Häst avlivades innan målet avgjorts

Varför har hästarna avlivats? Svårsålda eller i så pass dåligt skick att dom inte gick att behandla?
Det står bara att "de två hästarna förvarades på en gård i Sandsjöfors och skildes åt. Den nu avlivade hästen saknade sin kompis och mådde dåligt. Därför avlivades hästen."
Märklig förklaring.
 
@Sporthorse : Jag vet iaf att hästarna var välskötta när de togs utan det handlade om paragrafer på en ligghall de vägrat inspektera trots åtgärd för att de skulle kunna hitta på nya punkter såklart...
 
@Sporthorse : Jag vet iaf att hästarna var välskötta när de togs utan det handlade om paragrafer på en ligghall de vägrat inspektera trots åtgärd för att de skulle kunna hitta på nya punkter såklart...
Förfärligt, så får det inte gå till. Tycker att deras anledning till att avliva en frisk häst isf är MYCKET osmaklig.
Kommer nog aldrig förstå mig på den här motiveringen: "Den nu avlivade hästen saknade sin kompis och mådde dåligt. Därför avlivades hästen." :banghead:
 
Förfärligt, så får det inte gå till. Tycker att deras anledning till att avliva en frisk häst isf är MYCKET osmaklig.
Kommer nog aldrig förstå mig på den här motiveringen: "Den nu avlivade hästen saknade sin kompis och mådde dåligt. Därför avlivades hästen." :banghead:
Det får inte gå till så men det är så de flesta går till tyvärr
 
Det blir en paradox när djurskyddet omhändertar friska, välmående hästar och sedan själv behandlar dem så illa att de måste avlivas.
 
Det är väldigt tragiskt att så liten hänsyn tas till djuren en sån här gång, men för att en person ska få djurförbud så krävs det en hel del. Det är tyvärr allt för ofta jag tycker mig läsa om döda djur och anmälningar där inget händer förrän det går på tok för långt.

Jag har svårt att tro att allt var frid och fröjd på gården och gubben fick djurförbud helt utan anledning.
 
En enstaka tidningsartikel säger väldigt lite, om en vill veta mer fakta är det alltid bäst att begära ut dokumenten.

@Sporthorse Det du citerar om anledning till avlivningen är ju (tidigare) ägarens ord, det är ju inte alls säkert att det stämmer överens med motiveringen hos den som beslutade om avlivningen?
 
En enstaka tidningsartikel säger väldigt lite, om en vill veta mer fakta är det alltid bäst att begära ut dokumenten.

@Sporthorse Det du citerar om anledning till avlivningen är ju (tidigare) ägarens ord, det är ju inte alls säkert att det stämmer överens med motiveringen hos den som beslutade om avlivningen?
Så kan det absolut vara, det skulle helt klart behövas mer info. Artikeln var inte speciellt redogörande.
 
Så kan det absolut vara, det skulle helt klart behövas mer info. Artikeln var inte speciellt redogörande.

De är sällan det. Sen vet jag inte hur det står till med just ATL, men jag upplever att en del "lantbruksmedia" ofta står på lantbrukarens sida. Minns en artikel jag läste en gång om hur en stackars man vart tvungen att sälja sina kor, under marknadspris eftersom han var tvungen att bli av med dem innan djurförbudet trädde i kraft. Och det var såklart inte den stackars mannens fel att han fått djurförbud, han kunde till exempel inte veta att grimmorna växt fast i ansiktet på flera kor. Typ :meh:
 
De är sällan det. Sen vet jag inte hur det står till med just ATL, men jag upplever att en del "lantbruksmedia" ofta står på lantbrukarens sida. Minns en artikel jag läste en gång om hur en stackars man vart tvungen att sälja sina kor, under marknadspris eftersom han var tvungen att bli av med dem innan djurförbudet trädde i kraft. Och det var såklart inte den stackars mannens fel att han fått djurförbud, han kunde till exempel inte veta att grimmorna växt fast i ansiktet på flera kor. Typ :meh:
Därav min fråga i första kommentaren. Dvs "Svårsålda eller i så pass dåligt skick att dom inte gick att behandla?"
Nu tycks ju @Cinora känna till fallet bättre och om det nu är så att hästen avlivades vid god hälsa och dessutom innan dom, då är det förfärligt.
 
Därav min fråga i första kommentaren. Dvs "Svårsålda eller i så pass dåligt skick att dom inte gick att behandla?"
Nu tycks ju @Cinora känna till fallet bättre och om det nu är så att hästen avlivades vid god hälsa och dessutom innan dom, då är det förfärligt.

Mina svar till dig rör anledning till avlivningen. Jag fick intrycket av att du tog formuleringen i artikeln lite för sanning så som du uttryckte dig.

Förfärligt, så får det inte gå till. Tycker att deras anledning till att avliva en frisk häst isf är MYCKET osmaklig.
Kommer nog aldrig förstå mig på den här motiveringen: "Den nu avlivade hästen saknade sin kompis och mådde dåligt. Därför avlivades hästen." :banghead:

I övrigt vet jag inget om fallet, men djurförbud är inget man får i en handvändning.
 
Vad jag förstod från veterinären som besiktigade hästarna var de friska och i bra kondition:

"Veterinären Kristin Alvarsson i Vetlanda undersökte Hörbergs tio hästar innan de omhändertogs. Hon besiktigade dem för att se om de var i skick att transporteras.

– Det var bara några små problem med hans hästar. Nu är de väl helt friska hela bunten. Ingen av dem behöver avlivas, det är inte svårt att hitta nya hem för friska hästar, säger Kristin Alvarsson."
 
Ni vet att det krävs 3 förelägganden, spelar ingen roll vilket föreläggande det gäller om det är på djur/byggnade/miljö men det krävs 3 st för att utfärda ett adminstrativt djurförbud, säg då att ägaren har åtgärdat problem men istället för att inspektera dessa, så hittar Länstyrelsen nya. Detta är fakta hur det går till.
Det prövas ej i rätten heller utan det bestäms av länsstyrelsen, och om djurägaren överklagar går det till Förvaltningsrätten och fortfarande ingen slags brottutredning.
Egentligen de som plågar ett djur el blir misstänkt för djurplågeri , dem har en POLISutredning & civildomstol där de kan lägga fram bevis m.m och så dem har iaf en chans att bevisa sin oskuld gentemot anklagelserna . Tragiskt men sant och det är därför fallen med riktigt djurplågeri får mildare straff än de fall med adminstrativa djurförbud vilket är så fel & så sjukt.

Min personliga åsikt är att lagen behöver omformuleras, och inspektörerna behöver utbildas grundligare gällande djurens individuella behov m.m och det behöver bli ett samarbete istället för hur det fungerar idag m.m
 
Ni vet att det krävs 3 förelägganden, spelar ingen roll vilket föreläggande det gäller om det är på djur/byggnade/miljö men det krävs 3 st för att utfärda ett adminstrativt djurförbud, säg då att ägaren har åtgärdat problem men istället för att inspektera dessa, så hittar Länstyrelsen nya. Detta är fakta hur det går till.
Det prövas ej i rätten heller utan det bestäms av länsstyrelsen, och om djurägaren överklagar går det till Förvaltningsrätten och fortfarande ingen slags brottutredning.
Egentligen de som plågar ett djur el blir misstänkt för djurplågeri , dem har en POLISutredning & civildomstol där de kan lägga fram bevis m.m och så dem har iaf en chans att bevisa sin oskuld gentemot anklagelserna . Tragiskt men sant och det är därför fallen med riktigt djurplågeri får mildare straff än de fall med adminstrativa djurförbud vilket är så fel & så sjukt.

Min personliga åsikt är att lagen behöver omformuleras, och inspektörerna behöver utbildas grundligare gällande djurens individuella behov m.m och det behöver bli ett samarbete istället för hur det fungerar idag m.m

Ja men om det inte har gått rätt till, så bör väl Förvaltningsrätten märka det när ärendet hamnar där? Överklagade djurägaren?

Jag tycker att det här låter exakt som två fall jag känner till inom utställningskaninvärlden, där gubbarna helt sonika vägrat ändra på sig (sätta in hyllor, hålla burarna renare, ha mer stimulans till djuren, foderhygien osv). Och sen blir djurägarna upprörda och lägger upp snyfthistorier när de efter några år och många ignorerade förelägganden får djurförbud.

Sorry gubb-bro, det var du som gjorde fel (vill jag säga till de djurägarna). Inga sympatier från mitt håll, annat än för de stackars djuren.
 
Jag hittar inte uppgiften nu, men någonstans har jag läst födelseår på hästarna. Om det stämmer var de båda hästarna en bra bit över 20 år och det kan ju varit en bidragande orsak till att den som "inte mådde bra" avlivades. Är det någon som kan hitta mer om åldern på hästarna?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tjugonio hästar i ett stall i Sylmar, Kalifornien har brunnit inne sedan en av flera bränder nått området kring Ventura. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För några dagar sedan fick Sten-Gunnar Hörberg i Sand utanför Vetlanda veta att en av hans omhändertagna nordsvenska hästar hade...
2
Svar
22
· Visningar
1 976
  • Artikel
Hästnyheter Att hästen räknas till lantbrukets djur är en dom av principiell betydelse som påverkar såväl för enskilda näringsidkare som för...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp