Bukefalos 28 år!

Härsket smör?

Jag använder inte själv, men har sett konstruktioner med vatten, för att hålla bort luften.
De två likartade bilderna ovan ser jag dock inte hur vatten kan vara inblandat. Var finns det?

Här finns ett tupperware-arvegods, som rymmer ganska prick ett 500g-paket, som täcker smöret.
 
Jag använder inte själv, men har sett konstruktioner med vatten, för att hålla bort luften.
De två likartade bilderna ovan ser jag dock inte hur vatten kan vara inblandat. Var finns det?

Här finns ett tupperware-arvegods, som rymmer ganska prick ett 500g-paket, som täcker smöret.
Den vänstra delen är halvfull med vatten och sedan stoppar man ner smörbyttan upp och ned, så möter den vattenytan och blockerar all kontakt med luft.

En uppfinning från 1500-talet som glömdes bort i stor utsträckning när kylskåpen kom. Men smör och kylskåp är inte vänner på alla de sätt man vill när mackan ska bres.
 
Tror en del av nyckeln kan vara att rumstemperatur är relativt.
För många kan det idag vara uppemot 25, men förr var det för många snarare 15 (grovt förenklat då...)

Och att många idag tänker rumstemperatur=stå framme, vilket betyder att det ska kunna placeras var som utan tanke på vilka timmar ett bord är solbelyst osv. Att jämföra med förvaring i ett skafferi mot norr utan fönster som kanske mer liknar förutsättningarna som varit vanliga att förvara smör i genom tiderna.

Jag tror att du i vetenskaplig anda behöver precisera dina förvaringsbetingelser noggrannare.
Väldigt relevanta påpekanden.
Hade tänkt att ha med en termometer på bordet från början, men hittade inte.
Nu finns den dock på plats, tillsammans med en hydrometer som visar 'mycket', möjligtvis beroende på vad den kom ifrån.

Edit: temperaturen just nu +21c, luftfuktigheten väntar vi med.

Till höger finns hushållets vattenfria - men ändå ganska lufttäta - tupperware-bytta. Den är nydiskad, nåt som händer efter varje konsumerat halvkilo. Och till vänster finns det smör som konsumeras just nu. Det har kommit in från annat håll än normalt, därav den billiga plastburken.

Köket har söderläge, men idag befinner vi oss i ett oktober som tänker bli november, så solinstrålningen är en skugga av sitt forna juli-jag. Den sol som dessutom kommer in genom fönstet hindras av chili- och paprikaplantor.

(Jag upplever inget problem för smör under högsommar heller, så jag kanske skulle göra om detta prov under nästa juli.)

kök.jpg
 
Den vänstra delen är halvfull med vatten och sedan stoppar man ner smörbyttan upp och ned, så möter den vattenytan och blockerar all kontakt med luft.

En uppfinning från 1500-talet som glömdes bort i stor utsträckning när kylskåpen kom. Men smör och kylskåp är inte vänner på alla de sätt man vill när mackan ska bres.
Verkar kul! Ska leta efter en sån.
 
De smörklockor jag googlat fram rymmer 125g smör.

De är ju vackra, men rent praktiskt ganska meningslösa för mig. 125g smör åt gången behöver inte ens dammskydd här.
Jag såg en snygg (på sidan ett av Google-träffarna) som rymde 300g. Dock konsthantverk och prislapp därefter.
 
Jag använder bara rent smör i mat och bakning och har därför inget behov av att det ska vara bredbart. I kylen verkar det hålla i evigheter och enda problemet jag haft med "gammalt" smör är att det smakar lite kylskåp om det varit där mer än några månader. På mackan föredrar jag bregott (men det kanske man inte får säga i den här tråden).
 
Da vi inte har Bregott anvander jag en "butter bell" med saltat smor for att kunna bre det. Ibland saltar jag smoret lite extra :o da jag alskar extra saltat smor, men oftare har jag lite fling salt pa smorgasen.:angel:

Den star pa banken i koket och smoret ar "bred bart" vare sig det ar 35*C ute med dorrarna oppna eller det ar vinter och betydligt kallare. Det ar definitivt mjukare pa sommaren men langt fran rinnande.
 
Da vi inte har Bregott anvander jag en "butter bell" med saltat smor for att kunna bre det. Ibland saltar jag smoret lite extra :o da jag alskar extra saltat smor, men oftare har jag lite fling salt pa smorgasen.:angel:

Den star pa banken i koket och smoret ar "bred bart" vare sig det ar 35*C ute med dorrarna oppna eller det ar vinter och betydligt kallare. Det ar definitivt mjukare pa sommaren men langt fran rinnande.
Älskar också salt i smör :d. Min favorit är Flora med havssalt, men efter att alla priser har gått upp rejält får det bli det som är billigast för stunden....
 
Älskar också salt i smör :d. Min favorit är Flora med havssalt, men efter att alla priser har gått upp rejält får det bli det som är billigast för stunden....

Har finns bara svagt saltat smor och helt osaltat smor. 🤨 Vill jag ha extra saltat sa far jag sta for det sjalv.
Dessutom ar alla jag kanner som bor i Sverige men kommer utifran helt forskrackta over den Svenska vanan att "extra" salta smor. Salt ska man ju dra ner pa :cautious::p
 
Har finns bara svagt saltat smor och helt osaltat smor. 🤨 Vill jag ha extra saltat sa far jag sta for det sjalv.
Dessutom ar alla jag kanner som bor i Sverige men kommer utifran helt forskrackta over den Svenska vanan att "extra" salta smor. Salt ska man ju dra ner pa :cautious::p
Ja, jag har aldrig riktigt förstått mig på att så många amerikanska bakrecept innehåller "unsalted butter". Det är väl bara GOTT med lite salt i söta bakverk :) ?!
 
Jag är grinig på att det sällan finns osaltat smör. Vill inte betala för sallt med de kilopriserna det är på smör! Sen vill jag själv avgöra hur saltad maten blir och inte få gilla läget när de tippat sallt i tameigfan allt.
 
Är manj noga med med att vika ner förpackningen och sen ta över hela den blottlagda ytan och inte gräva i smöret så tär man av det som ev hinner bli dåligt innan det blir dåligt varteftersom.
Sen kan en viss mogenhet ge bra smak med. Så att det skulle vara dåligt eller inte är nog inte riktigt rätt, det har en skala som varierar med användningen med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp