Bukefalos 28 år!

Härsket smör?

"Annars använder jag mest smör i matlagning. Få saker funkar att steka i olja.... Steka i olivolja är VIDRIGT. Det stinker. Bättre med rapsolja (gärna lokalproducerad)"
Man får använda mild olivolja gjord på sent skördade oliver till stekning . Aldrig virginoljor som är avsedd till sallader mm.
Kallpressad rapsolja är väldigt mycket smak på , ingen favorit . Vanlig rapsolja som är avsedd för stekning är smakneutral.
Det bästa att steka i är att göra som på restaurang. Både smör/ margarin och neutral olja, smöret ger smak och gör att fettet inte skvätter lika mycket på spisen.
 
Jag är uppväxt med att vi förvarande smör i matkällare om man ville ha det bredbart hyfsat snabbt. Dvs svalare än rumstemperatur men inte riktigt så kallt som kylskåp. Jag överlevde uppenbarligen så skulle säga att det går fint .:)Industriellt producerat smör håller hyfsat bra i rumstemperatur, det är vasslerester som är det som blir dåligt snabbt och modernt framställt smör är bra "tvättat". Visst att fett härsknar men det tar hyfsat lång tid för rent fett. Jag brukar göra ghee av smör om jag vill ha det framme och att det ska hålla länge eftersom det så länge burken är stängd och det inte står väldigt varmt nästan inte blir dåligt. Men jag använder väldigt lite smör generellt och äter det inte på mackor annat än på nybakat bröd så det går inte åt jättefort.
 
Jag har lyckats få smör (smör alltså, inget smörgåsmargarin eller blandning) att härskna. I ett fullt fungerande kylskåp. Jag använde uppenbarligen inte tillräckligt mycket smör på den tiden. Det smakade överjävligt illa och det tog en halv evighet att bli av med smaken i munnen :yuck: .
 
Jag har lyckats få smör (smör alltså, inget smörgåsmargarin eller blandning) att härskna. I ett fullt fungerande kylskåp. Jag använde uppenbarligen inte tillräckligt mycket smör på den tiden. Det smakade överjävligt illa och det tog en halv evighet att bli av med smaken i munnen :yuck: .
Skulle just skriva att jag lyckats med konsten att få smör att härskna i kylskåp! I mitt fall låg det där i typ 4 månader vilket förvisso är länge (och garanterat längre än jag avsett när jag köpte det), men jag blev ändå lite förvånad.
 
Smörbytta med vatten? Har aldrig sett något sådant.

Utanpå ser det ut som en vanlig keramikbytta, men när man lyfter på locket så är det en kant på undersidan, och det är där man trycker fast smöret. I själva byttan är det vatten, så när man lägger på locket med smöret i kommer vattnet hålla luft borta från smöret.

Det är ju syre som leder till att smöret oxiderar= härskar, så vattenförvaring gör att det håller mycket längre.
 
Utanpå ser det ut som en vanlig keramikbytta, men när man lyfter på locket så är det en kant på undersidan, och det är där man trycker fast smöret. I själva byttan är det vatten, så när man lägger på locket med smöret i kommer vattnet hålla luft borta från smöret.

Det är ju syre som leder till att smöret oxiderar= härskar, så vattenförvaring gör att det håller mycket längre.

(Fast, ironiskt nog, just den typ av härskning som ger den dåliga smaken beror på att det finns vatten i själva smöret, som gör att den illaluktande typen av smörsyraestrar bildas. Men om oxidativ härskning förhindras minskar även takten på den hydrolytiska härskningen.)
 
När jag använder smör till smörgåsar har jag en mindre mängd i en liten smörbytta som står framme, om smör härsknar i kylen är det dåligt inslaget. Hemma hos mormor med riktigt skafferi var det aldrig problem att breda smörgåsar och nu när jag har eget skafferi och dragit ner på värmen så håller det sig i rumstemperatur tills det är slut.

Jag använder antingen Bregott eller smör till smörgåsar, bakning och matlagning. Margarin kommer inte över tröskeln!
 
Smörbytta med vatten? Har aldrig sett något sådant.
Smörklocka är det fina namnet!

1666972754649.jpeg
 
En annan faktor bakom att smöret klarar sig i rumstemperatur är att man har det i en riktig smörbytta, med vatten, så att det inte blir förstört av luft. 🙂

Smörbytta med vatten? Har aldrig sett något sådant.

Sa har ser min "Butter Belle" ut ... Den star pa banken i koket och anvands mest till mackor, om jag smalter smor eller steker i smor kommer det oftast fran kylskapet.
IMG_3443.JPG
 
Skulle just skriva att jag lyckats med konsten att få smör att härskna i kylskåp! I mitt fall låg det där i typ 4 månader vilket förvisso är länge (och garanterat längre än jag avsett när jag köpte det), men jag blev ändå lite förvånad.
Ett tips kan vara att dela smörpakeyet i flera bitar och frysa in. Ta fram en bit i taget så går det åt innan det härsknar :up:
 
Ett tips kan vara att dela smörpakeyet i flera bitar och frysa in. Ta fram en bit i taget så går det åt innan det härsknar :up:
Precis samma tips fick jag av min mamma när jag berättade för henne :D Smör här säljs konstigt nog bara i 250-gramspack så det blir ganska små bitar om man ska dela upp och frysa in, men hittills har jag löst det genom att helt enkelt bara köpa smör när jag vet att jag garanterat kommer att baka/laga mat med det :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp