland till södra Sverige?

/Camilla

Jag har själv mina rötter ytterligare 7 mil norr om Strömsund (Dorotea) så jag vet att det är underbar natur men jag tror att (och ursäkta generaliseringen alla) vi som bor eller har rötter i Norra Sverige är mer vana vid avstånd och vet att man måste resa för att komma nånstans medan sörlänningar ofta har "nära" till allt, tävlingar på 20 mils omkrets osv, vilket gör att sörlänningar tycker att Sveg "ligger så långt bort", att det tar hur lång tid som helst att åka till Norrland, etc. Det stavas "bekvämlighet". Vad många oxå upplever är att det är längre till vissa delar i Norra Sverige än det är till Danmark och Norra Tyskland.
Riktiga entusiaster åker oavsett avstånd. Jag tror dock att Gotland känner av "Norrlandsfenomenet", dvs det är längre till Gotland än från Gotland till fastlandet.
Camilla, om du har lust att rida Rimboritten nästa år, hör av dig. Boxplats och övernattning kan jag ordna. :bump::bump::bump:

Så, ni som ännu inte planerat hela säsongen, anmäl er till Härjedalsritten och upplev fjäll och skog. Norrland är underbart så hade jag haft en häst att rida hade jag anmält mig på studs.

Lycka till arrangörer ... :bow:
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

*KL*

Jag vet att n i tidigare år haft fotograf som tagit helt fantastiska bilder från tävlingen dessa borde ju verkligen ligga ute på hemsidan...
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Tycker Härjedalsritten är underbar! Passar dock inte in i min planering i år, kommer att rida unghäst-VM samma helg nere i Frankrike. Var ju egentligen tänkt att vi skulle till EM och då hade det inte varit aktuellt ändå. Jag åker gärna till Sveg om det passar in i min planering. För att vara garanterad många starter måste man ha mästerskap eller någon form av cup deltävling/jessica
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Tack för inbjudan men jag har lagt distansridningen på hyllan då min ena höft är så pass dålig att det är mer smärta än njutning att pressa sig så. Så nu promenadrider vi mer (vilket för mig innebär att vi istället tävlar i western och dressyr! ;))

Men om jag får en höftop inom snar framtid så vet man aldrig... :D

/Camilla
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Anmäld o klar! En CR på 80 km vore inte fel om man fick önska haaahhaaa,
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

För min del är det inte sträckan norrut eller söderut som är av betydelse utan just själva sträckan. Jag känner mig helt enkelt inte bekväm med att transportera hästarna mer än 20-30 mil. Vi kör mycket långt när vi åker och jagar så det är inte milen i sig utan milen m häst o transport. Och då är det ju tur för mig att jag har en 5-6 tävlingar inom räckhåll. Inte konstigare än så. Och visst, riktiga entusiaster åker mycket, mycket långt, men jag tävlar fortfarande på låg nivå och ser varje start som ett läropass. Men Härjedalen är fantastiskt så jag hoppas verkligen ni får många anmälningar!
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

*knapplån*

Jag funderar på att åka upp och fota iår...ska bara kolla om det är någon härifrån man kan lifta med...

Lite nyfiken då jag aldrig varit på någon ritt uppåt förut.
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Hej på er alla läsare.
Jag har nu läst igenom alla svar och önskemål. Det är en intresant läsning.Jag håller med om att det borde vara mera fart på Svegs hemsida. Men det är inte lätt för de enstaka personer som driver föreningen. Och vad det gäller sträckorna så har vi i svegsryttarförening ALLTID frågat ryttarna vad de vill ha för sträckor. Vi har även frågat Distanskommiten vad dom har för önskemål. Vi ordnar de sträckor som behövs,det finns inga begränsningar i denna natur. Men vad det gäller backar och "tuffhet" på banorna så skiljer vi på de lägre och övre klasserna. Den stora backen över "hygget" fins ej på de korta klasserna. Men på de längre klasserna så måste vi i Sverige försöka att anpassa oss till de mer krävande banorna. Eftersom nästan alla internationella tävlingar går på tuffa banor tex Irland,Italien,Spanien mfl. Jag hoppas att med dessa inläg och många flera så hjälps vi åt att "peppa" dom tappra entusiasterna som ordnar tävlingar för oss. Jag vill här också passa på att lyckönska alla ryttare som ställer upp och tävlar.

Mvh
Kenneth
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Pont! du kan komma o hämta mig o hästen här, för jag har varken bil eller transport som fungerar just nu, haha. Kameran får nog plats den med hihii
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Min personliga uppfattning är att det vore bättre om tävlingen gick mitt i sommaren, som förut. Då har majoriteten av oss semester, men i slutet av augusti har de flesta precis varit lediga och kanske inte kan ta semester så snart igen. Det beror väl iofs vad man arbetar med, men det är bara en tanke. Jag själv prioriterar närliggande ritter av ekonomiska skäl, men å andra sidan har jag inte ridit ängre än 80 km, så vad lilla jag tycker är kanske irrelevent. Det är dock oerhört vackert i Sveg, men eftersom fler ritter har varit tvungna att inhiberas denna säsong tror jag att det kanske, dessvärre, finns för lite aktiva ryttare just nu. Som någon skrev, flera tidigare elithästar/ryttare har kanske ett mellanår av något skäl. Vad jag förstått gör ni allt för att locka folk, men vad sägs om en bedårande midsommarritt nästa år? Det tror jag skulle kunna vara något för folk att inleda sina semestrar med.
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Jag har velat fram och tillbaka angående Härjedalen.
Beslutet blev att avstå. Detta på grund av att min häst, som jag tränat i 7 år för distans, men krånglat med allt möjligt, äntligen fått allt att klaffa. Jag vill inte nu riskera nåt med att dessutom ta honom till en ritt med så annorlunda bana, mot han är van att tränas på.
Dessutom har han vare sig exteriör eller rörelsemöntster som gör att jag tror att han klarar backar på ett bra sätt, och då talar jag även om nerförsbackar.
Men funkar han framöver, så visst kan jag så småningom även ta utmaningen att testa på Härjedalen, men som det är nu så får han inte en fair chans.

En sak till som jag tror kan skrämma en del, är att ni har lägre pulsgränser än vad som är brukligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Jag förstår inte vad som är så avskräckande med vår bana. Själv har jag ridit tävlingar över hela Sverige och tycker inte vår bana är speciellt backig. Visst finns det backar- men vilken bana är helt utan backe. Är det ett slätlöpsrace ni vill ha? Vi har medvetet gjort en kuperad bana för att dra ner hastigheterna och för att visa er vad Härjedalen har att erbjuda men som jag tidigare sa- i år har vi åter dragit om banan-ingen "mördarbacke" i år. Angående dem udda klasserna- det fanns önskemål om att det skulle finnas "mellanklasser" för att steget mellan 50 till 80 och 80 till 120 inte skulle bli så stort. Och dem "udda" pulsgränserna är för att det inte ska bli race på dessa korta klasser..... men just nu känns det som om det kvittar hur vi än gör- intresset verkar tryta och jag börjar ledsna känner jag... Kändes positivt ett tag- har hittat en kille som jobbar med en ny hemsida åt oss och vi har anlitat en fotograf som kommer att ta bilder på tävlingen. Dem kommer ryttarna ha möjlighet att köpa..... Men sist vi anlitade en fotograf var det knappt någon som köpte bilder så han gick back på tävlingen och vill inte återkomma. Där anser jag att ryttarna oxå har ett ansvar gentemot arrangören som fixar och fotografen som var där...?? Varje år arrangerar vi tävlingen efter ryttarnas önskemål och behov- det säger vi på varje arrangörsträff och vi lägger tävlingen där det passar i säsongen. Just nu känns det som om vi arrangerar Härjedalsritten för sista gången och det är med sorg i hjärtat som jag skriver det:(:confused::cry:
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Jag svarade på varför JAG inte väljer Härjedalen i år. Det är för att jag inte tror att min häst är någon "backhäst", och jag vill inte riskera allt jobb jag lagt ner bara för att testa om jag har rätt eller fel.


Frågan är hur det är med pulsgränserna? Är de avskräckande eller inte?
Jag tycker nog att det är väldigt låga hastigheter på Härjedalsritten.
Är ni övertygade att det enbart beror på att ni har en lägre pulsgräns?
Jag som omskolat några galoppörer till distanshästar skulle inte chansa på att åka iväg så långt, och sen riskera att knappt få igenom hästen i förbesiktningen.
Vet att flera tänker lika, särskilt de med andra raser än arab.

Skulle jag ha en annan typ av häst skulle jag inte tveka att åka till Härjedalen, det verkar ju vara en välarrangerad tävling.
Ni kanske ska söka lag-SM till nästa år, det kanske skulle få upp intresset?

En sak till som jag tror kan avskräcka är att ni hade ett hemskt varmt väder för ett par år sen.
Folk talar ju om att det var "Dubai med berg".
Det lockar väl kanske inte så många.
 
Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Förstår om Du känner dig frustrerad G! I min yrkesbranch talar vi om "den obotfärdiges förhinder", dvs om man inte vill så hittar man alltid på bra förklaringar till att man inte vill....Men ge inte upp!!!!

Nu bor ju inte vi riktigt lika långt norrut, men Dalarna gränsar ju till Härjedalen. Också vi känner på det faktum att det är längre från Stockholm till oss än från oss till Stockholm. Att åka ett par mil för en korv med mos eller 10 mil för att gå på bio - i vilken landsände gör man det?

Jag tror fortfarande att vi norr om Dalälven tillsammans måste hitta ett bra sammantaget alternativ, så bra att det bara inte går att tacka nej till det.

För övrigt skönt att kunna säga att Sveg är den närmaste ritten att åka till för vår del!!! Det är ju bara 15 mil. (När jag åker till jobbet har jag kört 13.....)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp