Bukefalos 28 år!

Häst eller ponny?

Klara1999

Trådstartare
Hej, jag är 15 år (fyller 16 i slutet av året) och ska köpa häst. Dock vet jag inte om jag ska köpa häst eller ponny.
Har varit och provridit en jätte fin D ponny som jag fastnat för som har hoppat de allra högsta klasserna. Just nu går han upp till La.
Jag tror jag skulle utvecklas mycket som ryttare av att köpa honom och även få komma upp i klasserna. Men jag velar mellan honom eller leta efter en storhäst.

Känner mig inte färdig på ponny än, men känner också att det kanske är bra att gå upp på storhäst nu?

Är ca 165 och väger 42 kg.
Ponnyn är maxad och en lite grövre modell.

Vad skulle ni ha gjort? Köpt ponnyn eller letat efter en storhäst?
 
Gå på känslan du. Vad känns bäst?
Du får ju tävla ponny mycket längre nu så åldern är inget du behöver hetsa över. Känns det bra på ponnyn så varför inte? Jag stod inför samma val härom året och slutade upp med någon mittemellan; en häst på 152 cm ;)
 
Du måste bestämma över vad du själv vill. Men om du inte specifikt längtar efter att rida storhäst, är det kanske bättre att köpa den ponny du nu fastnat för (eller någon annan)?

Själv skulle jag tagit vara på ponnyåren så länge som möjligt, för att det finns hur mycket tid som helst för storhäst senare.
 
Du är ju inte så stor kroppsligt att du "måste" rida stor häst, och om det känns bra med den ponnyn du hittat, kör på med den. Idag får du ju dessutom tävla ponny längre än vad vi fick när jag var ponnyryttare (på riktigt), då var det slut efter arton. Och du har ju faktiskt en bit till arton också.

Jag tävlade ponny mellan jag var fjorton och arton, körde parallellt med ponny och stor häst ett år mellan sjutton och arton, och sen var det meningen att jag skulle lagt fullt fokus på storhästen efter det. Nu blev det av olika skäl inte så, och idag sitter jag 25 år gammal återigen på ponny. Man kan ju faktiskt tävla ponny mot stora hästar också, om man skulle vilja. Min ponny är dessutom bara 1,40 hög, så hon har en bit upp till maxgränsen också. Vi tävlar och tränar förvisso dressyr, anledningen till att jag inte gjorde samma sak i hoppningen med min andra häst var att jag tyckte att steget upp från C-ponnyklasserna vi tävlade till att tävla hoppning mot stora var för högt för en 20 år gammal ponny, och lite för att jag fick höjdskräck efter en hopprelaterad olycka. Men är ponnyn så pass hög som den du tittat på är den ju ändå precis på gränsen, och ni har ju några år på er att klättra uppåt i höjderna också innan det blir dags.
 
När jag var 15 köpte jag en fyraårig ponny, som jag utbildade och red MSV hopp och fälttävlan på när den var 7, då var jag 18 och sålde den vidare. Sen blev det stor häst (eller ja häst iaf 158 cm).
Köp ponnyn om du fastnat för den!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Solis
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 212
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 451
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 007
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp