Häst Avtal

M

maria25

Har nån haft samma problem?????:confused: :mad:

Har haft en häst på foder nu och skulle ha den på prov i 5 veckor efter det skulle vi diskutera om hästköpet eller fodertiden skulle längas, men tyvärr så passa inte ja o hästen varan och ja sa till ägarn att du får då lov att ta tillbaka hästen och det står i fodervärdskontraktet att ja ska köra ner hästen men hon sa att hon har ingen ekonomi att ta tillbaka henne eller har ingen boxplats, då sa jag att jag kan försöka att sälja hästen åt diig om ja får ersättning för det samt att du betallar stallhyra mm, för ja sa upp hästen efter 5 veckor av prövptiden, men tyvärr så skicka hon inte med passet och nu vägrar hon att skicka upp det, så jag kan inte sälja en häst utan pass de borde man väl veta, men hon vägrar så ja ringde till en advokat och han sa en hel del, nu vill ja dra detta ärende vidare och undrar hur fungerar det och hur går man till väga till en domstol
????
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst Avtal

Usch vad tråkigt när det blir så :(

Vad som är jätteviktigt oavsett om man hyr eller lånar eller på annat vis tar hand om en häst/ponny är att passet ALLTID följer med hästen/ponnyn.

Om ni inte får med passet, lämna hästen/ponnyn genast....
För utan passet får en veterinär inte behandla hästen/ponnyn om det inte är livsnödvändigt ur djurskyddsynpunkt....
 
Sv: Häst Avtal

Jag tjatar på henne men hon bryr sig inte
i morron ska ja ringa en advokat o dra detta vidare
 
Sv: Häst Avtal

palle skrev:
Usch vad tråkigt när det blir så :(

Vad som är jätteviktigt oavsett om man hyr eller lånar eller på annat vis tar hand om en häst/ponny är att passet ALLTID följer med hästen/ponnyn.

Om ni inte får med passet, lämna hästen/ponnyn genast....
För utan passet får en veterinär inte behandla hästen/ponnyn om det inte är livsnödvändigt ur djurskyddsynpunkt....

skitsnack, det finns inte en vet. som vägrar behandling bara för att man inte har pass!

däremot håller jag med om att man skall se till att få med sig pass i de fall det finns ett!
 
Sv: Häst Avtal

Om hon inte har råd att ha hästen själv så förstår jag inte varför du tror att hon ska ha råd att ha den uppstallad hos dig.

Du kommer med största sannorlikhet bli blåst på pengarna, som det står i avtalet; kör hem hästen, det är inte ditt problem, men kan bli.
 
Sv: Häst Avtal

Håller med Blandrastik, att blanda sig mer i den här affären kommer bara kosta dig pengar.

Sannolikt blir det förlikning om det kommer till tinget, och det betyder att var och en betalar sina egna kostnader. Dyrt alltså.

Kör tillbaka hästen, stallplats etc är hennes problem.
 
Sv: Häst Avtal

Står det inskrivet att du ska köra tillbaka hästen, så är det väl bara att göra det. Vad ägaren sedan väljer att göra är inte ditt problem..
 
Sv: Häst Avtal

Skriv ett rek brev att du säger upp avtalet enl uppsägningstid i kontraktet samt vilken datum du lämnar tillbaka hästen. Om hon därefter vägrar så gör en polisanmälan och kontakta kronofogdsmyndigheten. Du måste ju få pengar för dina utlägg om hon vägrar ta tillbaka hästen. Kronofogdmyndigeheten brukar ha bra koll på vad man ska göra. Kontakta dem är mitt tips.
 
Sv: Häst Avtal

Spinner vidare på DubbelAnnikas råd; skriv in i det rekommenderade brevet att efter uppsägningstidens slut komme du att debitera t ex 7000 kr/månad för uppstallning och omhändertagande av hästen.

Ta i med något hutlöst pris, så att ägaren verkligen inte lämnar kvar hästen. Detta gör också att du har större chans att få ut pengar för uppstallningen om ägaren vägrar att ta tillbaka hästen när du vill lämna den.
 
Sv: Häst Avtal

tack för alla tips
tipsa på om ni kan det är bara toppen att få bra tips!!
 
Sv: Häst Avtal

Lovisa!

va menar du med detta????

Kommer du att debitera tex 7000:-/i mån för uppstallning mm

ja jag kommer att ta ut en ersättning på stallhyra/foder/strö/hovslagare/skötsel/bussresa/bilresa/ mm
advokaten sa att ja skulle göra detta!!
 
Sv: Häst Avtal

Skriv in i det rekommenderade brevet du blev rådd att skicka, att du kommer att ta *hutlös summa* för att ha hästen uppstallad om det är så att hästägaren väljer att inte ta emot hästen när du lämnar den.
 
Sv: Häst Avtal

Jag har nu blandat in Kronofogden o dom bad mig att skriva ner allt som kostar mig i månaden med hästen och ja är uppe i 5600:- just nu bensinen ska min karl räkna ut oxå så det blir nån tusenlapp till:smirk: men ja det är inte lätt, så alla ni som ska ha en häst på foder innan köp Tänker Noga för med papper mm nu fick ja lära mig massor!!

Va tycker ni ska stå med i brevet???
 
Sv: Häst Avtal

hur mkt skulle ni ta i timmen för att sköta om hästen:confused:
jag lägger ner minst 5 timmar om dagen SEN skulle ja lägga till 8% sa dom på kronolle!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst Avtal

Värdera det istället till vad fullskötsel i något närliggande stall hade kostat. Det är ju marknadsvärdet av den tjänst du utfört.

Kan inte KFM köpa det?
 
Sv: Häst Avtal

maria25 skrev:
Va tycker ni ska stå med i brevet???

Snabbt hopkrafsat, med risk för feltolkning av situationen (denna formulering förutsätter att du faktiskt är villig att ta dig an att sköta hästen för 7000 kr/månad):
---------------
Uppsägning av fodervärdsavtal
I enlighet med tidigare samtal bekräftar jag härmed uppsägningen av fodervärdsavtal avseende hästen Xxxxx, hänvisande till prövotidens utgång.

Jag kommer den x april att köra hästen till av dig anvisad plats (se skriftligt avtal av *datum på foderavtalet*).

Skulle du inte meddela mig var du vill ha hästen levererad, eller på annat sätt låter mig förstå att du vill att jag tills vidare sköter hästen, debiterar jag en avgift om 7000 kr/månad (fullskötsel exkl. veterinärvård, försäkring, hovslagare och andra tillkommande kostnader av denna art).

Skulle foderavtalet efter avslut övergå till fullskötselavtal enligt ovan skickar jag senast *datum en vecka efter att hästen skulle varit lämnad* full information gällande betalningsvillkor etc för denna tjänst.

Ort - datum

Maria Xxxxxxxxx
---------------
 
Sv: Häst Avtal

Marknadsvärdet av den tjänst du tillhandahåller efter att kontraktet avslutats: vad kostar det att ha hästen uppstallad med fullservice i närheten av dig?
 
Sv: Häst Avtal

2200:- i kallhyra för ett helt stall med 4 boxar då ja har en egen häst plus denna då som då är strul med:smirk:sen tillkommer det foder/strö mmm


förklara dig lite mer om denna skrift du skrev
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 143
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp